fejlesztés

Repülőgépeihez saját szimulátort fejlesztett a Magnus Aircraft

2021.11.10.

A Magnus Fusion és Magnus eFusion repülőgépekhez kifejlesztett oktató szimulátor rendszer célja, hogy az eredeti repülőgép teljes kabin felépítésében és működésében leszimulált oktató és gyakorló komplex rendszer készüljön el, melyen az oktatott és gyakorló pilóták a teljes repülőgép rendszert és a repülési tulajdonságokat tudják költséghatékonyan megtanulni, gyakorolni – fogalmazott portálunknak adott interjújában Boros László, a Magnus Aircraft Zrt. vezérigazgatója.

Vezérigazgató úr, bemutatná nekünk a szimulátort?

 

Boros László, a Magnus Aircraft Zrt. vezérigazgatója.

A szimulátor 5 fő alkotóelemből áll: a 210°-os ívelt vetítő felület, amihez tartozik a megjelenítésért felelős 2 db projektor, mint a szimulációs szoftver képi kimeneti egysége. Az eredeti Fusion 212 törzsből kivágott pilótafülke rész a teljes műszerfallal, illetve az ülések mögé épített 20 kg teherbírású poggyásztartó résszel. Utóbbi hátfalára került rögzítésre egy WIFI router az egyszerű helyi hálózatra való csatlakozás érdekében. A rendszerrel kommunikációs kapcsolatban álló Apple iPad, valamint az eszközre telepített oktatói szoftver. A törzs hátsó részében kapott helyet, közvetlenül a csomagtartó hátfal mögött a szimulációs szoftver futtatásához szükséges asztali vezérlő PC.

Milyen platformokon működik a szimulátor?

Windows, Macintosh és Linux platformokon is futtatható a repülőgép szimulációs szoftver. A szimulátorban futó szoftverben megtalálható a földön lévő repülőterek zöme. A szoftverhez ingyenesek az időszakos frissítések. Teljesen egyedi időjárási körülmények és repülési paraméterek beállítására is lehetőséget nyújt a program.

Bizonyára a szimulátor legizgalmasabb része a pilótafülke. Itt milyen kezelőszervek vannak?

A pilótafülkében található kettő, szinkronban lévő botkormány, amin megtalálhatóak a PTT, illetve a trim kapcsolók. Vannak oldalkormány padálok (mindkét oldalon), kerékfék pedálok, gázkar, üzemanyag csap, parkoló és rögzítő fékkar. A csomagtartó részben található a WIFI router a PC számára biztosít internet kapcsolati lehetőséget.  Mivel a PC folyamatosan kapcsolódik a szimuláció valósághűségéhez szükséges időjárási információs adatbázishoz, a szélessávú, megbízható internetkapcsolat elengedhetetlen a felhasználói élmény fenntartásához. A routeren keresztül tart kapcsolatot a PC az iPad-en futó oktatói szoftverrel is.

A szimulációs programban a pilóta által beállított műszeres paramétereket, egy erre a célra használt speciális interfészen keresztül kerülnek a beállított értékek az X-plane szimulációs szoftverbe, ahol feldolgozásra kerülnek. Ez a kommunikáció USB-n keresztül történik, illetve a digitális és analóg műszerek is USB-n keresztül kommunikálnak a központi egységekkel.

Melyek voltak a fejlesztés fő elemei?

A teljes Magnus Fusion és eFusion kabin üvegszálas verziójának tervezése-megépítése, valódi kezelőszervekkel és műszerezettséggel. Az eredeti repülőgép kabinjának tejes pontos az eredetivel teljesen megegyező kialakítása, élethű környezetet biztosít a pilóták számára. Így pontosan begyakorolható a repülőgép kezelőszerveinek használata.

Az eredeti repülőtest, beleértve a kabin részt, karbonszálas technológiával készül.

A szimulátor a teljes repülőgép test egy részét, a kabint ’használja’, ami a szárnyak, farokrész, orrész elhagyása miatt nem megfelelő szilárdsággal rendelkezik.

A kabint az eredeti Fusion test gyártósablonjával nem lehetett megoldani, ezért szükséges volt egy új sablon kifejlesztése, így kisebb költségű üvegszálas héjszerkezet és fémváz megerősítést kapott.  A repülőgép eredetileg 3 db kerékkel rendelkezik, amit egy stabilabb tartószerkezettel kellett kiváltani úgy, hogy a hiányzó szárnyak miatt biztosítsa a könnyebb, balesetmentes beszállást.

A vizuális megjelenítést szolgáló 200-270 fokos látószögű panoráma kép megjelenítésére szolgáló 2 projektoros kivetítő rendszer tervezése-kifejlesztése ugyancsak fontos lépés volt.

A kabin és azt tartó szerkezet köré a virtuális teret úgy teremtettük meg, mintha a pilóta a valódi Fusion repülőgépből tekintene ki. Ezt szolgáltatja a 200-270 fokos látószögű panoráma kivetítés, ami a körívben meghajlított vászon és 2 db projektor összehangolt működése biztosít.

A mellékelt fotón jól látható, hogy az ülések mögött van egy tároló doboz. Itt mi vagy mik kaptak helyet?

A törzs hátsó üregében foglal helyet egy nagy teljesítményű PC, ami a szimulációs szoftver futtatásáért felelős. Szintén a hátsó tároló rekeszből érhető el az esetleges szerviz igény során a botkormány rudazata és érzékelői.

Várhatóan mikor kezdődik a szimulátorok gyártása, hány darabbal számolnak és kik lesznek a vásárlók?

A jelenlegi verzióból már értékesítettünk több darabot, a következő széria alapmodellje pedig jelenleg fejlesztés alatt van. Ez utóbbira is már most intenzív az érdeklődés a képzési szervezetek körében.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

                                      

 

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..
2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....
2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....
2024.03.28
A jelenlegi Fiat 500-as modellt nem tervezik átalakítani a júliusi szabályzások szerint, az EV-....
2024.03.28
Halálra gázolta egy kisbusz sofőrje Nagykálló térségében nyírbátori mérnökségünk kollégáját, Tibort....
2024.03.28
Károkozás (25%), türelmetlenség és akadályoztatás (23%), fizetős, vagy ingyenes (10%) - leginkább....
2024.03.28
Nem csak a gyorsan hajtó autósok, hanem a motorosok is nagy kockázatot vállalnak – írja a Kronen....
2024.03.28
Kedden tragikus kimenetelű közúti baleset történt, amely során egy BMW és egy Nissan ütközött....
2024.03.27
Új módszerrel küzdenek a gyorshajtók ellen Ausztriában: elkobozzák autójukat. Gondoljunk bele, hogy....
2024.03.27
- A Volkswagen-csoporthoz tartozó tömegmárkák (Core csoport) összesített árbevétele tavaly 21....