Le Mans
A Nico Hülkenberg, Nick Tandy és Earl Bamber által vezetett Porsche 919 Hybrid szerezte meg az abszolút győzelmet a 83. Le Mans-i 24 órás versenyen, ami azért meglepetés, mert az alakulatból korábban csak Tandy versenyzett a La Sarthe-i pályán. Rutintalanságuk ellenére a csapat minden tagja szinte hiba nélkül vezetett, és műszaki hibák sem hátráltatták őket. Ez a történelmi győzelem pontosan 45 évvel a Porsche első itteni diadala után született, amit Hans Hermann és Richard Attwood aratott még 1970-ben egy 917k-val.
A 19-es rajtszámú Porsche éjszaka vette át a vezetést, miután Hülkenberg és Tandy a remek tempójuknak köszönhetően felzárkózott az élmezőnyhöz, korábban ugyanis időt vesztettek egy korai Safety Car periódus alatt. Végül a 24 órának több mint a felében vezették a mezőnyt, és vasárnap reggel már két perces előnyt autóztak ki a 17-es Porschéval (Mark Webber, Brendon Hartley, Timo Bernhard) szemben, a célban viszont csak méterek választották el őket egymástól, mert a két autó bevárta egymást, hogy emlékezetes képek készüljenek.
Nico Hülkenberg 1991 óta az első aktív Forma-1-es pilóta, aki nyerni tudott Le Mans-ban. A Force India 27 éve német versenyzője karrierje legjobb eredményének nevezete ez a sikert, ami azért is hihető, mivel a 2009-es GP2 szezonja óta nem nyert egy versenyt sem. „Még túl kevés idő telt el a győzelem óta, ezért nehéz felfognom, mi történt. szerintem ehhez több napra lesz szükségem. Fantasztikus élmény volt nekem a Forma-1 világából érkezve megtapasztalni, hogy milyen egy verseny Le Mans-ban. Nagyon örülök, hogy teljesítettem, és még jobban örülök annak, hogy nyertem két olyan sráccal, akik már ettől legendává váltak” – nyilatkozta a német.
„A mi autónk számára ez egy tökéletes verseny volt. Remek volt a tempónk, nem hibáztunk, és jó volt a ritmusunk is. Mindenkinek köszönetet szeretnék mondani, aki az elmúlt hónapokban szinte alvás nélkül a sikerünkért dolgozott – a mai nap kárpótlást jelenthet nekik” – fejezte be. A szintén Le Mans-i újonc Bamber hálás volt a Porschénak, amiért annak idején behívták, hogy vezesse a harmadik autót. „Hihetetlen év áll mögöttem, 12 hónapja a német Porsche Carrera kupában mentem. Nagy köszönetet szeretnék mondani a Porschénak, amiért hittek bennem, és megadták a lehetőséget a versenyzésre. A legmerészebb álmaimat is túlszárnyalja, hogy első próbálkozásra tudtam nyerni itt” – nyilatkozta.
Csapattársuk, a rutinosabb Tandy szerint a Porsche sikeréhez az éjszakai körülmények is hozzájárultak. „A körülmények olyanok voltak, hogy a mi autónkhoz passzoltak, amely ettől elkezdett működni, míg a többiek küszködtek. A hűvösebb hőmérséklet sokat segített a turbófeltöltőnek, és amikor minden óramű pontossággal működik, akkor a vezetőnek csak nyomnia kell a gázt. A győzelmünk kulcsa az volt, hogy képesek voltunk éjszakától kezdődően négy etapot futni a gumikkal három helyett.
A három Audi a versenytempót tekintve sokkal közelebb állt a Porschékhoz, mint az időmérőn, de különböző okok miatt így is vereséget szenvedtek, mert mind a három R 18 TDI-nek voltak be nem tervezett bokszkiállásai. Ennek is köszönhetően a 19-es Porsche mögött a 17-es rajtszámú másik 919 Hybrid futott be a célba, a verseny menetét nem befolyásolta, hogy az utolsó 10 percben eleredt a sokáig csak ígért eső. A 17-es, Mark Webber-féle autó a verseny első harmadában még harcban állt az elsőségért, de aztán sok időt vesztettek egy büntetés miatt. Az ex-Forma-1-es ausztrál versenyzőnek le kellett töltenie egy 1 perces stop and go büntetést, mert az autó előző etapjában a csapattársa, Hartley egy sárga zászlós zónában gyorsabban ment a megengedettnél.
A 7-es rajtszámú Audi, amelyet a tavalyi győztes alakulat (Marcel Fassler, André Lotterer, Benoit Treluyer), végül felállhatott a dobogóra, de nem biztos, hogy azon őszinte volt a versenyzők mosolya, mert két órával a rajt után már vezettek, és még éjszaka is első helyért csatáztak. Az Audi erőssége a fogyasztás mellett a verseny első felében kíméletes gumihasználat volt, mivel az R18 TDI e-tron quattrókon négy etapot is kibírtak a Michelin abroncsok, míg a Porschékon csak hármat. Aztán este és reggel a hűvösebb időben már a Porschék is négy etapot mentek egy szett gumin, így odalett az Audik előnye. A 7-es Audi visszaesését végül az okozta, hogy defektet kapott, aztán olajszivárgás miatt újra be kellett jönnie a bokszba egy be nem tervezett kiállásra.
A 7-es Audi problémái miatt a 9-esre hárult a feladat, hogy üldözze a Porschékat, de ennek az autónak akkor szállt el minden esélye a győzelemre, amikor ki kellett cserélni benne az első féltengelyeket, amelyeket a villanymotor hajt meg egy lendkerekes hibrid rendszeren keresztül. A művelet 20 percig tartott, ami alatt több mint 6 kört vesztettek. A 7-es és a 9-es Audi problémái ellenére a 8-as nem tudott eléjük kerülni, mert a verseny harmadik órájában Loic Duval látványos balesetet szenvedett vele. Későn vette észre a lassú zóna miatt lassító GT autókat az Indianapolis kanyarban, és az ütközést elkerülendő a fűre rántotta az R 18 TDI e-tron quattrót. Onnan visszatérve megpöckölte az autóját egy Ferrari, amitől az megpördült, és a falba fúródott. Ugyan vissza tudott térni a bokszba saját lábon, és az orr-rész javítása sem vett sok időt vett igénybe (mindössze 4 percet), de később a lelazult motorháztetőt is javítani kellett.
A pole pozícióból indult harmadik, feketére fényezett Porsche két vezetői hiba miatt esett vissza: Neel Jani és Romain Dumas is elfékezte magát a Mulsanne-kanyarban, és kis sebességgel a gumifalnak mentek. Mindkét esetben ki kellett cserélni a 919 Hybrid orrát, de Jani esetében nagyobb volt a teljes időveszteség, mert neki még a kavicságyból is ki kellett tolatnia az ütközés után.
A tavaly még a leggyorsabb autóval rendelkező Toyota ezúttal nem sok vizet zavart, mivel a két TS040 Hybrid a verseny nagy részében a hetedik és a nyolcadik helyen haladt. Azonban a 2-es rajtszámú autó, amelyet Alex Wurz, Mike Conway és Stéphane Sarrazin vezetett, reggel előre tudott lépni a hatodik helyre, amikor a 9-es Audit sokáig szerelték a bokszban. A tavalyi világbajnok alakulat a másik Toyotában ezúttal nem tudott hasznot húzni az Audi műszaki problémájából, mert Anthony Davidson szombat esti ütközése miatt sokkal hátrébb voltak, mint a csapattársak autója.
A radikálisan újszerű, elsőkerék-meghajtású Nissan GT-R LM Nismo versenyautók közül csak a 22-es rajtszámú ért célba, de a körönként 15-20 másodperccel lassabb tempó miatt egy pillanatig sem voltak veszélyes az azonos kategóriába tartozó Porschékre, Audikra és Toyotákra. Végül a 21-es autó futóműhiba, a 23-as autó váltóhiba miatt adta föl a versenyt. A Nissan azzal vigasztalódhatott, hogy az LMP2 kategóriát egy Nissan motoros Oreca 05 nyerte Richard Bradley, Matthew Howson és Nicolas Lapierre vezetésével.
A GTE Pro kategóriában a 64-es rajtszámú, Oliver Gavin, Tommy Milner és Jordan Taylor által vezetett Chevrolet Corvette C7R diadalmaskodott, ami elégtétel a csapatnak azután, hogy Jan Magnussen totálkárosra törte a másik autójukat az időmérőn. Az amatőr GT kategóriában az SMP csapat Ferrarija hatalmas szerencsével tudott nyerni, ugyanis Pedro Lamy-ék végig vezető Aston Martinja a 24. órában, a nedves pályán kicsúszott a Ford-sikánban, és feladta a versenyt.
Eredmények:
1 |
LMP1 |
N.Hülkenberg, E.Bamber, N.Tandy |
Porsche Team |
Porsche |
24óra00perc42.784mp |
2 |
LMP1 |
T.Bernhard, M.Webber, B.Hartley |
Porsche Team |
Porsche |
1 kör h. |
3 |
LMP1 |
M.Fassler, A.Lotterer, B.Treluyer |
Audi Sport Team Joest |
Audi |
2 kör h. |
4 |
LMP1 |
L.di Grassi, L.Duval, O.Jarvis |
Audi Sport Team Joest |
Audi |
3 kör h. |
5 |
LMP1 |
R.Dumas, N.Jani, M.Lieb |
Porsche Team |
Porsche |
4 kör h. |
6 |
LMP1 |
A.Wurz, S.Sarrazin, M.Conway |
Toyota Racing |
Toyota |
8 kör h. |
7 |
LMP1 |
F.Albuquerque, M.Bonanomi, R.Rast |
Audi Sport Team Joest |
Audi |
8 kör h. |
8 |
LMP1 |
A.Davidson, S.Buemi, K.Nakajima |
Toyota Racing |
Toyota |
9 kör h. |
9 |
LMP2 |
M.Howson, R.Bradley, N.Lapierre |
KCMG |
ORECA/Nissan |
37 kör h. |
10 |
LMP2 |
S.Dolan, M.Evans, O.Turvey |
JOTA |
Gibson/Nissan |
37 kör h. |
11 |
LMP2 |
R.Rusinov, J.Canal, S.Bird |
G-Drive Racing |
Ligier/Nissan |
37 kör h. |
12 |
LMP2 |
G.Yacaman, L.Derani, R.Gonzalez |
G-Drive Racing |
Ligier/Nissan |
41 kör h. |
13 |
LMP2 |
K.Chandhok, M.Patterson, N.Berthon |
Murphy Prototypes |
ORECA/Nissan |
48 kör h. |
14 |
LMP2 |
M.Mediani, D.Markozov, N.Minassian |
SMP Racing |
BR Engineering/Nissan |
55 kör h. |
15 |
LMP2 |
E.Brown, J.van Overbeek, J.Fogarty |
Extreme Speed Motorsports |
Ligier/HPD |
56 kör h. |
16 |
LMP2 |
P.Perret, I.Bellarosa, J.Ibanez |
Ibanez Racing |
ORECA/Nissan |
58 kör h. |
17 |
GTE Pro |
O.Gavin, T.Milner, J.Taylor |
Corvette Racing |
Chevrolet |
58 kör h. |
18 |
LMP1 |
A.Imperatori, D.Kraihamer, D.Abt |
Rebellion Racing |
Rebellion/AER |
59 kör h. |
19 |
LMP2 |
L.Roussel, D.Cheng, H-Pin Tung |
Pegasus Racing |
Morgan/Nissan |
61 kör h. |
20 |
GTE Am |
V.Shaitar, A.Bertolini, A.Basov |
SMP Racing |
Ferrari |
63 kör h. |
21 |
GTE Pro |
D.Rigon, J.Calado, O.Beretta |
AF Corse |
Ferrari |
63 kör h. |
22 |
GTE Am |
P.Dempsey, P.Long, M.Seefried |
Dempsey Racing - Proton |
Porsche |
64 kör h. |
23 |
LMP1 |
N.Prost, M.Beche, N.Heidfeld |
Rebellion Racing |
Rebellion/AER |
65 kör h. |
24 |
GTE Am |
B.Sweedler, T.Bell, J.Segal |
Scuderia Corsa |
Ferrari |
65 kör h. |
25 |
GTE Pro |
G.Bruni, T.Vilander, G.Fisichella |
AF Corse |
Ferrari |
65 kör h. |
26 |
GTE Am |
F.Perrodo, E.Collard, R.Aguas |
AF Corse |
Ferrari |
65 kör h. |
27 |
GTE Pro |
M.Sorensen, C.Nygaard, N.Thiim |
Aston Martin Racing |
Aston Martin |
65 kör h. |
28 |
LMP2 |
S.Sharp, R.Dalziel, D.Hansson |
Extreme Speed Motorsports |
Ligier/HPD |
66 kör h. |
29 |
LMP2 |
J.Nicolet, J-M.Merlin, E.Maris |
Oak Racing |
Ligier/HPD |
67 kör h. |
30 |
GTE Pro |
R.Lietz, M.Christensen, J.Bergmeister |
Porsche Team Manthey |
Porsche |
68 kör h. |
31 |
GTE Am |
P.Mann, R.Giammaria, M.Cressoni |
AF Corse |
Ferrari |
69 kör h. |
32 |
LMP2 |
T.Krohn, N.Jonsson, J.Barbosa |
Krohn Racing |
Ligier/Judd |
72 kör h. |
33 |
LMP2 |
M.Aleshin, K.Ladygin, A.Ladygin |
SMP Racing |
BR Engineering/Nissan |
73 kör h. |
34 |
GTE Pro |
F.Rees, A.MacDowall, R.Stanaway |
Aston Martin Racing |
Aston Martin |
75 kör h. |
35 |
GTE Am |
H.C.Chen, G.Vannelet, M.Parisy |
Team AAI |
Porsche |
75 kör h. |
36 |
GTE Am |
A.Al Faisal, K.Giermaziak, M.Avenatti |
JMW Motorsport |
Ferrari |
75 kör h. |
37 |
GTE Am |
J.San Chen, A.Kapadia, X.Maassen |
Team AAI |
Porsche |
79 kör h. |
- |
LMP2 |
C.Cumming, L.Vanthoor, K.Estre |
Oak Racing |
Ligier/HPD |
kiesett |
- |
GTE Am |
P.D.Lana, P.Lamy, M.Lauda |
Aston Martin Racing |
Aston Martin |
kiesett |
- |
GTE Am |
J.Bleekemolen, B.Keating, M.Miller |
Riley Motorsports-Ti Auto |
SRT/Dodge |
kiesett |
- |
LMP2 |
N.Leventis, D.Watts, J.Kane |
Strakka Racing |
Dome/Nissan |
kiesett |
- |
LMP1 |
S.Trummer, P.Kaffer, T.Monteiro |
Team ByKolles |
CLM/AER |
diszkvalifikálták |
- |
LMP1 |
H.Tincknell, M.Krumm, A.Buncombe |
Nissan Motorsports |
Nissan |
kiesett |
- |
GTE Am |
D.Cameron, M.Griffin, A.Mortimer |
AF Corse |
Ferrari |
kiesett |
- |
LMP1 |
O.Pla, J.Mardenborough, M.Chilton |
Nissan Motorsports |
Nissan |
kiesett |
- |
LMP2 |
P.Thiriet, T.Gommendy, L.Badey |
Thiriet by TDS Racing |
ORECA/Nissan |
kiesett |
- |
GTE Am |
R.Goethe, S.Hall, F.Castellacci |
Aston Martin Racing |
Aston Martin |
kiesett |
- |
LMP2 |
P.Ragues, O.Webb, Z.Amberg |
Team SARD Morand |
Morgan/SARD |
kiesett |
- |
LMP1 |
T.Matsuda, M.Shulzhitskiy, L.Ordonez |
Nissan Motorsports |
Nissan |
kiesett |
- |
LMP2 |
N.Panciatici, P-L.Chatin, V.Capillaire |
Signatech Alpine |
Alpine/Nissan |
kiesett |
- |
GTE Pro |
D.Turner, S.Mucke, R.Bell |
Aston Martin Racing |
Aston Martin |
kiesett |
- |
GTE Am |
G.Roda, P.Ruberti, K.Poulsen |
Larbre Competition |
Chevrolet |
kiesett |
- |
LMP2 |
G.Hirsch, G.Paletou, J.Lancaster |
Greaves Motorsport |
Gibson/Nissan |
kiesett |
- |
GTE Am |
C.Ried, K.Al Qubaisi, K.Bachler |
Abu Dhabi-Proton Racing |
Porsche |
kiesett |
- |
GTE Pro |
P.Pilet, F.Makowiecki, W.Henzler |
Porsche Team Manthey |
Porsche |
kiesett |
- |
GTE Pro |
J.Magnussen, A.Garcia, R.Briscoe |
Corvette Racing |
Chevrolet |
nem indult |
- |
GTE Am |
M.Wainwright, A.Carroll, P.Keen |
Gulf Racing UK |