oldtimer különlegességek

Peking és Párizs között vágtázik a világ legnagyobb autója

2021.04.01.

Több mint százéves, a San Francisco-i tűzoltók által a XIX. század végén használt maxi járművekből formálódott, és a Peking-Párizs ralin is rajthoz állt. Ő a „Bestia”.

Kalapács alá kerül az egyik "Bestia". Nem adják olcsón, 195 ezer font (kb. 185 millió forint) a kikiáltási ára. Egy százévesnél idősebb autóról beszélünk, amit mégis nehéz "történelmi autónak" tekinteni - legalábbis a homologizációs normák szerint.

A gyártó az American La France volt, melyet 1873-ban alapítottak, és tűzoltó járművekre szakosodott. Abban az időben az amerikai városokban a házak többsége még mindig fából készült, ami gyakori tüzeket okozott.  

1906 áprilisában egy pusztító, 8,3 erősségű földrengés nyomán keletkezett tűzvész pusztította el San Franciscót, melyben több mint háromezren haltak meg. Az American La France a következő évben megkezdte a tűzoltókocsik gyártását. Robusztus és gyors járművek kerültek ki a gyárból, melyeknek gyorsan és sok vízzel feltöltve kellett megérkezniük a tűz helyszínére. Az évek során azonban - az autóipar fejlődésével - e teherautók régi modelljei már elavultak, kivonták őket a forgalomból.  

Ám a járművek masszív felépítése, illetve a kevés használat miatti viszonylagosan jó állapotuk néhány rajongót arra inspirált, hogy ezeket a haszonjárműveket gépkocsikká alakítsák át. Úgy, hogy eközben megőrizték az eredeti futóművet, a motort és a karosszériát.  

De mire lehet ezeket az 14.000 köbcentis közúti Godzillákat használni? Nem akármilyen méretekről beszélünk. A súlyuk 3 tonna, üzemanyagtartályukba pedig 480 liter hajtóanyag fér el.

A válasz már a kezdetektől fogva egyértelmű volt: ezek az őslény kamion-autók a legalkalmasabb járművek a hosszútávú terepralikhoz. Méreteik, teljesítményük és erejük alapján nem létezett semmi más, ami legyőzhette volna őket saját kategóriájukban 1920 előtt.  

Az első bemutatkozásukra a 2013-as Peking-Párizs hosszútávú autóversenyen került sor. Két osztráknak (Ingo Strolz és Werner Gassner) sikerült végigmenni a teljes útvonalon egy La France járművel, melyet a hatalmas teljesítményre utalva „Bestiának” neveztek el.

2016-ban ugyanezen a versenyen változatlan legénységgel a 35. helyet szerezte meg a Bestia a háború előtti járművek kategóriájában. Az országokon áthaladó ralit azonban két hasonló La France jármű nem bírta végig, kénytelenek voltak feladni a versenyt. Mongólia úttalan útjai még ezeket a szuper-felkészített monstrumokat is szétzúzták.

Az a példány eladó most, amelyik kétszer is képes volt átvágni a világ legnehezebb útjain. A tulajdonos, Ingo Stolz szerint kevés olyan jármű létezik a világon, amelyik ilyen múlttal és ilyen teljesítménnyel büszkélkedhet.

Eközben a Peking-Párizs rali szervezői már lezárták a nevezéseket, és kiosztották a 110 rajtszámot a következő versenyre, melyet - reményeik szerint - 15 hónap múlva rendeznek meg.

Az 1-es rajtszámot hagyományosan a legidősebb jármű kapja, mely ezúttal egy 1917-es, 9 ezer köbcentis La France 10-es modell. A volán mögött ül majd egy nápolyi nemesi család sarja, Tomas de Vargas Machuca. Navigátora egy skót mérnök lesz, aki a milánói Bocconi egyetemen végzett.  Mindketten a történelmi autók rajongói és szakértői. Ráadásul mindketten szereztek már közvetlen tapasztalatokat a korábbi Peking-Párizs ralikon. Az amerikai Bestia nyergében ülve joggal pályázhatnak az előkelő helyezések valamelyikére.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.16
A hétfő esti vihar villámai két repülőgépet is telibe találtak, az osztrák Austrian Airlines....
2024.04.16
Az új lifestyle-termékek formanyelve az új MINI Cooper stílusjegyeit idézi. A kollekció a ruházati....
2024.04.16
Sokan nagyon igényesek autójukkal, de magukkal már nem annyira. Elgondolkozva tükörbe nézhetünk, és....
2024.04.16
A BMW Group a „FUTURE OF JOY” fantázianévre keresztelt kiállítással képviselteti magát a Milánóban....
2024.04.16
Körözött autót foglaltak le Bátaszéken – jelentette a Tolna Vármegyei Rendőr-főkapitányság. ..
2024.04.16
Elszállították hétfőn az 1000-es sorozatú, 1061-es pályaszámú és az UV3 típusú, 3414 pályaszámú....
2024.04.16
A német autóipar szakmai képviseleti szervezete, a VDA ellenzi a kínai elektromos autókra kivetni....
2024.04.16
Az időjárás-előrejelzésektől kezdve a forgalomtervezésen át a tőzsdéig az emberek mindig előre....
2024.04.16
Elődje sikerét megismételve nem egyszerűen maximális ötcsillagos teljesítményt nyújtott a vadonatúj....
2024.04.16
A BMW Group az év első negyedévében világszerte összesen 594 671 darab új autót értékesített. A....