Oroszország
Az idei évben egyre sűrűbben fordulnak elő gondok az országban közlekedő nyugati autók pótkulcsainak beszerzésével kapcsolatban, hisz a szankciók ezt a szegmenst is érzékenyen érintik – írja a moszkvai Izvesztyija angol nyelvű kiadása.
Egyre több olyan esetről érkeznek információk, hogy nyugati és távol-keleti autók tulajdonosai kénytelenek leállítani járműveiket, mert nem tudják pótolni az elveszett vagy megrongálódott indítókulcsokat.
A gond azt követően vált egyre égetőbbé, hogy Európa és Japán vezető autómárkái elhagyták az Orosz Föderációt, egyúttal pedig elérhetetlenné tették szolgáltatásaik jelentős részét is.
A szankciók nyomán az orosz autósok tömegesen fordulnak panaszaikkal a szakszervizekhez, melyeknek munkatársai tehetetlenül tárják szét karjukat. Az orosz autószervizekben ugyanis már nem lehet kulcsmásolatokat készíteni. Idén januártól ugyanis az orosz kereskedők és autószerelők nem férnek hozzá a nyugati autógyárak hivatalos szoftvereihez, a megoldást pedig még nem találták meg az autókulcsok pótlására.
A külföldi autókhoz továbbra is lehet alkatrészt rendelni „szürke” kereskedői konstrukciókon keresztül, ami a csempészés elegáns megfogalmazása. De az elektronika, az autókulcsok, tápegységek és más gyári panelek esetében durván romlott a helyzet. A vezető orosz kereskedői hálózatok megerősítették ezt a problémát.
A külföldi autók kulcsmásolásának nehézségei az idei év első hónapjában kezdtek markánsan felerősödni, miután az ország autókereskedőitől megvonták a hozzáférést a Volkswagen és a Mercedes autóóriások belső információs oldalaihoz.
Áthidaló megoldásként lehetőség van külső gyártókkal való kapcsolatfelvételre. Elegendő egy "üres" kulcs megvásárlása, de ebben az esetben a mechanikus kulcs legyártása mellett speciális programokat is "regisztrálni" kell az autóban - írja az Autoreview magazin.
A fő problémát ilyen esetekben a „regisztrációs engedély” beszerzésének nehézségei jelentik – közölte Anton Shaparin, az Országos Automobil Szövetség alelnöke az Izvesztyijának adott interjújában. Elmondása szerint sok modern autómodell a mechanikus kulcs alkalmazását is ezt csak akkor teszi lehetővé, ha az autó internetkapcsolattal rendelkezik az autógyártó szervereivel. Az Oroszországgal szembeni szankciók nyomán azonban számos külföldi cég letiltotta ezt a típusú kommunikációt, még a márka hivatalos forgalmazóin keresztül.
A harmadik félen keresztül megrendelt, megbuherált pótkulcsokra is hónapokat kell várni, ráadásul a forrás nem mindig megbízható, így nagy a kockázata annak, hogy idegenek hozzáférnek az autó biztonsági rendszereihez. Nem véletlen, hogy a szankciók bevezetése óta ugrásszerűen megnőtt az autólopások száma Oroszországban. Ennek oka persze alapvetően az egyre fájdalmasabbá váló alkatrészhiány.