#csakazértis
Már sokszor írtunk az ügynök-modell terjedéséről, de egyelőre elsősorban csak nyugat-európai példákkal tudtunk szolgálni. Az Autós Nagykoalíció iparági felmérése azonban azt mutatja, hogy egyre több Magyarországon aktív márka tervezi itt is bevezetni az ügynök-modellt. Ez alapján arra számítunk, hogy 5 év múlva a jelenlegi magyar importőrök legalább fele már forgalmaz modelleket ügynök-modell keretein belül. Ez persze lehet egyszerű teszt is, de ha sikeres lesz, átalakulhat a magyar autóértékesítés is.
Ez az ügynökségi modell a következőképpen működik:
A franchise-kereskedő többé nem az új jármű értékesítője, ehelyett az ügyfél általában közvetlenül a gyártónál ad le rendelést, akár offline, akár online, és megnevezi az előnyben részesített szállítókereskedőt. Az árat és a kereskedő jutalékát a gyártó határozza meg, a kereskedő pedig "csak" egy ügynök, akinek nincs tárgyalási felelőssége, hanem egyszerűen egy tesztvezetéseket lebonyolító, tranzakciófeldolgozó és szállítási pont.
A kereskedő már nem finanszírozza az eladásra szánt járműveket, nem tart raktári autókat, szinte az összes költséget a gyártó viseli. Ez nem a jövő, Európában sokfelé már megérkezett az ügynökségi modell.
A kereskedőből lett ügynök minden egyes eladás után jutalékot kap, és többé nem határozza meg egyénileg az árakat vagy a kedvezményeket. Viszont cserébe mentesül minden jelentős kereskedelmi kockázat alól, és többé nem terhelik olyan adminisztratív feladatok, mint a számlázás és a fizetési tranzakciók lebonyolítása, vagy a raktárán lévő autók gondozása.
A felelősség és a kockázat csökkenése mellett azért is vonzó lehet ez egy kereskedő számára, mert egy tisztességes, rögzített árrés az új gépjárművek értékesítésére a normál időkben, amikor bőséges új járműkínálat van, hosszú távon megnövelheti a legtöbb kereskedő újautó-osztályának nettó bevételét.
Az ügynök-modell tehát nem feltétlenül rossz dolog a kereskedő számára, sőt, akár jól is járhat vele. Ugyanakkor jelentős kockázatokat tartogat a gyártók számára is:
A legfrissebb hír, hogy a Ford - miután egy évvel ezelőtt Hollandiában elindította ügynökségi kísérleti projektjét, és azt mondta európai kereskedőinek, hogy egész Európában bevezetik az ügynökségi szolgáltatást - bejelentette, hogy mégsem áll át az ügynökségi szolgáltatásra. Ez a JLR hónap eleji bejelentését követi, miszerint a JLR elveti azon tervét, hogy az év végén mindkét márka esetében áttér az ügynökségi rendszerre az Egyesült Királyságban, és ezt a döntést 2027-ben felülvizsgálják. Ehelyett mindkét esetben azt mondták, hogy felülvizsgálják a franchise-modelljüket.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!