Formula Student

A Red Bull Racing doktora tesztelt Tökölön

2016.03.29.

Élete egy álompálya: kölyökként rali autót vezetett, aztán Formula versenygépet, egy éve a Red Bull Racingnél mérnök, és olykor régi csapatának is segít.

 

                                                                                                           FOTÓK: PAPP MARCELL

 

Az Autószektor olvasói már megismerhették Kling Sándort, aki az egyik legdinamikusabb szakma doktora és tavaly óta egy szuper-technológiával működő Forma 1-es csapat mérnöke.

Már fiatalon példakép

A műfajt globális járműgyártók és felsőfokú oktatási intézmények hozták létre: a Formula Student célja, hogy már az egyetemi évek alatt gyakorlati tapasztalatokat szerezzenek a hallgatók, akiknek csapatai autóépítő cégként működnek, kivitelezési tervvel, főmérnökkel, maketingessel, pr-essel, éves költségvetéssel, amihez meg kell szerezni a forrásokat.

Főleg a globális járműiparból érkeznek a támogatások: van cég amelyik pénzzel, van amelyik alkatrészkészítéssel, van amelyik logisztikai háttérrel segíti a csapatokat, melyeknek száma már meghaladta a hatszázat.

Az első versenyt az USA-ban rendezték 1981-ben, a szabályzat szerint olyan szériaérett prototípust kell készíteni, melynek használó nem professzionális pilóták. Az autóknak nemcsak gyorsnak és megbízhatónak, de árban is piacképesnek kell lenni. A sorozat belsőégésű motorosokkal indult, de a járműipari trendeknek megfelelően egyre több csapat épít villamoshajtású autót.

A szponzorok célja, hogy már a diploma megszerzése előtt gyakorlati tapasztalatot szerezzenek a mérnökhallgatók, akik ezért keresettek az ágazatban.

Jó példa erre a harmincéves Kling Sándor, aki szaktudását a Budapesti Műszaki Egyetemen szerzete, miközben rengeteget tanult a Formula Racing Team műhelyben, ahol már tizenegyedik versenyautó építik a mérnökhallgatók.

Klasszikus karrierépítés

Három éve még Kling Sándor volt a BME Formula Racing Team kapitánya és a 2013-ban, a gönyűi kikötőben rendezett magyarországi futam győztes csapatának egyik pilótája is. Már gyerekkorában is megcsapta a benzingőz, nem véletlenül, mert édesapja többször vitte raliversenyre. Látva autószeretetét nagypapája 11 évesen megtanította vezetni. Egyetemi tanulmányainak harmadik évében került a BME Formula Student csapatába, ahol gokartos rutinjának köszönhetően pilótáskodott, de aztán ennél is jobban érdekelte a versenyautó építés, és leginkább a szálerősítéses kompozitok világa.

Kling Sándor életében meghatározó volt a BME és az FRT: második formulás évében a csapat kompozit csoportvezetője lett, miközben a méretezési és gyártási technológiákat a lehetőségekhez képest a legmagasabb szintre fejlesztette. Czigány Tibor professzor ajánlatára választott kompozit kutatási témát, így doktorátusa megszerzéséig az egyetemen és a formula csapatban maradt.

Királykategóriában működik

Két éve a németországi Formula Student versenyen, Hockenheimben megismerkedett a főbíróval, aki munkaidőben a Red Bull Racing mérnöke és az ő ajánlásával interjúra mehetett Kling Sándor a csapat angliai központjába, ahová felvették és tavaly februártól már Milton Keynessben lakik. Munkahelye a Red Bull Racing structures analyst részlege, ahol a mérnökök feladata a váz, motor, futómű és aerodinamikai fém-, valamint kompozit-alkatrészek szilárdságtani és rugalmassági vizsgálata, valamint minél könnyebb elemek tervezése Forma1-es autókhoz.

Újra itthon és újra pilótaülésben

Ünnepekkor hazalátogat és tavaszi szabadsága alatt arra is időt szakított Kling Sándor, hogy találkozzon egykori csapattársaival, akik új autót építettek, immár a tizenegyediket, miközben tesztelnek is. A BME Formula Racing Team FRC-006-os utascellája is karbon-kompozitból készült és mind a négy kerekét villanymotorok hajtják.

A tököli reptér tesztpályáján jól vizsgázott a gép, ezt tükrözi Kling Sándor lelkesedése, miután kiszállt az autóból, mely „nagyon gyors és tényleg igazi vezetési élményt nyújt, és érezhetően komoly a teljesítménye, amit jól visz át a talajra négy kerékagyba épített villanymotor.”

F1 és FS: azonosságok és különbségek

Arra a kérdésre, hogy mi a különbség és mi az azonosság jelenlegi munkahelye, a Red Bull Racing és egykori csapata, a BME Formula Racing Team között, Kling a következőt válaszolta: A lényeg ugyanaz, a Forma 1-ben is prototípust kell gyártani, ráadásul gyorsan, viszont jelentős az eltérés a költségkeretben... A Formula Studentben és az F1-ben is az a jó, hogy nem kerülnek polcra a tervek, hanem elkészülnek, ez pedig annak megy igazán, aki már korábban megismeri a teljes autóépítési folyamatot. A királykategóriában is elismerik és foglalkoztatják a formula studenteseket, nem véletlenül van a kollégák között több olasz, spanyol, német portugál és immár magyar mérnök is.

Plusz egy verseny

A tököli teszt után nem sokkal dőlt el, hogy új villanyautójával a BME Formula Racing Team a tervezett három helyett idén négy nemzetközi versenyfutamon is indul: Boriszov Dániel csapatkapitány az Autószektornak elmondta, rajthoz állnak a németországi Neuemünsterben, az angliai Silverstone-ban és mindkét magyarországi futamon, melyet a Győr közeli Gönyű kikötőjében rendeznek.

Formula Student

Minden Formula Student futamon a gépátvétellel egy időben ismertetik műszaki és pénzügyi terveiket a csapattagok angolul, aztán jön a gyorsulás és a fékpróba. A dinamikus versenyszámok csúcsa az endurance futam: az egy kilométeres versenypályán 22 kilométert kell megtenniük a versenyzőknek, itt a tüzelőanyag–takarékosság mellett az állóképességet is vizsgálják és természetesen az időt is mérik.

FOTÓ: PAPP MARCELL

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.02.10
Nosztalgia járat: sztorik és prospektusok a múltból. ..
2025.02.10
A legnagyobb globális autóipari csoportok is megszenvedhetik, ha az Egyesült Államok bevezeti a....
2025.02.10
Miközben néhány nappal ezelőtt az első Japánon kívüli Lexus gyár létesítéséről érkezett bejelentés....
2025.02.10
A beszámolók szerint az ÖVP (Osztrák Néppárt) és az FPÖ (Osztrák Szabadságpárt) jelenleg is tárgyal....
2025.02.10
Közeledik az igazság pillanata: március 31-én kiderül, mely autók győznek az Év Magyar Autója 2025....
2025.02.10
A jelenlegi büntetési rendszer ellen van a franciákon kívül több európai ország is.   ..
2025.02.10
A Nemzetgazdasági Minisztérium és az Európai Űrügynökség által szerdán, Budapesten szervezett....
2025.02.10
2025 januárjában a Rába Nyrt. részvényárfolyamának növekedése többéves rekordot döntött, és....
2025.02.10
A személygépkocsikra megkötött teljes körű casco szerződések átlagdíja 208 300 forint volt tavaly,....
2025.02.10
Hét óra alatt 81 szabályszegőt mértek be a rendőrök - írja a police.hu. ..