Renault Trucks
Mindent a gépkocsivezető kényelméért, gondolhatták a tervezők, amikor ezt a különleges kivitelt megálmodták és a gyár azt el is készítette. Úgy tűnik, a trükkös franciák is jól tudják már, a mai, gépkocsivezető-hiányos időkben a fuvarozó vállalkozók egyik lehetősége annak érdekében, hogy megtartsák dolgozóikat nem más, mint minden földi jóval és extrákkal felszerelt járművekkel felszerelni a flottát. Ez tény, és a nagyjármű-importőrök egyöntetű tapasztalata az, hogy a flottaüzemeltetők ma már nem ódzkodnak attól, hogy extrákat is rendeljenek a tehergépjárműveikbe. Ha a jármű fapados, a gépkocsivezető hajlamos odébb állni, munkát kap bárhol, hiszen a kereslet irántuk sosem látott méreteket öltött. Fontos szempont tehát a járművezető felé nyújtott szolgáltatások köre. A Renault T Maxispace egy ilyen jármű, kifejezetten kétkezes, azaz egy járművezetős járatokra tervezve.
A kényelem a hosszútávú, nemzetközi fuvarozásban ma már elsődleges szempont. A gépkocsivezető heteket tölt el távoli vidékeken, a lakása a fülke, itt éli az életét, itt pihen, itt készíti el az ebédjét – bár a fülkében főzni nem ildomos – és ha úgy adódik, itt kell kikapcsolódást találnia.
A fülke a legnagyobb, ami a T típushoz rendelhető, belső kialakítását illetően pedig egy fő kényelmes elhelyezését biztosítja. Természetesen ilyen méretű fülkék alkalmasak két fő részére is, de ennél a járműnél nem ez volt a cél. A belső tér végig síkpadlós, ami ennél a kategóriánál ma már alapkövetelmény. Az ajtó kinyitása után azonban meglehetősen magasra kell mászni, négy lépcsőfok után érhető el a vezetőülés. Középen felállva akár ki is nyújtózhat a járműlakó, hiszen a belmagasság kicsivel több, mint két méter. A fekvőhely kialakítása nagyon fontos, ebben a járműben ez 2 méter hosszú, és majd 70 cm széles. Alatta, a tárolórekeszek mellett egy 40 literes hűtődoboz kapott helyet. A felső ágy helyén további két nagyméretű tárolót helyeztek el. Az ágy mellett a hátfalon lévő távirányítóról számos berendezés vezérelhető. Nyitható-zárható a fülke, innen is irányítható a tetőablak, a hi-fi berendezés és természetesen az állóhelyzeti hűtés-fűtés is.
A jobb oldali ülés elfordítható, a hátfalról pedig egy kombinált asztal hajtható le, amely egy saját étkészletet is tartalmaz tányérokkal evőeszközökkel. A bal oldalon a vezetőülés fölött kapott helyet a TV, amely a befordított ülésből és az ágyból is nézhető.
Extraként rendelhető tartozék a biztonsági széf, a mikrosütő vagy a kávéfőző, amelyek ebben a járműben kényelmesen elférnek. Több 12 és 24 voltos csatlakozó áll rendelkezésre a berendezések töltésére, használatára. A belső világítás direkt és éjszakára indirekt, rejtett módon is működtethető, egyedi felszerelés a jobb oldali biztonsági ajtóretesz is. Ennek jelentősége a mai, világban nem kérdéses.
A vezetőállás is extra kivitelű. Az ülés és a kormánykerék bőrbevonatot kapott, a műszerfal középső részén egy 7 collos színes kijelzőn jeleníthetőek meg az elektronikus eszközök funkciói. Innen vezérelhető a navigációs rendszer és a hi-fi is. A kormánykerékről számos kiegészítő, vezetéstámogató rendszer működtethető. Így a távolságkövető tempomat, amelynek funkciógombjaival két érték állítható be és hívható elő egyetlen mozdulattal. A beállított értékeket a rendszer megjegyzi, igazítva azt a tachográf-kártya adataihoz. Így 12 gépkocsivezető kedvenc beállításait képes a rendszer tárolni. A kormányról is vezérelhető a hallgatott zene, vagy rádióműsor hangereje – a beépített eszközök mp3 lejátszására is alkalmasak – valamint a bluetooth kihangosító is.
A T520-ast a jelölésből is adódóan egy 13 literes, soros, hathengeres, Euro6-os, 520 lóerős turbófeltöltős dízelmotor hajtja, amely 2550 Nm-es csúcsnyomatékkal dolgozik. Ez utóbbi 1100-1430-as fordulatig egyenletesen elérhető. A hajtásláncban egy 12 fokozatú, teljesen automatizált sebességváltó dolgozik. A jármű folyamatos lassításáról egy kipufogó és motorfékkel kombinált hidraulikus retarder gondoskodik. Érdekesség, hogy a műszerfalon a sebességkijelző az előd modellben, a Magnumban megszokottak szerint digitális. A takarékos üzemről egy előre programozott, a váltási stratégiát kontrolláló vezérlés gondoskodik, amely a jármű mozgási energiáját igyekszik kihasználni. Ennek egyik eleme az ecoroll funkció, amely a megfelelő domborzati viszonyok között alapjáraton, a váltó kiiktatásával hagyja vitorlázni a járműszerelvényt. Tavalyi évtől már rendelhető a Renault T modellekbe is a terepkövető tempomat, de a demójárműben ez még nem volt elérhető.
A jármű vezetése rendkívül könnyű, a támogató rendszerek kiválóan teszik a dolgukat. Sávelhagyás-figyelmeztető, távolságkövető tempomat, automatikus vészfékező rendszer segíti biztonságban navigálni a szerelvényt. Az üléspozíció kényelmes, a magas elhelyezkedésből adódóan a kilátás kiváló a járműből, a nagy teljesítményű motor pedig könnyedén mozgatja a 40 tonnás szerelvényt.
Külsőre is impozáns a Maxispace fülke, főleg piros színben, fehér, légellenállás-csökkentő légterelőkkel felszerelt félpótkocsival.
A hosszútávú fuvarozásban kiemelten fontos, hogy a gépkocsivezető munkája közben ne fáradjon el jobban, mint ami feltétlenül szükséges, és az egész napos vezetés után megfelelő körülmények között ki is pihenhesse magát. A kipróbált modell ebben kiváló partner lehet, hatalmas életterével és kényelmes belső kialakításával.