Mi kerül ezen ennyibe

A rezsióradíj, avagy mi kerül ebben ennyibe?! (20. rész) – Karosszériajavító tevékenység 2. Húzató padok

2021.08.30.

A karosszéria sérüléseinek javíthatóságát elsősorban a balesetekből bekövetkező sérülések mértéke határozza meg. A deformálódásokból, törésekből, a jármű élettartamából következő korrodálódásból már el lehet dönteni, hogy a jármű amellett, hogy szakszerűen javítható, vajon gazdaságilag megéri-e.

 

 

A korszerű karosszéria-koncepciók, illetve ezek elemei – főként a hordozók – határozzák meg a szerkezeti részek átvizsgálásának módját. Ha a fő szerkezeti részek sérültek, akkor a megfelelő helyreállításhoz és javításhoz mérőrendszerrel felszerelt húzatópad segítségét kell igénybe venni. Ezeket leginkább súlyosabb sérülések diagnosztizálásához, beméréséhez fejlesztették ki. Az effajta deformációk már megkövetelik a precízebb, pontosabb méréseket igénylő munkákat, így a műhely számára rendkívül fontos a megfelelő minőségű egyengető és mérő-rendszer beszerzése. A kiváló berendezések megléte mellett rendkívül fontos a folyamatosan megújuló munkamódszerek és technológiák elsajátítása is. Ebben a rohamosan fejlődő világban minden típusú műhelyről – vagy akár általánosságban a vállalkozásokról is – általánosan elmondható, hogy piaci előnyét innovatív megoldásokkal tudja csak biztosítani. Ez különösen igaz a karosszériajavító tevékenységet folytató műhelyekre, mivel állandó alkalmazkodás szükséges az új járműmodellek szerkezetéhez. A járműgyártásban felhasznált korszerű anyagok, illetve az automatizáltság magasabb szintje jelentősen befolyásolja a javítás technológiáját is.

A húzatópadokon történő munkavégzés első lépéseként meg kell határozni a jármű rögzítési pontjait, mivel azok járműtípus specifikusak. Ezeket a rögzítéseket mindig ellenőrizni kell a munka megkezdése előtt. Az állítható padok mérőrendszerének hitelesítése is típusfüggő, gyári adattáblák alapján történik. Ezt követi a mérési pontok meghatározása majd a mérés elvégzése. A méretellenőrzést a járművek alsó és felső karosszériáinak háromdimenziós, térbeli méreteit tartalmazó adatbázisok teszik lehetővé, ez autónként nagyjából 20 felső és 25 alsó bemérési pontot jelent. A kiértékelt adatok alapján a gyári értékkel való összehasonlítás után már meg lehet határozni a húzási irányokat is. A létraváz kerethez felszerelt állítható dózer vízszintes és függőleges síkban is a megfelelő szögbe állítható, mely egy hidraulikus munkahengerrel működtethető. A dózeren kívül számos más tartozéka is van a húzatópadnak. A húzatóláncok és pofák segítségével történő húzáskor fellépő igénybevétel a megfogó tartókon keresztül jut az alapkeretre. Ezt a terhelést ellentartó eszközökkel kell csökkenteni. A sérült részek javítása után újabb méretellenőrzés következik, az esetleges eltérések kijavítására.

Ennél a járműfenntartó tevékenységnél is fontos munkavédelmi irányelveket fogalmaztak meg. Ez a munka kiemelt figyelmet és a berendezések rendeltetésszerű használatát kívánja meg. Gondosan felül kell vizsgálni, hogy az egyengetőpad rögzítésre alkalmas részei rendesen meg lettek-e a tisztítva, majd a rögzített gépjárművet is ellenőrizni kell, hogy szabályszerűen történt-e a rögzítés. A padhoz csak olyan húzóláncot szabad alkalmazni, amit a paddal együtt szállítottak, illetve a lánc használatánál kerülni kell az éles sarkokat. Húzásnál ellentámaszt kell használni, ha erős oldalirányú terhelést fejtenek ki. Mivel hatalmas igénybevételnek vannak kitéve az elemek, minden alkalommal biztonsági horgot kell használni, ami megakadályozza a lemezek kitépődését.

A húzató padok a bennük lévő hidraulikus rendszerek miatt eleve nagy költséget jelentenek, de a szoftverek, adatbázisok folyamatos frissítése és az új adapterek vásárlása folyamatosan kiadást jelentenek a műhelynek, hogy tartani tudják a lépést a folyamatos modellfrissítéssel. Egy ilyen beruházás megtérüléséhez stabil ügyfélháttér szükséges, hiszen a húzató pad állásideje költséges.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.14
Annak ellenére, hogy a gyalogos balesetek száma évről évre javuló tendenciát mutat hazánkban, a....
2024.05.14
A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. Zöld....
2024.05.14
A csalódást keltő szeptember után (-11,6 százalék) a romániai új autók piaca októberben ismét....
2024.05.14
Bővül azon járművek köre, amelyekre kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást kell kötni. Ez az....
2024.05.14
Az új Opel Frontera első nyilvános bemutatkozására készül: Alig egy hónappal azután, hogy az új....
2024.05.14
Lassul az elektromos autók fellendülése. Lényegesen több személygépkocsit regisztráltak újonnan az....
2024.05.14
Vasárnap délután az Erdőháton történt baleset egyik sérültje Magdaléna Šebestová volt....
2024.05.13
- Két újabb H225M típusú helikopter érkezett a Magyar Honvédséghez az Airbus Helicopters....
2024.05.13
Az alábbi cikk különleges csemege a magyar automobilizmus kezdeti időszakáról. Az Autó Motor 1935.....
2024.05.13
- A hagyományos kamionoktól nagyobb és nehezebb gigakamionok megjelenése az európai utakon a vasúti....