Mi kerül ezen ennyibe
A dologi feltételek magukban foglalják a javítási/karbantartási munkákhoz szükséges eszközöket, berendezéseket, készülékeket, illetve magát a létesítményt is. Ezeket a feltételeket, a munkálatokra vonatkozó műszaki előírásokat és a tevékenység elvégzésével kapcsolatos tanúsítási kötelezettségeket részletezzük.
A járművek diagnosztikai ellenőrzése tulajdonképpen műszeres méréstechnikai vizsgálatok összessége, amelyekkel a jármű komolyabb szétszerelése nélkül tudunk adatokkal szolgálni a szerkezet műszaki állapotáról. A diagnosztikai eljárás azonban nem ér véget magával ellenőrzéssel, nem megfelelő értékek esetén a beállítást/szabályzást is el kell végezni. Az ellenőrzést és a beszabályzást általában ugyanazzal a géppel kell elvégezni, és a beállítást követően ismét le kell ellenőrizni az értékeket.
Ezeknek a tevékenységeknek az elvégzése szintén szigorú feltételek mellett valósítható meg. A műveletek szakszerű elvégzéséhez szükség van egy olyan zárt, pormentes, hidegpadlós helyiségre, amely alkalmas a diagnosztikai eszközök, berendezések megfelelő telepítésére.
Mely eszközöket értünk diagnosztikai berendezések alatt? A lista a teljesség igénye nélkül a legfontosabbakat foglalja magába:
A modern vezetéstámogató rendszerekkel új eszközök is bekerülnek a listába, az folyamatosan bővül. Gondoljunk csak az ADAS-kalibráló berendezésekre, melyekkel a kamerákat, radarokat lehet kalibrálni. Ma már egy szélvédő-csere alkalmával a szélvédőre szerelt kamerát is be kell állítani, illetve az új pozíciójának megfelelően kalibrálni kell.
A kalibrálás a futómű ellenőrzésével és beállításával kezdődik! Futóműállítás esetén biztosítani kell a jármű kerekeinek vízszintes síkban való felfekvését egy emelő (vagy padozat) segítségével, illetve figyelembe kell venni, hogy a vízszintestől való eltérés hosszirányban legfeljebb 5, keresztirányban pedig legfeljebb 2 szögperc lehet.
Fényszóróbeállításnál a vízszintes síkban való rögzítésen kívül, biztosítani kell a fényszóróellenőrző berendezés optikai tengelyének ezzel párhuzamos síkban való elhelyezkedését. A párhuzamosságtól eltérés legfeljebb 3 szögperc lehet.
Ezeken felül rendelkeznie kell a különböző járműtípusok diagnosztikai ellenőrzéséhez és beszabályozásához szükséges berendezésekkel, eszközökkel és célszerszámokkal – valamint ezek szakszerű alkalmazását, a különféle járműtípusok ellenőrzési és beállítási adatait, illetve a hozzájuk tartozó tűréshatárokat tartalmazó műszaki leírásokkal is.
Az eszközöknek nem csak rendelkezésre kell állni, hanem időszakosan kalibrálni, karbantartani kell azokat, az adatbázisok pedig szintén havi több tízezer forintos kiadást jelentenek. A gépek amortizációjával és az új, még drágább technológiák érkezésével is számolni kell, ha a műhelyt hosszú távon szeretnék üzemeltetni.
A tanúsítási kötelezettség az elvégzett munkát, a felhasznált anyagokat és alkatrészeket, valamint a bemérési és beállítási adatok leírását foglalja magában.