fejlesztés
Vezérigazgató úr, bemutatná nekünk a szimulátort?
Boros László, a Magnus Aircraft Zrt. vezérigazgatója.
A szimulátor 5 fő alkotóelemből áll: a 210°-os ívelt vetítő felület, amihez tartozik a megjelenítésért felelős 2 db projektor, mint a szimulációs szoftver képi kimeneti egysége. Az eredeti Fusion 212 törzsből kivágott pilótafülke rész a teljes műszerfallal, illetve az ülések mögé épített 20 kg teherbírású poggyásztartó résszel. Utóbbi hátfalára került rögzítésre egy WIFI router az egyszerű helyi hálózatra való csatlakozás érdekében. A rendszerrel kommunikációs kapcsolatban álló Apple iPad, valamint az eszközre telepített oktatói szoftver. A törzs hátsó részében kapott helyet, közvetlenül a csomagtartó hátfal mögött a szimulációs szoftver futtatásához szükséges asztali vezérlő PC.
Milyen platformokon működik a szimulátor?
Windows, Macintosh és Linux platformokon is futtatható a repülőgép szimulációs szoftver. A szimulátorban futó szoftverben megtalálható a földön lévő repülőterek zöme. A szoftverhez ingyenesek az időszakos frissítések. Teljesen egyedi időjárási körülmények és repülési paraméterek beállítására is lehetőséget nyújt a program.
Bizonyára a szimulátor legizgalmasabb része a pilótafülke. Itt milyen kezelőszervek vannak?
A pilótafülkében található kettő, szinkronban lévő botkormány, amin megtalálhatóak a PTT, illetve a trim kapcsolók. Vannak oldalkormány padálok (mindkét oldalon), kerékfék pedálok, gázkar, üzemanyag csap, parkoló és rögzítő fékkar. A csomagtartó részben található a WIFI router a PC számára biztosít internet kapcsolati lehetőséget. Mivel a PC folyamatosan kapcsolódik a szimuláció valósághűségéhez szükséges időjárási információs adatbázishoz, a szélessávú, megbízható internetkapcsolat elengedhetetlen a felhasználói élmény fenntartásához. A routeren keresztül tart kapcsolatot a PC az iPad-en futó oktatói szoftverrel is.
A szimulációs programban a pilóta által beállított műszeres paramétereket, egy erre a célra használt speciális interfészen keresztül kerülnek a beállított értékek az X-plane szimulációs szoftverbe, ahol feldolgozásra kerülnek. Ez a kommunikáció USB-n keresztül történik, illetve a digitális és analóg műszerek is USB-n keresztül kommunikálnak a központi egységekkel.
Melyek voltak a fejlesztés fő elemei?
A teljes Magnus Fusion és eFusion kabin üvegszálas verziójának tervezése-megépítése, valódi kezelőszervekkel és műszerezettséggel. Az eredeti repülőgép kabinjának tejes pontos az eredetivel teljesen megegyező kialakítása, élethű környezetet biztosít a pilóták számára. Így pontosan begyakorolható a repülőgép kezelőszerveinek használata.
Az eredeti repülőtest, beleértve a kabin részt, karbonszálas technológiával készül.
A szimulátor a teljes repülőgép test egy részét, a kabint ’használja’, ami a szárnyak, farokrész, orrész elhagyása miatt nem megfelelő szilárdsággal rendelkezik.
A kabint az eredeti Fusion test gyártósablonjával nem lehetett megoldani, ezért szükséges volt egy új sablon kifejlesztése, így kisebb költségű üvegszálas héjszerkezet és fémváz megerősítést kapott. A repülőgép eredetileg 3 db kerékkel rendelkezik, amit egy stabilabb tartószerkezettel kellett kiváltani úgy, hogy a hiányzó szárnyak miatt biztosítsa a könnyebb, balesetmentes beszállást.
A vizuális megjelenítést szolgáló 200-270 fokos látószögű panoráma kép megjelenítésére szolgáló 2 projektoros kivetítő rendszer tervezése-kifejlesztése ugyancsak fontos lépés volt.
A kabin és azt tartó szerkezet köré a virtuális teret úgy teremtettük meg, mintha a pilóta a valódi Fusion repülőgépből tekintene ki. Ezt szolgáltatja a 200-270 fokos látószögű panoráma kivetítés, ami a körívben meghajlított vászon és 2 db projektor összehangolt működése biztosít.
A mellékelt fotón jól látható, hogy az ülések mögött van egy tároló doboz. Itt mi vagy mik kaptak helyet?
A törzs hátsó üregében foglal helyet egy nagy teljesítményű PC, ami a szimulációs szoftver futtatásáért felelős. Szintén a hátsó tároló rekeszből érhető el az esetleges szerviz igény során a botkormány rudazata és érzékelői.
Várhatóan mikor kezdődik a szimulátorok gyártása, hány darabbal számolnak és kik lesznek a vásárlók?
A jelenlegi verzióból már értékesítettünk több darabot, a következő széria alapmodellje pedig jelenleg fejlesztés alatt van. Ez utóbbira is már most intenzív az érdeklődés a képzési szervezetek körében.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!