Dél-Afrika
A nyugati országok folyamatosan nyomást gyakorolnak Dél-Afrikára, hogy zárja be régi szénerőműveit és dekarbonizálja energiatermelését, ugyanakkor évente több százezer, rendkívül szennyező használt autót exportálnak a déli országokba, amelyeknek egy része az afrikai kontinensre kerül. Bár Dél-Afrikában a helyi törvények tiltják a környezetszennyező használt gépjárművek behozatalát, a csempészek által működtetett „szürke importon” keresztül ezerszám érkeznek ilyen járművek a megengedőbb szomszédos államokon keresztül. A kormány szigorítani akarja az ellenőrzéseket, mivel a tömegesen becsempészett, lepusztult gépjárművek a környezetvédelmi problémákon túl közlekedésbiztonsági biztonsági kockázatot is jelentenek. Az adóelkerülés miatt az államkasszát is kár éri, és munkahelyek is elvesznek a helyiek számára.
Évente körülbelül 30 000 használt autó érkezik Dél-Afrikába az országba – mondta Garry Scott, a Kia Motors dél-afrikai vezérigazgatója. Az Automobile Business Council 2021-es adatai szerint összesen több mint 300 000 „szürke” jármű közlekedik az országban, amelynek mintegy 12,7 millió autóból áll a teljes gépjárműparkja.
Ha szélesebb fókuszból szemléljük a jelenséget, akkor azt látjuk, hogy 2015 és 2022 között a fejlett államok legalább 23 millió használt gépkocsit exportáltak a globális Dél országaiba. Ebből 3,1 millió Dél-Afrikában kötött ki. 2022-ben a kontinensre beérkezett használt autók 46%-át Európából importálták (349 852 darab), 31%-át Japánból (240 492 darab), 17%-át pedig az Egyesült Államokból (128 057 darab). Ezek hárman a világ legnagyobb használtautó-exportőrei.
„Az afrikai járműpark 2050-re várhatóan négy-ötszörösére nő, és ennek a növekedésnek 80-90%-a import használt járművekből származik majd. Jelenleg az importált használt járművek jelentős része nem felel meg az alapvető biztonsági és környezetvédelmi előírásoknak” – áll a 2022-es Safer and Cleaner Used Vehicles for Africa elnevezésű ENSZ-jelentésben. Az EU, amely az elmúlt két elemzett évben (2021-ben és 2022-ben) a világ legnagyobb exportőre volt, most célul tűzte az követelményeket szigorító szabályozás kidolgozását.
Dél-Afrikában már szigorú törvények szabályozzák a használt autók behozatalát. A szomszédos országok azonban jóval megengedőbbek. Ezért a csempészek úgy kerülik ki a tilalmakat, hogy a járműveket a szomszédos országokban, például Botswanában, Mozambikban, Zimbabwében vagy Szváziföldön teszik partra, majd onnan a szárazföldön, négy keréken csempészik be Dél-Afrikába.
Ngwako Makaepea, a Dél-afrikai Közlekedési Minisztérium főigazgató-helyettese szerint a szürke import tönkreteszi a helyi autógyártókat, negatív következményekkel jár a helyi foglalkoztatásra. „Az ország milliárdos adóbevételektől esik el, mert ezek az autók nem jelennek meg a hivatalos adatbázisokban. Ami még rosszabb, a szürke autók ölnek. Azáltal, hogy nem esnek át szigorú biztonsági és kibocsátási ellenőrzéseken a kiszállási kikötőkben, veszélyt jelentenek a közegészségre és a közbiztonságra.”
A 2022-es ENSZ-jelentés szerint 2019-ben a Hollandiából afrikai exportra szánt használt járművek több mint 80%-a nem felelt meg az EU-ban 2005-ben hatályba lépett Euro 4/IV kibocsátási szabványnak. A legtöbb autó nem rendelkezett érvényes forgalmi engedéllyel.