repülés
Az elektromos, majd később az autonóm légi taxik lesznek a következő nagy mobilitási dolgok – a Hyundainál is. A koreai autógyártó most a Rolls-Royce-szal együtt szeretne üzemanyagcellás hajtást fejleszteni.
Fotók: Hyundai
Mivel a földi infrastruktúra egyre szűkösebb, a jövőben a levegőben is több rövid távú járatnak kell lennie - írja a portál.
A Nissan a Renault-val, a Ford a VW-vel, a BMW a Toyotával – az autóvilágban az együttműködés már régóta teljesen normális. Mert fejlesztési költségeket takarít meg, és a megosztott know-how kétszeresnek számít. Most a Rolls-Royce és a Hyundai is egyesíti erőit – a repülőgépek hidrogénhajtásáért. Ezt mindkét társaság bejelentette a farnborough-i (Egyesült Királyság) légibemutatón.
Mivel a földi infrastruktúra egyre szűkebbé válik, a jövőben több rövid távú repülésnek is kellene lennie a levegőben. Természetesen elektromos, és belátható időn belül teljesen autonóm is, mert csak a robotpilóta nyomja le annyira a költségeket, hogy pénzt is lehet keresni ilyen szolgáltatásokkal. Az olyan induló vállalkozások, mint a Lilium, a Volocopter vagy az EHang, szintén érdeklődnek a légi taxik iránt, csakúgy, mint a bevett légitársaságok (Airbus), sőt olyan autógyártók is, mint a Porsche és a Hyundai.
Utóbbiak már régóta bejelentették saját légitaxijukat. Kivételesen? Nem, mert a Hyundai-csoport az autórészlegen kívül számos ipari területen tevékenykedik; például az elektromos készülékekben, bútorokban vagy a hajóépítésben és a gépészetben. A légi taxik számára a csoport autós részlege Supernal néven saját start-up-ot alapított az USA-ban. De hogy akar a brit Rolls-Royce prémium autógyártó hozzájárulni egy légitaxihoz – a nemes belsőhöz?
Még a logó is ugyanaz: a motorgyártó és a luxusautó-gyártó valaha egy cég volt. Az 1904-ben Henry Royce és Charles Rolls által alapított vállalat 1914-ben repülőgép-hajtóműveket is kezdett építeni. Legkésőbb a második világháború idején ez az üzlet tette ki a cég tevékenységének oroszlánrészét. Ironikus módon egy sugárhajtómű problémás fejlesztése 1971-ben csődbe sodorta a Rolls-Royce-ot, és magával vitte az autórészleget is – ennek eredményeként a cég mindkét része szétvált.
A Vickers fegyverkezési csoportnál történt közjáték után a motorgyártó 2011 óta Rolls-Royce Holdings néven működik. Továbbra is használhatja az eredeti logót – továbbra is övé a márka minden joga, míg a BMW, mint a Rolls-Royce autógyártó anyavállalata csak ezeket használhatja.
A Rolls-Royce Holdings korábban az autógyártó részlege volt, de már régóta önálló, ugyanazzal a logóval és névvel, és nagy szereplő a sugárhajtóművek fejlesztésében. Emellett a Rolls-Royce átvette a repülőgépek elektromos hajtásainak fejlesztését a Siemenstől. Az innováció szellemét tavaly ősszel mutatták be: az elektromos repülőgép prototípusa a tisztán elektromos meghajtású közlekedési eszközök sebességi rekordját 623 km/h-val állította be, 15 kilométeres távon 532 km/h feletti sebességet tartott, és nulláról felkapaszkodott 3000 méter magasságba 202 másodpercen belül – 60 másodperccel gyorsabb, mint a régi rekorder.
A Rolls-Royce a Hyundai-val közösen most egy elektromos hajtást szeretne kifejleszteni hidrogén üzemanyagcella felhasználásával. A nagyobb energiasűrűségnek köszönhetően a hidrogénnel nagyobb hatótávot lehet elérni, mint az akkumulátorokkal, amelyek túl nehezek és túl nagyok a használható repülőgépekhez. 2025-ben kellene egy prototípus; A meghajtót regionális forgalomra szánt repülőgépeken használják – nem csak a Hyundai, hanem más repülőgépgyártók is.
A Supernal azt tervezi, hogy már 2028-ban megkezdi a rövid távú légitaxi tevékenységét az Egyesült Államokban, majd röviddel ezután az EU-ban és az Egyesült Királyságban.
A Farnborough Airshow-n a startup már bemutatta az eVTOL nevű rövid távú repülőgép utaskabinját. Szénszálból készült, és a Hyundai autóstylistjai tervezték.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!