energiahatékonyság

Pofás magyar kisautó, ráadásul elektromos

2019.07.01.

Megérkezett Londonba és megkezdte a Shell Eco-marathon Europe 2019 versenyt a győri Széchenyi István Egyetem SZEnergy csapata. Vadonatúj járművüket a Mobilisben mutatták be nem sokkal az elutazás előtt.

2005-ben alakultak, azóta sikertörténetet írnak

Ők a győri csillagok – így aposztrofálta a csapatot és eddigi teljesítményüket dr. Lakatos István tanszékvezető, rámutatva az asztalon levő serlegekre, amelyeket nemzetközi versenyeken szereztek. Korábban még napelemes autókat építettek, a szabályok változásával azonban a napelemek az akkumulátoros változat felé terelték a fiúkat.

A  SZEnergy évek óta a mezőny élvonalában végez elektromos kisautójukkal, amit az évek soránfolyamatosan tökéletesítettek. Egy idő után azonban elérték a lehetséges fejlesztések határát. Ekkor fogalmazódott meg az új autó gondolata a csapatban, amivel még nagyobb energiahatékonyságot tudnának elérni – tudtuk meg a bemutatón.

Leleplezték az idei új autót.

Pusztai Zoltán csapatvezető és a győri csapat az elmúlt másfél évet az új autó tervezésének és építésének szentelte. Mind külsőben, mind belsőben jövőbe mutató megoldásokat alkalmaztak. A karosszériát úgy tervezték, hogy az a lehető legkisebb légellenállású legyen.

Csepp alakú forma

Erre a legoptimálisabb megoldás a hosszúkás, áramvonalas, csepp alakú forma, amit önhordó, szénszálas borítással alakítottak ki. Ezzel a megoldással 15 kilogramm súlyt tudtak megspórolni, és az egész autó így nem több mint 90 kilogramm. A légellenállás csökkentéséhez a kerekeket is beburkolták, ami különleges megoldásnak számít a mezőnyben, és a visszapillantó tükrök is az autó belsejében kaptak helyet. Az ergonomikus kialakítású utastérben akár 185 cm magas pilóta is elférhet.

Egy üléses autó, speciális műszerfallal.

A jármű különlegessége még az új kormánymű, ami adatok gyűjtését is lehetővé teszi a verseny alatt. A diákok akár azt is figyelemmel kísérhetik, hogy milyen kormányszögeket használ a pilóta a verseny közben. Az autón számos fémes alkatrészt lézer szinterezéssel, a kormánymű egyes elemeit pedig speciális 3D nyomtatással készítették el a diákok.

„Az utolsó napokat teszteléssel és a beállítások optimalizálásával töltjük, és már alig várjuk, hogy a versenyen, élesben is kipróbáljuk az új autót. Reményeink szerint az új konstrukcióval képesek leszünk megdönteni a saját rekordunkat” – mondta Pusztai Zoltán.

Az utcára is kimerészkedett. A Mobilis előtt érdeklődők gyűrűjében.

A Shell Eco-marathon célja, hogy kihívás elé állítsa a mérnöktudomány iránt érdeklődő fiatalokat, akiknek olyan energiahatékony járművet kell tervezniük és építeniük, amely 1 kWh energiából vagy 1 liter üzemanyagból a legtávolabb tud jutni. Idén teljesen új helyszínen, a Mercedes-Benz World pályáján 11 kört, vagyis 16 kilométert kell teljesíteniük a csapatoknak a legkevesebb energiafelhasználással.

Magyarországot a győri csapaton kívül további két magyar csapat képviseli, Őket tegnap mutattuk be, ezen a linken, ITT olvashat róluk.

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.01.28
Hosszú, szinte prémium hangulatú, kupésított városi terepjárót hozott a KG Mobility az Actyon....
2025.01.28
A rendőrök elfogták azt az 51 éves devecseri férfit, aki Magyarországra szállította a járműveket. ..
2025.01.28
Nézze meg a videót! ..
2025.01.28
Nagy teljesítményű, 800 voltos elektromos hajtásláncot fejlesztett a Bosch nagyobb méretű vízi....
2025.01.28
Előző héten 14 olyan sofőrt szűrtek ki a rendőrök, akik ittasan ültek volán mögé, egyikük egy....
2025.01.28
Utasforgalmi próbaüzemre indult az Alstom Astride-villanymozdony a Mecsek IC-k élén - közölte a MÁV....
2025.01.28
A BMW Steyr-i gyára teljes egészében távfűtésre áll át: a rendszeres működéséhez szükséges energiát....
2025.01.28
Ha tetszik a VW T3 stílusa, de inkább járnál egy modern, erős és megbízható furgonnal, költözz....
2025.01.28
Minden eddiginél nagyobb, 9 milliárd font (4370 milliárd forint) értékű megrendelést kapott a Rolls....
2025.01.28
Balesetet szenvedett két kisteherautó az M3-as autópálya 160-as kilométerénél, a Budapest felé....