Ford
Az amerikai Ford Arizona Próbapályán, koromsötétben végrehajtott tesztút újabb lépéssel vitte közelebb céljához a Fordot, hiszen a vállalat azt a célt tűzte ki maga elé, hogy megalkotja és a világ minden autósa számára elérhetővé teszi a teljesen automatizált járműveket.
Az autó virtuális vezetőjének szoftverével összehangolt LiDAR technológia elég megbízható ahhoz, hogy a kanyargós utakon is gond nélkül kormányozzon. A rendszer háromféle érzékelést is ideálisan egyesít – radar, kamerák és LiDAR –, és ez utóbbi arra is képes, hogy önállóan, külső fények nélkül navigáljon.
Az USA Nemzeti Közlekedésbiztonsági Felügyeletének adatai szerint a személygépkocsikban utazók éjszaka mintegy háromszor fáradtabbak és figyelmetlenebbek, mint nap közben.
– A LiDAR-nak köszönhetően a tesztautók immár nem függnek a nap fényétől, sem pedig attól, hogy kamerákkal figyeljék aszfaltra festett útjelzéseket – mondta el Jim BcBride, a Ford önjáró autókkal foglalkozó technológiai vezetője. „Bebizonyosodott, hogy a LiDAR irányításával az önjáró autók ugyanolyan jól közlekednek a sötétben, mint nappali fényviszonyok mellett.”
A sötétben való közlekedéshez a Ford önjáró autói nagy felbontású 3D térképeket használnak, amit az útinformációk és a felfestett jelek adatbázisa mellett geográfiai és topográfiai adatok egészítenek ki, sőt a térképek még a jellegzetes tereptárgyak – vagyis a közlekedési táblák, az épületek és a fák – helyét és képét is tartalmazzák. A LiDAR-ral haladó autó minden pillanatban pontosan meghatározza a helyzetét ezen a térképen, és a jármű érzékelő képességeit a radar jelei egészítik ki.
A sivatagi teszt során a Ford mérnökei éjjellátó berendezések segítségével kívül-belül folyamatosan ellenőrizték az autó működését. Az éjjellátó technológiával az is láthatóvá vált, hogy a LiDAR rendben működik: a mérnökök az elhaladó autó köré kivetített infravörös négyzetrácsot is megfigyelhették. A LiDAR érzékelői másodpercenként 2,8 millió infrasugarat bocsátanak ki, precízen beszkennelve a jármű környezetét.
– Az autóban ülve éreztem ugyan a mozgást, de az ablakon kitekintve csak a teljes sötétséget láttam – nyilatkozta Wayne Williams, a Ford kísérleti mérnöke. “A hátsó ülésen utaztam, és számítógépes megfigyeléssel valós időben követtem az autó haladását. A jármű még a kanyargós útszakaszokon is magabiztosan, precízen követte a nyomvonalat.”
A Ford immár több mint egy évtizede kísérletezik az önjáró autózással, és olyan automatizálási megoldásokat kutat, amelyek a SAE szervezet nemzetközi listájának 4-es szintje szerint szükségesek a vezető nélküli autózáshoz, lehetővé téve, hogy az autósnak ne kelljen beavatkoznia a jármű működésébe.
A Ford idén megháromszorozza önjáró autókból álló kísérleti flottáját, így a mérnökök ezentúl mintegy 30 darab automatizált, négyajtós Ford Fusion Hybrid modellt tesztelnek majd Kalifornia, Arizona és Michigan állam útjain.