használtautó átvizsgálás

Pedig jó ötletnek tűnt

2023.12.22.

Bérbeadásra keresett autót ügyfelünk.

Ügyfelünk azzal a nem titkolt szándékkal keresett fel minket, hogy bérbe szeretne adni autókat és ehhez keres 1,5-2 millió forint körül népszerű modelleket. Választása egy 1.6-os kombi Ford Focus-ra esett, el is mentünk, hogy még vásárlás előtt átvizsgáljuk a kiszemelt kocsit. Ez lett belőle.

Az üzlet, az üzlet

Ha valaki hasznot szeretne hajtani bérbeadott autóból nem árt egy kis tapasztalat. Nem csak a járművek műszaki állapotával kapcsolatban, hanem az üzlet megannyi buktatójával kapcsolatban sem. Ha nincs minden költség pontosan figyelembe véve, akkor könnyen mínuszos lehet a bolt. Ügyfelünk ebben legalább tudatos volt, szeretett volna pontosan tisztában lenni vele, hogy a bérbizniszbe vont járművel milyen költségei lesznek. Számolt ő befektetéssel, ráfordítással, megtérüléssel és így tovább, viszont azzal nem, hogy ebben az ársávban, nem a hosszú távon is megbízható és szinte költségmentes autók szerepelnek.

Kétszázezer kilométer felett

Ha egy autó ilyen sokat futott, nyugodtan mondhatjuk már, hogy megette a kenyere javát. Minden is előfordulhat vele, úgyhogy alaposan meg kell nézni, mibe nyúlunk.

Amikor valahol meglátom az „eladó használtautó” feliratot, sajnos a szókép-olvasás működik és persze némi szakmai ártalom miatt is elhasznált autó-t olvasok, sokszor sajnos igazam is lesz. A jócskán több mint 200 ezer kilométert futott Focus nem is cáfolt rá különösebben az előítéleteimre.

Persze érthető. Aki kiszáll egy ilyen járműből és csak 1,5 milliót kér érte, attól igazán nem elvárható, hogy olyan állapotban adja át, hogy arra ne kelljen azonnal egy szabad szemmel is jól látható összeget rálocsolni és akkor még csak a kötelező időszakos karbantartásokat végeztettük el, illetve kicseréltünk néhány kopó-forgó alkatrészt, amelyek életútjuk végére értek.

Például nincs alatta kuplung

Sajnos sokszor tapasztaljuk, hogy a vizsgált autókon erősen kopott a kuplungtárcsa, vagy kivan a szerkezet vagy a csapágy, és emiatt nehézkesen kapcsolható, akadozik a váltó. Bármelyik is a probléma, az úgy nevezett kuplungszett, vagyis a szakszóval menesztőtárcsa, a kiemelőcsapágy és a kuplungszerkezet hármasa egyben cserélendő. Ehhez a modellhez nagyon sok utángyártott kuplungszett kapható, az árak pedig nagyot szórnak. 45.000,- Ft-tól 145.000-ig terjednek az árak. Nincsenek kétségeim afelől, hogy az alkatrészárak jól tükrözik a minőséget. Itt nem csak az élettartamra kell gondolni, hanem arra is, hogy egy szerényebb ár fekvésű szett esetében akár már a beszerelés után jelentkezhetnek problémák, például rázás vagy megmaradó akadozás.

Nem érdemes spórolni, és számolni kell a munkadíjjal is. Egy kuplungcseréhez ugye le kell venni a váltót, szakszerűen kicserélni az alkatrészeket és összeszerelni az egészet. Egy tisztességes minőségű alkatrész választással, szakszerű munkával (és persze számlával) ez azonnal legalább 200.000,- Ft-os költség, ami a másfél milliós vételárhoz képest elég sok. Ennyit nem fog tudni alkudni senki, ennek zsebben kell(ene) lennie, de menjünk tovább.

Korrektnek tűnő alvázvédelem

Diagnosztika

Hűtőventilátor testzárlat. A hibakód a motorvezérlő egységben volt megtalálható és törölhető is volt. De miért került oda? A vásárlás előtti használatautó-vizsgálati szemlénken 6 fok volt. Ebben az időben nem fog beindulni a ventilátor, még klímahasználat mellett sem feltétlenül. Ezért a hibakód a vásárlás után lehet, hogy még hónapokig nem fog jelentkezni. Aztán szépen megszívjuk: ugyanis a ventilátor nem indul el, a motor felmelegszik, a klíma pedig letilt. Bármerre is keresgélünk, ez a csere sem lesz meg 100.000,- Ft alatt.

Rázós próbaút

Minden vásárlás előtti átvizsgálás szerves eleme a próbaút. Ezen – ha túl sokat nem is tudunk menni az autóval – mindenképpen megpróbálkozunk egy erőteljesebb fékezéssel. Ezen a Focus-on azonnal érezni lehetett, hogy ütnek az első tárcsák. Tapizással volt már válla a tárcsáknak, de igazán kopottnak nem volt mondható, inkább gyanakszunk, hogy kapott valami szerényebb minőségű alkatrészt a múltban, és hát ezeknek kevés is elég, hogy vetemedjenek néhány tized millimétert, az pedig azonnal érezhető problémát okoz. (Tudni kell, hogy minél magasabb autó terhelése és minél nagyobb sebességről minél intenzívebben fékezünk, ez a rázás annál erőteljesebb lesz.)

Nézzünk hát egy féktárcsa-fékbetét kombinációt a Fordra. Az egyik nagykereskedőnél igen tekintélyes listát dobott a kereső. Az árak 45 és 197 ezer forint körül adódtak. Ekkora szórásból azt hiszem, hogy egy ismert márka legolcsóbb darabját érdemes kiválasztani. Ez nálam a Bosch lett. Ennek darabja, 24k, de hát ugye kettő kell belőle.

Legyen hozzá egy egyező márkájú fékbetét készlet is, ezt 20.000-ért találjuk meg. Tartunk kb. 68.000 Ft-nál, de még kell egy óra szerelés is, ennél kevesebbet nem fog számlázni egy tisztességes műhely, aki a javítás után a fékhatármérés is elvégezni. Majdnem egy újabb százas a javítási listán.

Szembetűnő dolgok

A 2-es Fókák váltókar előtti középkonzolján van egy fedeles tárolórekesz. Ebben is van, csak éppen nem lehet használni, mert az ajtaja „megmihálylott”. Nem lehet kinyitni. Talán egyszer majd egy bontóból lehet venni egy cseredarabot, de addig bosszantó hibaként kell együtt élnünk ezzel. Egyszer pedig meg kell futni az időigényes beszerzés-beszerelés programot.

A jobboldali elektromosan állítható tükör nem állítható. Elektromosan legalább is nem: a cucc megállt. Ha nem változik gyakran a vezető személye akkor OK, de egy bérautónál nem annyira.

A fedélzeti számítógép kijelzője pixelhibás. Nyilván ezzel senki sem fog csinálni semmit, de ettől még bosszantó. Ezen kívül a kopott kormány és a foltos ülések rontottak az összképen. Míg előbbi helyreállítása tényleg csak pénztárca kérdése, utóbbi inkább igényesség függő. A szivargyújtó betétje hiányzott.

Jaj, ki ne hagyjam. A benzinszint mutató meg sem mozdult, talán, ha egy liter lehetett a tankban. A Focus II-esekre jellemző váltószoknya keret törés is befigyelt sajnos.

Nem tudom, hogy a pozitív, vagy a negatív dolgok közé soroljam, hogy a kocsiban a gyári helyett egy JVC, kétdines fejegység volt. Ez jelenleg 40-50 ezer forintért kapható, de legalább Bluetooth-os, így korszerűbb, mint ami benne volt. OK, ez legyen pluszpont!

De nem érhet véget az alcím pozitívummal. A kocsihoz csak egy kulcsot mutattak be. Ehhez a modellhez is kettőt adnak természetesen. Egy simát és egy távirányítós „bicskakulcsot”. Ez utóbbi hiányzott, illetve meglétéről csak nyilatkozatot kaptunk.

Karosszéria állapot és korábbi javítások

A kocsi teljes jobboldala, a motorház fedél és mindkét baloldali sárvédő volt már korábban javítva a szemlén elvégzett műszeres festékréteg vastagságmérés eredményei szerint. Ez nem meglepő egy 13 éves kocsinál, de az már eléggé aggasztó, hogy a jobboldalon az oszlopok is sérültek korábban, a küszöbön pedig 1.300 mikrométernél is magasabb értéket tudtunk mérni. Nincs mese, ezt vágták korábban, így nem tudható, hogy középtávon milyen minőségi problémák fognak jelentkezni, illetve az is kétséges, hogy a javított járműrész egy következő ütközésnél hogyan reagál.

A hátsó sárvédők kerékjárati íveiben pedig már látható a korrózió, bal első műanyag dobbetét törött. Az ajtók élei le vannak verve és ez igaz a csomagtér ajtóra is. Az első elemeken kavicsnyomok vannak szép számmal, a lökhárító pedig csálé, illesztése-rögzítése nem megfelelő. A kocsin nincs rajta az antenna, a baloldali tükörházba integrált irányjelző pedig belülről párás, beázik.

Törött jobb első műanyag dobbetét

Ez már gombócból is sok

Ha szummázunk egyet, akkor a kuplung-, a fék és a hűtőjavítással azonnal 400.000-es számlát vízionálunk és ebben még nincs benne a nagyjából 100.000 Ft-ra rúgó időszakos szervizelés. Tehát a másfél millió kocsira azonnal rá kell locsolni még felet, hogy egyáltalán kiadható legyen. A vételár egyharmadát. Ez már soknak tűnt az ügyfélnek, így a szemlére költött összeget betudta piackutatásnak, a kocsit pedig természetesen nem vette meg.

Miért is venne a nyakába ennyi teendőt és költséget? A vásárlás előtti használtautó-vizsgálat erre is jó lehet, hogy képbe kerüljünk a kiszemelt kocsi (azonnal) felmerülő plusz költségeiről.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.27
A tavasz az az időszak, amikor már alig várjuk, hogy útnak induljunk az autónkkal a szabadba,....
2024.04.27
Hasznos és gyakorlatias útmutató. ..
2024.04.27
Baleset miatt egy sávon halad a forgalom az M1-es autópálya Budapest felé vezető oldalán....
2024.04.27
Hétszemélyes elektromos luxusterepjárót dob az európai piacra Kína egyik legrégebbi autómárkája, a....
2024.04.27
Dízel helyett zöldárammal biztosítják a repülőgépek energiaellátását tizennégy állóhelyen a Liszt....
2024.04.27
Sok remek és izgalmas autót, rengeteg tesztet és persze rendkívül szoros küzdelmet hozott az Év....
2024.04.27
A BMW Group Magyarország közel háromszáz ügyfele ismerkedhetett meg a bajor prémiumgyártó tisztán....
2024.04.27
Kezdetét vette a június 8-ig tartó, Közlekedik a család elnevezésű országos közlekedésbiztonsági....
2024.04.27
Összesen hatan utaztak a sérült járművekben – jelentette az Országos Katasztrófavédelmi....
2024.04.27
A Nissan kiterjesztette a következő generációs NissanConnect szolgáltatásainak elérhetőségét....