Denso

Szellemgyárban készülnek majd a Toyoták alkatrészei

2024.09.13.

A Toyota-csoport új generációs típusaiba szánt, nagy teljesítményű központi számítógépeket a világ második legnagyobb autóipari beszállítója, a Denso fogja készíteni, méghozzá egy olyan, forradalmian újszerű üzemben, ahol egyáltalán nem dolgoznak majd emberek.

Sokak szerint a szoftver alapú járműveké (software defined vehicle, SDV) a jövő. Ezek olyan autók, amelyek – bár természetesen rendelkeznek az összes hagyományos, mechanikus fődarabbal – nagyobb hangsúlyt fektetnek a digitális szolgáltatásokra, és azok folyamatos frissítésére. Ennek az átállásnak alapvető feltétele a vezérlőrendszerek újraértelmezésre.

Míg eddig minden elsődleges fedélzeti rendszert külön-külön vezérlő egységek működtettek, a szoftver alapú járművekben ezeket kiváltja egy központi agy: egy szuperszámítógép, amely villámgyorsan, összehangoltan képes vezérelni az összes járműfunkciót.

Amellett, hogy ezzel felgyorsítható a fejlesztés és a gyártás, csökkenthető az alkatrészek száma és ezzel összefüggésben a járművek tömege és a meghibásodási lehetőségek száma is. A lényeg azonban nem csak ez, hanem az új magaslatokba emelkedő funkcionalitás.

Az egyre fejlettebb vezetőtámogató szolgáltatások, teljes vagy részleges önvezető rendszerek működése például egy bizonyos ponton túl nem fejleszthető tovább a hagyományos informatikai architektúrával. Hatalmas adatállományt kell begyűjteni, rendszerezni és kiértékelni, rendkívül gyorsan és a nullához közelítő hibahatárral, és erre egyszerűen nem alkalmasak a jelenlegi rendszerek.

Gőzerővel készül erre az átállásra a Toyota-csoport: már fejlesztik az Arene névre keresztelt, új generációs operációs rendszert, az ezt futtató, fejlett központi számítógépeket pedig a Denso fogja gyártani a világ talán legfejlettebb ilyen jellegű üzemében. Olyannyira modern ez a gyár, hogy még el sem kezdték építeni: az alapkövét valamikor az idei évben fogják letenni, a 69 milliárd japán jen (173,4 milliárd Ft) beruházási értéket képviselő létesítmény a 2028-as pénzügyi évben kezdheti meg a termelést.

Ha az itt készülő termékek innovatívak, a gyártóüzem maga a megtestesült science fiction. A termelés teljes folyamata, a nyersanyagok bevételezésétől kezdve a telephelyen belüli logisztikán át a gyártásig és a csomagolásig minden 100 százalékban automatizált lesz ugyanis: a non-stop működő gyárban egyetlen ember sem fog dolgozni, minden feladatot robotokra bíznak.

A folyamatokat kezdetben speciálisan felkészített munkatársak fogják felügyelni a távolból, 2030-ra azonban ezen is túllép a Denso, és innentől emberi beavatkozás nélkül üzemelhet a gyár – pontosabban gyárak, hiszen a Denso vadonatúj termelési koncepcióról beszél, amelyet idővel más partnereivel is be kíván vezetni.

Fotók: Automotive News

A Denso a Toyota-csoport tagja, ám távolról sem a Toyota Motor az egyetlen ügyfele. Ellenkezőleg: a Denso bevételeinek nem egészen a felét teszik ki a Toyota megrendelései.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.01.28
Előző héten 14 olyan sofőrt szűrtek ki a rendőrök, akik ittasan ültek volán mögé, egyikük egy....
2025.01.28
Utasforgalmi próbaüzemre indult az Alstom Astride-villanymozdony a Mecsek IC-k élén - közölte a MÁV....
2025.01.28
A BMW Steyr-i gyára teljes egészében távfűtésre áll át: a rendszeres működéséhez szükséges energiát....
2025.01.28
Ha tetszik a VW T3 stílusa, de inkább járnál egy modern, erős és megbízható furgonnal, költözz....
2025.01.28
Minden eddiginél nagyobb, 9 milliárd font (4370 milliárd forint) értékű megrendelést kapott a Rolls....
2025.01.28
Balesetet szenvedett két kisteherautó az M3-as autópálya 160-as kilométerénél, a Budapest felé....
2025.01.28
A Tokiói Autószalonról és a Dakar Rallyról szólt a január autós szempontból, így kevésbé meglepő,....
2025.01.28
Komoly bírságra számíthat, aki elfeledkezik arról, hogy nagyon fontos határidő jár le autósoknak....
2025.01.27
Két újabb könyv jelent meg Horváth Edéről, a Rába Vagon és Gépgyár (MVG) hajdanvolt vezetőjéről,....
2025.01.27
A Toyota úttörő modellje, az 1997 óta világszerte 5 modellgeneráción át több mint 5,3 millió....