utánpótlás

Pulzusemelő motorok – Boxer 1. rész

2021.02.14.

Sorozatunk korábbi részében különleges, és izgalmas öt hengeres motorokkal kerestünk autót, és most sem fogunk unatkozni, hiszen a főleg rallys sikereiről is elhíresült boxermotorokkal szerelt autókat keresünk azoknak az olvasóinkak, akik hozzám hasonlóan szeretnének kipróbálni mindent, ami az autózásban érdekes, különleges, és nem hétköznapi. Na, és persze nem rendelkeznek az ilyen projektekre több millió forinttal. Szóval olcsó boxermotoros autók keresésére fel!

Mi az a boxer?

Lehet valakinek egy kutya fajtát jelöl. Talán olvasóink mégis inkább a rally király subaru imprezára asszociálnak, ha szóba kerül a név. Ők már jobb nyomon kapizsgálnak, viszont a konstrukció régre nyúlik vissza. Karl Benz az 1800-as évek végén fejlesztette ki, majd szerelték repülőgépekbe és motorkerékpárokba is az autók mellett. Előnye, hogy a konstrukcióból adódóan mélyebbre tudták engedni a motort, ezáltal az autó sokkal jobb kanyarvételi tulajdonságokkal rendelkezett. A jellegzetes „boxerhang” pedig annak köszönhető, hogy a dugattyúk pontosan ugyanakkor érik el felső holtpontjukat, végig teljesen együtt mozognak. Aztán az autógyártók már persze saját fejlesztéseik mentén hangolták a motort, így alakult ki a „bububu”, vagy a levegős Porsche semmivel nem összetéveszthető morajlása. De ha hallott már olasz boxert üvölteni, akkor az is tökéletesen megkülönböztethető orgánum. De a gyökerek ide nyúlnak vissza, bár nem szerteágazóak túlságosan, hiszen mára szinte csak a Porsche, és a Subaru tart ki legvégsőkig a boxer mellett, az utóbbi olyannyira, hogy még egy szépreményű, ám csúfos bukással záródó dízel boxerrel is kísérletezett. De mi most bemelegítésnek, és kedvcsinálónak hallgassuk meg hogy énekel egy hathengeres, 2.8 literes, háromezer köbcentis boxermotor.

 

A legolcsóbb boxer az Alfa 145-146

Álmaink tárgyai ár szerint emelkednek, így a beugró a boxer világba a pár százezres kategória. Ettől hazánkban nem igen lehet valaki olcsóbban boxer tulajdonos. Olyan ez, mint amikor gyerekkoromban vágyott valaki Porschéra, és csak 924-re tellett? Nos, tovább kellett keresni, mint egy legendás 993-asban, de azért abban is csak volt valami abból, ami megkülönbözteti a Porschét a hétköznapi autóktól. Ezek után mit tud az Alfa? Mindent, amiért az olasz autókat szeretjük, még akkor is, ha a 146 esetében már minden sokkal digitálisabb, mint az előd 33-as, vagy Alfasud esetében. 1.4, 1.6, és 1.7-es motorok közül tudunk választani, és 90, 103, vagy 129 lóerővel repítik a karosszériát. Bár sokan panaszkodnak, hogy nehéz a kaszni, és nagyon pörgetni kell a motort. Bár a hang attól még ott van, és a dinamikus autózáshoz, ha szűkösen is, de talán elégnek kell lennie a 100 Le körüli teljesítménynek. Leggyakrabban „egyhattal” találkozhatunk, bár a gyakoriságot úgy kell érteni, hogy épkézláb példány, megfizethető áron nagyjából félévente bukkan fel a legnagyobb használtautós portál kínálatában. Nekem egy 33-ashoz volt szerencsém, egy rövid tesztút erejéig, az még karburátoros, így talán még gépszagúbb, és intenzívebb a vezetése. Viszont a 145/146-os széria legfiatalabb példányai is lassan a huszadik életévüket tapossák, ami nem egy leányálom, ismerve a hazai autótartási szokásokat, amit nyugodtan nevezhetünk gyakran ridegtartásnak is. Gyakorlatilag a karosszérián keresztül a hajtáson át az elektronikáig szinte bármi elromolhat. Ezért is mondák, hogy az Alfázáshoz kell egy nagy fokú fanatizmus. Tudom, hogy a rossz állapotú autó, amin sok műszaki hiba vár javításra nem a konstrukció, hanem a tulajdonos hibája, viszont ez nem ment meg minket egy esetleges lerobbanástól. Személyes tanácsom, hogy amíg nem áll össze a technika, érdemes hobbiautóként tartani, és lennie kell mellette egy olyannak, ami mindig működőképes, és nyugodtan lehet akár unalmas is, hiszen tudjuk, hogy izgalom lesz bőven, ha az olaszok huszonéves pajkos csődöre vár minket a garázsban.

 

 

Volkswagen Bogár (Type1)

Sorozatunk mai részének következő szereplője kicsit kilóg a sorból, hiszen bőven veterán. Igaz, hogy Brazíliában még nagyon is gyártották a 2000-es évek elejéig, de mégis alapjaiban egy jó’ hetvenéves szerkezet. Akitől nem szabad elvenni sikerességét, hiszen az „autómobilizmus” elterjedésében nagy szerepe volt a világ harmadik legnagyobb példányszámban értékesített autójának. Érdemes a hetvenes évek modelljeiből keresni, mert azokban már 50 (!) Le-s motort is találthatunk, ami egy léghűtéses darab, és az autó hátulján helyezkedik el, tehát faros. Így olyan legendákkal osztozkodik, mint az Ikarus 66, vagy Tatra 603. De térjünk is gyorsan vissza a kis bogárhoz, hiszen ez az autó tette a Volkswagent azzá, ami. Egy ilyen kocsi megvásárlásával és birtoklásával tehát nem csak a boxermotorok karakteréből kapunk egy nagyon erős eszenciát, hanem megismerkedhetünk a veterán járművek nehéz, de semmivel sem pótolható világával. És ki tudja, lehet, hogy ráérzünk majd az ízére. Vigasztaljon a tudat, hogy ebben az esetben amortizációs költségekről szó sincs, sőt, egy jó állapotú darab kiválasztásával, és a megfelelő karbantartás mellett szinte biztos, hogy egy esetleges eladásnál is mi jövünk ki jól, ha matekozásra kerülne a sor. Mai szemmel minden tekintetben elszaladt az idő az egykori népautó mellett. Pedig az ő korában szinte generációk tanulhattak meg ugyanazzal az autóval vezetni, és mindig megbízhatóan teljesített, ami ismerve a szocializmus járműtartási, és barkácsolási szokásait, egy hatalmas nagy érdem.  Ha bokszermotorral kutatnánk egy hiteles időkapszulát, ami valóban kényelmes, és kiszámítható belépő a veteránok világába, akkor keresve sem találnánk jobb jelöltet a legendánál.

Hamarosan visszatérek a folytatással, de ott már szélesebbre kell nyitni a pénztárcát, viszont ha sikerül, akkor a japán rally legendával, és a németek sportautójával is szorosabb kapcsolatba kerülhetünk. Várom majd vissza a benzinvérű olvasóimat, addig pedig keressenek minket további autós tartalmakért a Facebook oldalunkon.

 

Az oldal fő támogatója

 

2021.04.15
Vadgázolás miatt hajtott árokba egy autó Tata és Naszály között - írja este a Katasztrófavédelem. ..
2021.04.15
Új pénz, felszálló helikopter, MÁG autó és robotember, aztán zsákmányolt fegyverek foglalták el a....
2021.04.15
A SEAT felfrissíti Ibiza modelljét, amely megújult külső formavilággal, forradalmi belső térrel és....
2021.04.15
A koronavírus-járvány miatt bevezetett kormányzati védelmi intézkedések fokozatos feloldására....
2021.04.15
Hétfőn délután alaposan meglepődött az az autós, akinek beépített navigációján megjelent a felirat....
2021.04.15
A ló elpusztult, a kutyákat sétáltató nőt gyanúsítottként hallgatták ki a XI. Kerületi....
2021.04.15
Nem is indíthatott volna jobban a DS E-TENSE FE21, hiszen a legelső versenyén Jean-Éric Vergne a....
2021.04.15
Ütközésben összetört autók Gyömrőn az Üllői úton 2021. április 15-én. A balesetben egy személyautó....
2021.04.15
A szín és a forma: ezt a két dolgot veszi észre először az ember, amikor rápillant egy autóra. A....
2021.04.15
Ártánd Közúti Határátkelőhelyen jelentkezett kilépésre egy román férfi az általa vezetett....