magyarok a világ járműgyártásában
Az 1950-es évek második felében már többen felvetetették azt, hogy miszerint szükség volna magyar gyártású kismotorokra. Ennek egyik feltétele az volt, hogy a mopedet olcsón elő lehessen állítani, így könnyen növeli lehetett volna az eladási számot. Nem utolsó szempont volt az sem, hogy szükség lett volna országos szervizhálózat kiépítésére. 1956-ban erről Horniák Gábor, a Kohó- és Gépipari Minisztérium Igazgatóságának vezetősége nyilatkozott.
Ugyanebben az évben a Csepeli Kerékpárgyárból küldött delegáció indult útnak az NDK-ba, ahol azt tapasztalták, hogy a Simson Suhl megszűnt, és a kelet-németek egyaránt mopedgyártással kezdtek foglalatoskodni. Ez további ösztönzést jelentett az otthoniaknak.
Az ez évi döntés megszületése alapján, a Székesfehérváron akkor üzemelő Vadásztölténygyár készítette el a motor alkatrészeit, az összeszerelést pedig Egerben végezték. Az előállítási folyamatok viszontagságosak voltak, és nem egy akadályon kellett átesniük, hogy végül megvalósulhasson a nagy álom, a magyar gyártmányú moped.
1957-ben már a Budapesti Ipari Vásáron is látható volt három Berva példány, azonban ezek még prototípusok voltak. Még ebben az évben, november elején három Berva indult próbaútra, 630 km-es hosszon, Eger-Budapest-Szolnok-Nyíregyháza-Eger útvonalon. Átlagos sebességüket ekkor 35-45 km/h-ban állapították meg. 1958 áprilisában került az üzletekbe a Berva, mindössze 200 példányt került kereskedelmi forgalomba, 5200 forintos áron.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!