kenőolaj
Kifejtette: a hazai kenőolaj piac az iparági szereplők szerint közel 70 millió liter, amelyen több mint 100 olajmárka osztozik, így a verseny éles. A piacon a nagy olajmultik (TOTAL, ENI, Castrol, Shell, Mobil) mellett helyi, regionális márkák, illetve kis, most induló de ambiciózus gyártók is helyet kapnak. A Shell kenőanyagai jelen vannak az ipar szinte összes területén a személygépjármű szektortól a teherfuvarozáson át a különböző ipari alkalmazásokig.
Tamás Tamás szerint az olajhamisítás, valamint a kenőolajok feketekereskedelme terén az utóbbi időben javult a helyzet, többek között az elektronikus közúti áruforgalom ellenőrző rendszer (ekáer) bevezetésének köszönhetően, valamint azáltal, hogy a kenőolaj jövedéki termék lett. Hozzátette, nincs tudomásuk arról, hogy Magyarországon hamis Shell olaj lenne.
Hangsúlyozta, a feketekereskedelemben kapható, valamint hamisított termékek közel sem képesek teljesíteni azokat a kritériumokat, amelyeket az autógyártók a kenőanyagokkal szemben támasztanak. A mai termékek magas szintű műszaki tulajdonságait csak hosszú évtizedek tapasztalataival, rengeteg fejlesztéssel, laboratóriumi, valós körülmények közötti és motorfékpadokon végzett teszteléssel lehet elérni, ami dollármilliókat emészt fel - mutatott rá.
Kitért arra is, hogy a globális kenőanyag-kereslet 2015-ben 38,8 millió tonnára csökkent a 2014-es 39,4 millió tonnáról. A Shellnek azonban sikerült megvédenie pozícióit mindhárom piaci szegmensben, így megőrizhette piacvezető részesedését. A Shell Lubricants 2017-ben is megtartotta vezető pozícióját, ezzel immár tizenegy egymást követő évben lett az első számú globális kenőanyaggyártó.
A Shell a Kline & Company becslése szerint világszinten mintegy 4400-4600 kilotonna késztermék kenőanyagot értékesített éves szinten az elmúlt évek átlagát tekintve, ennek 36 százalékát a személygépjármű, 34 százalékát az ipari szektorban, 30 százalékát pedig a haszongépjármű szektorban. A jelentés szerint a Shell Lubricants a piacvezető az Egyesült Királyságban (18 százalék), az Egyesült Államokban (12 százalék), Kanadában (13 százalék) és Kínában (8 százalék).
A hazai piacon a gyári első feltöltésű motorolajokkal együtt 20 százalék feletti a Shell kenőanyagok piaci részesedése. A divízióvezető kiemelte: a Shell a növekvő keresletre válaszolva dollár százmilliókat fektetett kenőanyagipari ellátási láncának fejlesztésébe, négy kenőanyag-keverőüzemének felújításába, további négy új keverőüzem felépítésébe, továbbá egy kenőzsírgyártó üzem és két bázisolajgyártó üzem létrehozásába. A 2014-es indulás óta a PurePlus technológiával készülő Shell Helix Ultra termékek kétszámjegyű növekedést realizáltak, és ma világszerte több mint száz piacon vannak jelen.(...) (mti)