utánpótlás

Pulzusemelő motorok - 5 henger, 2500 köbcenti, és desszertnek a turbó

2020.08.14.

Bármennyire is bizonytalan a gazdasági helyzet mostanság, és akármennyire is ingadozó a benzin ára, azoknál, akik mindig valami izgalmas autó beszerzésén gondolkodnak, nem állhat meg az élet. Így most nekik segítünk új sorozatunkban, melyben olyan technikai csemegéket keresünk az autóipar gyakran unalmas szürkeségében, aminek már a gondolatára is bizsergető érzés keríti hatalmába az autók, az autózás iránt rajongókat. Ma az öt hengeres motorokkal szerelt autókat keressük, mert aki hallott már egy ilyen különlegességet "énekelni" soha nem fejleti el a hangját. 

commons.wikimedia.org

Miért pont öt?

Négy hengerből sokkal egyszerűbb lenne építkezni, és az a legelterjedtebb variáns, de mégiscsak más ízű egy ilyen technikai különlegesség. Nézzük hát az előnyeit: A hosszában beépített öthengeres motor kevesebb súrlódást generál, ezáltal simábban jár, erősebb, és nyomatékosabb, szinte minden fordulatszám tartományban meggyőzően gyorsul, és persze semmi mással nem összekeverhető a hangja alapjárattól leszabályozásig különleges tónussal duruzsol, vagy éppen üvölt. Miben találhatunk ilyen motort? Nézzük a leggyakoribb típusokat:

Ford Focus ST

Vezetési élmény: A Focusban egy Volvo fejlesztésű erőforrás dolgozik, amiről a hozzáértők is igen elismerően nyilatkoznak. 226 Le, és 320 Nm nem kérdez, így mindig azt érezhetjük, hogy végtelen erőtartalék áll rendelkezésre ahhoz, ha egy előzést gyorsabban kellene befejezni, vagy egy váratlan közlekedési szituáció ezt megkívánja. Vezetése viszont rutint kíván, úgyhogy első autónak semmiképpen nem ajánlom. Főleg azért mert az első kerékre érkezik a hajtás, így nagyon nagy meglepetéseket okozhat az autó a rutintalan sofőröknél, főleg, ha erőltetik a saját, és az autó képességeit.

Fenntartás: Sokan gondolhatják, hogy ez csak egy Focus, így a szervizelése is mérsékelt áron kivitelezhető. Azért ez nem így van, mert a futóműre, és a gumikra az erőteljesebb igénybevétel miatt mindenképpen többet kell költeni. De jó hír, hogy különböző ársávban lévő alkatrészek között mindenki talál a pénztárcájának megfelelő portékát, ha elfáradt valami. A motornál, nem szabad spórolni a minőségi motorolajon, és senkit ne érjen meglepetés, hogy kettőstömegű lendkerék is sújthatja a tulajdonost amellett, hogy a kuplungot is gyakrabban kell cserélni, mint a lakossági Focusokon.

Konklúzió: A külföldi importot nem javaslom, és a hazai névre írás, és biztosítás költségei is magasak a motor méretének, és kedvezőtlen EURO besorolásának köszönhetően. Ezen felül tartalékolni kell a szervizre is. Az autó nem kecsegtet semmi különlegességgel a szokásos "Fordos" precíz váltón, és futóművön kívül, de várjunk csak egy percre, és indítsuk be a motort, aztán máris kiderül, hogy miért is lehet rákívánni erre a tíz év feletti izmos kompaktra:

Volvo S60 2.5 T

Izmos úriember: Egy gazdagon felszerelt, biztonságos, tíz év körüli prémium autót keres, aminek még a motorja is különleges, és minderre 2 millió Forintja van? Ne keressen tovább, mert az S60-ban megtalálhatja a számítását. Lehetne ez akár egy autókereskedő leírása is a szóban forgó modellről. De tény, hogy minden férfi életében eljön az az időszak, amikor vágyik egy limuzinra, ami jól felszerelt, és árasztja magából a prémium jelleget. Ma az átlag ilyen autóhoz inkább tíz év feletti használtautóként juthat hozzá. Ennek ellenére a Volvo kifejezetten tartós anyagokat használt a beltérben is, ezért nagyobb eséllyel futhatunk bele egy nem lelakott darabba. A 2,5 literes turbómotortól ne várjunk olyan sportosságot, mint akár a Focus ST esetében, de az erőtartaléknak köszönhetően bármikor odalépünk az autónak, mindig meglepve tapasztalhatjuk az őserőt, megfejelve a kiváló hanggal, ami azért a jól szigetelt karosszériában is mosolyra fakasztja a sofőrt.

Fenntartás: Automataváltós darabokat találhatunk nagy számban a kínálatban, így nagyon jó, ha vezetett szervizkönyves darabot keresünk, ahol már bizonyíthatóan volt cserélve a váltóolaj. A kipufogó rendszer rendbetétele lehet még nagyobb költség, illetve összkerékhajtású változatnál mindenképpen tesztelni kell a hajtás állapotát.

Konklúzió: Stílusos, elegáns autó, amit megfűszereztek egy olyan motorral, ami általában csendes, de bármikor előcsalogatható belőle isteni hangja:

Volkswagen csoport autói öt hengerrel

Ha népautót keresünk, akkor is találhatunk akár a Golf generációiból is izgalmas öt hengeres motorral szerelt darabot. De akár Passat, Bora, vagy Seat Toledo is a hálónkba akadhat keresgélés közben. A Volkswagen konszernes autók különlegessége a motor elrendezésén felül a kis hengerszög, és a minden tekintetben kuriózumnak tekinthető erőforrás, ami párosul az öthengerestől megszokott hangzással.

Fenntartás: Tartós, megbízható a technika, és nagyon jól felépített az alkatrészellátás is, emellett a fanatikus rajongótábornak köszönhetően jól kigyomlálhatóak az esetleges típushibák is. Jöjjön tehát egy kis ízelítő a "németes" öt hengerből:

Öt hengeres olaszok

Még szép, hogy nem maradhatnak ki a mezőnyből az olasz autók sem, mert ha valakinek már volt szerencséje meghajtani akár csak egy alapmotoros Fiatot, vagy Alfát,  akkor lehet elképzelése, hogy mennyire nem tiltakozik, sőt kívánja a leszabályozás közelébe pörgetést. És mindezt milyen élettel adja elő? Akkor mit tudhat mindez öt hengerrel? Találhatunk a Fiat kínálatából Stilot-t, vagy Mareát, illetve a Laciának is van egy ízléses modellje, a Kappa, amibe személy szerint máris beleszerettem a videó megnézése után:

Ne feledjük, hogy ezek az autók már bőven tíz év felettiek, így akár több olyan tulajdonost is megélhettek már, akik elhanyagolták, vagy túlhajtották őket. Piaci értékük is csekély, így az értékük szempontjából most vannak a mélyponton, azt pedig nehezen lehet megmondani, hogy érdemes e akár befektetési céllal választani egy ilyen különleges motorral szerelt, de nagy számban gyártott darabot.  Minden esetre fontos, hogy tartalékolni kell még a vételáron felül több százezer forintot arra, ha bármilyen nem várt hiba előjönne. De tény az is, hogy ha valakit elvarázsolt ez a különleges elrendezésű erőforrás, akkor a legolcsóbban egy olasz autótól kaphatja meg mindezt.

Bízom benne, hogy már ez a rövidke, és nem minden öt hengeres modellt bemutató összehasonlításunk is meghozta a kedvet a benzinvérű olvasóinknak ahhoz, hogy ha esetleg voltak ilyen jellegű ambícióik, akkor nyugodtan belevágjanak egy izgalmas projektbe. Ha pedig ajánlana egy kimaradt típust, ami a különleges öt hengeres motorral készült, akkor facebook oldalunkon várjuk a hozzászólást a cikkhez. Hamarosan jelentkezünk egy újabb izgalmas összeállítással.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2020.11.28
2020-ban tizenkettedik éve indul útjára az adventi és karácsonyi időszak látványossága, a ....
2020.11.28
A Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesülete (MGOE) szerint elfogadhatatlan helyzet alakult ki....
2020.11.28
A Red Bull holland pilótája volt a leggyorsabb a Forma-1-es Bahreini Nagydíj harmadik szabadedzésén....
2020.11.28
Bár az első sorozatgyártású autó nem itt készült, mégis Európa tekinthető az autógyártás....
2020.11.28
Noha az S sorozat fele, illetve a T, V és Z kezdőbetűk még hátra vannak, néhány év múlva biztosan....
2020.11.28
Csütörtök délután hajtott át valaki járművel egy eddig ismeretlen, fekete ruhás férfin Tata....
2020.11.28
Az immár hétszeres világbajnok Lewis Hamilton volt a leggyorsabb péntek délután is, de a....
2020.11.28
A záróvonalon előzött az új 3-assal, aztán alaposan beletaposott a gázba - többek közt ez is....
2020.11.28
Baleset miatt rendelték el a lezárást Szeged felé, Balástyánál, miután felborult egy autókat....
2020.11.28
A rendőrök a férfit az M3-as autópályán fogták el, később az is kiderült, hogy miért tört-zúzott. ..