#csakazértis

Sorban fordulnak el az ügynökmodelltől a gyártók

2024.04.17.

Nyugat-Európában már egyre gyakoribb, és 1-2 éven belül itthon sem lesz ritka, hogy a kereskedők teljesen új szerepben találják magukat. Legalábbis egy ideig, mert egyre több próbálkozás fullad kudarcba.

Már sokszor írtunk az ügynök-modell terjedéséről, de egyelőre elsősorban csak nyugat-európai példákkal tudtunk szolgálni. Az Autós Nagykoalíció iparági felmérése azonban azt mutatja, hogy egyre több Magyarországon aktív márka tervezi itt is bevezetni az ügynök-modellt. Ez alapján arra számítunk, hogy 5 év múlva a jelenlegi magyar importőrök legalább fele már forgalmaz modelleket ügynök-modell keretein belül. Ez persze lehet egyszerű teszt is, de ha sikeres lesz, átalakulhat a magyar autóértékesítés is.

Ez az ügynökségi modell a következőképpen működik:

A franchise-kereskedő többé nem az új jármű értékesítője, ehelyett az ügyfél általában  közvetlenül a gyártónál ad le rendelést, akár offline, akár online, és megnevezi az előnyben részesített szállítókereskedőt. Az árat és a kereskedő jutalékát a gyártó határozza meg, a kereskedő pedig "csak" egy ügynök, akinek nincs tárgyalási felelőssége, hanem egyszerűen egy tesztvezetéseket lebonyolító, tranzakciófeldolgozó és szállítási pont.

A kereskedő már nem finanszírozza az eladásra szánt járműveket, nem tart raktári autókat, szinte az összes költséget a gyártó viseli. Ez nem a jövő, Európában sokfelé már megérkezett az ügynökségi modell.

A kereskedőből lett ügynök minden egyes eladás után jutalékot kap, és többé nem határozza meg egyénileg az árakat vagy a kedvezményeket. Viszont cserébe mentesül minden jelentős kereskedelmi kockázat alól, és többé nem terhelik olyan adminisztratív feladatok, mint a számlázás és a fizetési tranzakciók lebonyolítása, vagy a raktárán lévő autók gondozása.

A felelősség és a kockázat csökkenése mellett azért is vonzó lehet ez egy kereskedő számára, mert egy tisztességes, rögzített árrés az új gépjárművek értékesítésére a normál időkben, amikor bőséges új járműkínálat van, hosszú távon megnövelheti a legtöbb kereskedő újautó-osztályának nettó bevételét.

Az ügynök-modell tehát nem feltétlenül rossz dolog a kereskedő számára, sőt, akár jól is járhat vele. Ugyanakkor jelentős kockázatokat tartogat a gyártók számára is:

Az ügynöki modell használata miatt az autógyártóknak több dolgot kell kezelniük, mert az eladásig mindent ők irányítanak. Ez különösen akkor okoz problémát, amikor terjednek a lízing és részletfizetési lehetőségek, mert ezek plusz költségeket és kockázatokat jelentenek. A másik kockázat az, hogy a kereskedők vagy ügynökök elveszíthetik a vállalkozói hozzáállásukat. Míg az ügyfélhűség az autógyártónál kialakulhat, addig az ügynöki szinten könnyen elveszhet.

A legfrissebb hír, hogy a Ford - miután egy évvel ezelőtt Hollandiában elindította ügynökségi kísérleti projektjét, és azt mondta európai kereskedőinek, hogy egész Európában bevezetik az ügynökségi szolgáltatást - bejelentette, hogy mégsem áll át az ügynökségi szolgáltatásra. Ez a JLR hónap eleji bejelentését követi, miszerint a JLR elveti azon tervét, hogy az év végén mindkét márka esetében áttér az ügynökségi rendszerre az Egyesült Királyságban, és ezt a döntést 2027-ben felülvizsgálják. Ehelyett mindkét esetben azt mondták, hogy felülvizsgálják a franchise-modelljüket.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.01.19
A tanulmányok viszont mást mutatnak... ..
2025.01.19
A valós méretű agyagmodellek kulcsfontosságú szerepet játszottak a Győrben készülő CUPRA Terramar....
2025.01.19
Egy magyar férfi különös kalandba keveredett a németországi Ingolstadtban, amikor a Nürnberg felé....
2025.01.19
A tartálykocsi az üzemanyagra váró tömegben robbant fel. ..
2025.01.19
A Tatabányai Járási Ügyészség vádiratot nyújtott be az autót ittasan vezető nővel, és az abban....
2025.01.19
Ha simán be tudsz állni a legszűkebb parkolóhelyre is, az nagy előny, csak előtte találni kell egy....
2025.01.19
Hétfőn, kedden és szerdán okozhatnak fennakadást a közlekedésben - tudatta a Honvédelmi....
2025.01.19
Az autógyártók modellpalettájára 2025-től bevezetett szén-dioxid-kibocsátási határértékek....
2025.01.19
Ez több, mint egyszerű statisztika?   ..
2025.01.18
Térfigyelőkamerák segítségével találták meg azt az autóst, aki Kiskunhalason őrült módjára....