oldtimer különlegességek

Peking és Párizs között vágtázik a világ legnagyobb autója

2021.04.01.

Több mint százéves, a San Francisco-i tűzoltók által a XIX. század végén használt maxi járművekből formálódott, és a Peking-Párizs ralin is rajthoz állt. Ő a „Bestia”.

Kalapács alá kerül az egyik "Bestia". Nem adják olcsón, 195 ezer font (kb. 185 millió forint) a kikiáltási ára. Egy százévesnél idősebb autóról beszélünk, amit mégis nehéz "történelmi autónak" tekinteni - legalábbis a homologizációs normák szerint.

A gyártó az American La France volt, melyet 1873-ban alapítottak, és tűzoltó járművekre szakosodott. Abban az időben az amerikai városokban a házak többsége még mindig fából készült, ami gyakori tüzeket okozott.  

1906 áprilisában egy pusztító, 8,3 erősségű földrengés nyomán keletkezett tűzvész pusztította el San Franciscót, melyben több mint háromezren haltak meg. Az American La France a következő évben megkezdte a tűzoltókocsik gyártását. Robusztus és gyors járművek kerültek ki a gyárból, melyeknek gyorsan és sok vízzel feltöltve kellett megérkezniük a tűz helyszínére. Az évek során azonban - az autóipar fejlődésével - e teherautók régi modelljei már elavultak, kivonták őket a forgalomból.  

Ám a járművek masszív felépítése, illetve a kevés használat miatti viszonylagosan jó állapotuk néhány rajongót arra inspirált, hogy ezeket a haszonjárműveket gépkocsikká alakítsák át. Úgy, hogy eközben megőrizték az eredeti futóművet, a motort és a karosszériát.  

De mire lehet ezeket az 14.000 köbcentis közúti Godzillákat használni? Nem akármilyen méretekről beszélünk. A súlyuk 3 tonna, üzemanyagtartályukba pedig 480 liter hajtóanyag fér el.

A válasz már a kezdetektől fogva egyértelmű volt: ezek az őslény kamion-autók a legalkalmasabb járművek a hosszútávú terepralikhoz. Méreteik, teljesítményük és erejük alapján nem létezett semmi más, ami legyőzhette volna őket saját kategóriájukban 1920 előtt.  

Az első bemutatkozásukra a 2013-as Peking-Párizs hosszútávú autóversenyen került sor. Két osztráknak (Ingo Strolz és Werner Gassner) sikerült végigmenni a teljes útvonalon egy La France járművel, melyet a hatalmas teljesítményre utalva „Bestiának” neveztek el.

2016-ban ugyanezen a versenyen változatlan legénységgel a 35. helyet szerezte meg a Bestia a háború előtti járművek kategóriájában. Az országokon áthaladó ralit azonban két hasonló La France jármű nem bírta végig, kénytelenek voltak feladni a versenyt. Mongólia úttalan útjai még ezeket a szuper-felkészített monstrumokat is szétzúzták.

Az a példány eladó most, amelyik kétszer is képes volt átvágni a világ legnehezebb útjain. A tulajdonos, Ingo Stolz szerint kevés olyan jármű létezik a világon, amelyik ilyen múlttal és ilyen teljesítménnyel büszkélkedhet.

Eközben a Peking-Párizs rali szervezői már lezárták a nevezéseket, és kiosztották a 110 rajtszámot a következő versenyre, melyet - reményeik szerint - 15 hónap múlva rendeznek meg.

Az 1-es rajtszámot hagyományosan a legidősebb jármű kapja, mely ezúttal egy 1917-es, 9 ezer köbcentis La France 10-es modell. A volán mögött ül majd egy nápolyi nemesi család sarja, Tomas de Vargas Machuca. Navigátora egy skót mérnök lesz, aki a milánói Bocconi egyetemen végzett.  Mindketten a történelmi autók rajongói és szakértői. Ráadásul mindketten szereztek már közvetlen tapasztalatokat a korábbi Peking-Párizs ralikon. Az amerikai Bestia nyergében ülve joggal pályázhatnak az előkelő helyezések valamelyikére.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.02.07
Nincs új a nap alatt, megint bővült a kétmotorosok mezőnye, ami továbbra sem népes. ..
2025.02.07
Vannak rendőrök, akik lélekben mindig kékek maradnak. Szerencsi Zoltánt ebből az anyagból gyúrták,....
2025.02.07
Már a startnál szép reményekkel kecsegtet a BYD dél-koreai „hódító körútja”:  közel ezer....
2025.02.07
A német járműipari vállalatok üzleti hangulatát jelző mutató jelentősen csökkent januárban a....
2025.02.07
Volt idő, amikor az alkoholos befolyásoltságot saccra állapították meg. Lássuk be, hogy a módszer....
2025.02.07
A Bridgestone-t választotta a Porsche, hogy egyedi gumiabroncsokat fejlesszen az új Macan Electric....
2025.02.07
A hétvégén Dubajban versenyez Molnár Martin, hiszen itt rendezik az F4 Middle East Championship....
2025.02.07
Aki ötévesnél nem idősebb hibrid vásárlásában gondolkozik, nem kell, hogy márkák tucatjait....
2025.02.07
A repterekéhez hasonlóan szigorú ellenőrzést vezettek be a KRESZ-teszteken.   ..
2025.02.07
Vádat emeltek két volt vizsgabiztos és a vizsgáztatást meghatalmazás alapján intéző társuk ellen,....