Honda
A motorkerékpár ipar jól láthatóan évtizedes fázis késésben van ökológiai szempontból az autóiparhoz képest. Nyílván a kétkerekűekkel kapcsolatos környezeti problémák kevésbé durván, élesen jelentkeztek, így talán kisebb volt a késztetés a zöld megoldások elterjesztése iránt. Egészen konkrétan 1997-ben jelent meg a világ első szériában gyártott hibrid autója a Toyota Prius amely kifejezetten innovatív de mondjuk ki, rendkívül csúnya jármű volt. Most, húsz év elteltével, tehát konkrétan két évtizedes fázis késéssel mutatkozott be a világ első sorozatban gyártott hibrid (benzin-elektromos) hajtású robogója a Honda PCX hibrid.
Képre kattintva galéria nyílik!
Húsz év késés - ami nem kevés, viszont a PCX nem csak rendkívűl innovatív, de igazán szemet gyönyörködtető kétkerekű divat ikon is. Két évtized tehát elég volt arra, hogy kiderüljön: ha környezettudatos járművekre akarják ültetni az embereket akkor nem elég jót csinálni, de szépet, divatosat is kell. A másik nagy különbség, hogy míg a Prius két évtizeddel ezelőtt egy vadonatúj hibrid brandként érkezett a Honda PCX belső égésű változata már évek óta a világ egyik kedvence. Egyébként a Honda amúgy is hajlamos a világcsúcsokra. Autóban a CRV és a Civic hosszú évek óta állandó szereplője a globális top 10-nek, míg a legendás kétkerekű a Super Cub messze-messze minden idők legnagyobb darabszámban gyártott motorkerékpárja, amely lassan eléri a száz millió eladott példányt.
A világ első hibrid robogója, a kétkerekűek Priusa egyébként éppen most, a napokban zárult milánói motorkiállításon mutatkozott be meglehetősen szerényen. A Honda egyszerűen csak bejelentette, hogy ezentúl a világ egyik kedvenc robogója a PCX hibrid és elektromos változatban is elérhető lesz. Túl sok szót nem ejtettek arról a - vélhetően - hosszú éveket és euro milliárdokat felemésztő fejlesztésről aminek segítségével eljutottak oda, hogy minden külső jelet nélkülözve helyezték el a XXI. századi műszaki tartalmat ebbe a bájos kis kétszemélyes kétkerekűbe.
Vannak olyan jóslatok amelyek szerint a motorkerékpár és robogó ipar tartós leszálló ágban van, hiszen az emberek egyre nagyobb része engedheti meg magának az autót és - úgymond - kiment a divatból a motorozás. Lehet, hogy van ilyen tendencia, viszont hamarosan új szempontok adhatnak lendületet a robogózásnak. Egyrészt a nagy városok központjaiból egyre nagyobb mértékben tiltják ki és drágítják meg az autók behajtását. Másrészt az önvezető autózás elterjedésével lényegében a motorozás, robogózás őrizheti meg az önálló vezetés élményét az emberek számára. Az idei milánói motorkiállításon az EICMA-n nem is látszódott semmifajta dekadencia. Még felsorolásszerűen sem mernék vállalkozni arra, hogy bemutassam hány száz újdonság, újítás, innováció, trend és divatirányzat jelent meg a kétkerekűek legnagyobb évenkénti seregszemléjén. A hibrid Honda PCX amely kétségkívűl az idei év legnagyobb újdonsága szerényen megbújt ezek között. Úgy tűnik a Honda bőven megelégszik azzal, ha következő években ötven-hatvan millióan csendben, rendben megveszik új modelljüket. A csillogásról, az ajnározásról pedig hajlandóak lemondani.