járműtörténelem
Szerző: Heimer György
A nagy képzelőerejű inventor még 1985-ben mutatta be elektromos háromkerekűjét, amelynek polipropilén műanyagból készült karosszériáját a Lotus sportkocsigyártó tervezte és a Hoover cég mosógépeket gyártó részlegében állították elő. A mai szemmel inkább gyerekjátéknak tűnő C5 tricikli erőforrásául 12 voltos ólomakkumulátor szolgált, mintegy 32 kilométert lehetett vele megtenni, óránként maximum 25 kilométeres „csúcssebességgel”.
Fotó: twitter/CommodoreBlog
Amikor az akkuból elfogyott a szufla a C5-öt lábbal lehetett továbbhajtani, de a vezető lábmunkájára az emelkedők leküzdéséhez is szükség volt. Így aztán aligha meglepő, hogy a nagy felhajtások közepette bemutatott járműalkalmatosság megbukott: a remélt százezres szériák helyett mindössze tízezervalahány ment el belőle, a gyártómű Sinclair Vehicles pedig kénytelen volt lehúzni a rollót. Mindez azonban nem változtat azon, hogy az e-tricikli is mérföldkő az elektromobilitás történetében, csakúgy, mint az elektronika világában Clive Sinclair többi nagy találmánya, mindenekelőtt a ZX Spectrum otthoni számítógép.
A ZX sorozat még a kilencszáznyolcvanas-kilencvenes években a Commodore 64, az Atari vagy az Apple akkori sztárgépeivel versengett sikerrel, 1982 és 1992 között ötmilliót adtak el belőle. Sinclairt ma is géniuszként emlegetik, feltalálói teljesítményéért II. Erzsébet brit királynő 1983-ban lovaggá ütötte.