Scania
- A városiasodás folyamatos tendencia, ezért a Scaniánál célunk, hogy ügyfeleinknek olyan technológiát és megoldásokat biztosítsunk, amelyek megfelelnek a városi közlekedés legújabb kihívásainak – mondta Magnus Höglund, a Scania tehergépkocsik alternatív üzemanyagokért és hajtásláncokért felelős vezetője. „Hibrid megoldásunk rendkívül rugalmas, hiszen a csendes, károsanyag-kibocsátás mentes vezetésről még nagy tömegű áru mellett is át lehet váltani az alacsony CO2 kibocsátású üzemmódra.”
A hibrid hajtáslánc P vagy G fülkével rendelhető a Scania 9 literes, soros, öthengeres, 320 lóerős motorjával. A motor működhet dízelmotorként, illetve HVO vagy FAME bioüzemanyaggal, miközben teljesíti az Euro 6 norma előírásait.
A moduláris hajtáslánc azt jelenti, hogy a villanymotor a motor és a speciális automata váltó (E-GRS895, kétpedálos Scania Opticruise-zal) között helyezkedik el. A villanymotor teljesítménye 130 kW (174 lóerő), nyomatéka 1.050 Nm. A felhasználható akkumulátorkapacitás 1,2 kWh, a kiegyenlített energiafelhasználás az akkumulátor-élettartam és a hatótávolság közötti egyensúlyon alapul.
- Sokat gondolkodtunk ezen a konfiguráción – magyarázta Höglund úr. „Szándékosan nem kívántuk maximalizálni a vezetési távolságot elektromos módban, elégedettek voltunk sík talajon két kilométeres távolságon 15 tonna szerelvényössztömeggel (GTW). Úgy gondoljuk, hogy az ügyfeleknek az akkumulátorok hosszú élettartama és a jó vezethetőség a legfontosabb tényezők. A hagyományos dízelüzemhez képest tipikus vezetési körülmények között az üzemanyag-megtakarítás eléri a 18 százalékot. És mindehhez hozzájön a megújuló üzemanyagok használatának köszönhető nagymértékű csökkenés a CO2 kibocsátásban. A villanymotor és a felhalmozott energiatartalék leginkább az út utolsó, kritikus részére van tervezve, például, amikor a városközpontban, vagy zárt térben vezetünk, amikor fontos a károsanyag-kibocsátás mellőzése.”
A hibrid üzemmódhoz szükséges elektromos berendezést egy úgynevezett Hybrid Power Modul-ba építették be, amit közvetlenül az alvázkereten helyeztek el. Ez a modul tartalmazza az akkumulátort, a vezérlő egységet, az akkumulátor hűtőrendszerét és a feszültség-átalakítót. A modul zárt tokban helyezkedik el és úgy tervezték meg, hogy ellenálljon az esetleges ütközésnek. A tehergépkocsi kormányzását elektrohidraulikus szervokormány segíti, ha a motor nem jár. A teljes hibrid csomag az akkumulátorral együtt összesen 790 kg-mal növeli a tehergépkocsi tömegét.
- A hibrid tehergépkocsik egyre gyakoribbak lesznek a városok utcáin – jósolta meg Höglund úr. „A csöndes éjszakai üzemmód által megnövelt használhatóság, valamint a jelentősen csökkentett üzemanyag-fogyasztás ellensúlyozzák a kezdeti magasabb költségeket. Az éjszakai, üres utcákon történő áruszállítás növeli a termelékenységet és a szállítási pontosságot. Amennyiben két vagy három járművezető dolgozik ugyanazon az autón, akkor az éjjel-nappal folyamatosan úton lehet, akár elosztó feladatokról, akár szemétszállításról vagy bármilyen más nagyvárosi munkáról van szó.”
A járművezetőknek fontos szerepük van abban, hogy a hibrid járművek által elérhető előnyöket maximálisan ki lehessen használni. A Scania Driver Support rendszere a hibrid járművek számára különleges verzióban lesz elérhető. Például az egyik fontos szempont az egyenletes fékezés, mert így a fékerőt vissza lehet vezetni az akkumulátor töltéseként.
A fékező teljesítmény visszatöltése adja a hibrid járművek használatával megtakarítható üzemanyag két-harmad részét. További megtakarítást jelent, hogy alacsony sebességnél a motort ki lehet kapcsolni illetve az, hogy tehergépkocsi kiegészítő elektromos rendszerét hatékonyabban lehet működtetni (mivel a hibrid 650 Voltos rendszere táplálja a 24 Voltos rendszert). A jármű 45 km/órás sebességig vezethető kizárólag elektromos módban, ilyenkor a motor vagy teljesen ki van kapcsolva, vagy pedig alapjáraton megy annak érdekében, hogy a kiegészítő rendszereket, mint például a fékkompresszort működtesse.
A Scania első hibrid teherautóit 2016 folyamán fogja leszállítani az ügyfeleknek. Azokon a területeken, ahol a megfelelő bioüzemanyagok rendelkezésre állnak (pl HVO), a CO2 kibocsátás csökkenése akár 92 százalék is lehet. A jármű mindezek mellett teljesíti a zajszintre vonatkozó helyi vagy nemzetközi előírásokat, mint például a „European Quiet truck / PIEK Light” egyezményt. Ez alapján egyre több ország 72 dB(A)-ban maximalizálja a zajszintet egyes városi területeken.
- Jelenleg a világon 28 mega-város található, amelyek lakossága egyenként több mint 10 millió fő – folytatta Höglund úr. „Számos kutató és döntéshozó dolgozik azon, hogyan tudjuk a lakosok számára az élethez szükséges dolgokat a leghatékonyabban leszállítani, miközben a megtermelődött hulladékot is begyűjtjük. Biztosan mondhatom, hogy egyre nagyobb szerepe lesz a jövőben azoknak a tehergépkocsiknak, amelyek a legkisebb hatást gyakorolják mind az emberekre, mind a környezetükre.”