demonstráció

Országszerte tüntetnek a romániai fuvarozók a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás drágulása ellen

2016.09.15.

A bukaresti kormány székháza előtt és legalább húsz megyeszékhelyen járműveikkel vonultak fel tüntetni a romániai fuvarozók csütörtökön a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás (kgfb) drágulása ellen, több nagyváros körgyűrűjén pedig csütörtökön is forgalomlassítással demonstráltak a hivatásos gépjármű-vezetők.

Bár a Dacian Ciolos miniszterelnök vezette szakértői kormány előző nap sürgősségi rendelettel fél évre befagyasztotta a kgfb-t, a személy- és teherfuvarozó vállalatokat tömörítő öt nagy országos szövetség közül csak egy állt el az előre meghirdetett tiltakozó akciótól. 
A bukaresti kormánypalota előtt demonstráló teherautó-sofőrök és taxisok most azzal elégedetlenek, hogy a kabinet a  biztosítási piacot is felügyelő összevont pénzügyi felügyeletre (ASF) bízta a kgfb refernciaárának meghatározását. A fuvarozók ugyanis az ASF-et teszik felelőssé a kialakult válságért, azért, hogy néhány év alatt többszörösére ugrott a biztosítás ára. A tüntetők a felügyelet elnökének leváltását követelik a parlamenttől, és egy számukra kedvező kgfb-refenciaár meghatározását a kormánytól.

A bukaresti kormány közleményt adott ki csütörtökön, miszerint sürgősségi rendeletével megteremtette a válság kezelésének jogi feltételeit, de nem tartozik hatáskörébe az árszabályozás.
Romániában a kgfb-piac két legnagyobb szereplője, az Astra és a Carpatica is csődbement - egyebek mellett - a kárigényektől jelentősen elmaradó, alacsony árak miatt. Mivel azonban károsultjaikat az állami garanciaalapból kell kárpótolni, a piacon maradt biztosítók (amelyeknek a garanciaalapot fel kell tölteni) jelentősen megemelték áraikat. A fuvarozók kartellezésre gyanakszanak: azt állítják, a biztosítók összebeszéltek, hogy az indokoltnál jóval magasabb árakkal növeljék a nyereségüket.

A szerdán elfogadott kormányrendelet szerint az ASF-nek egy hónap alatt meg kell határozni jármű-kategóriánként a referenciaárakat, amelyek fedezik az átlagos kárigényeket és a biztosító adminisztratív költségeit. A későbbiekben ezektől a refernciaáraktól 25 százalékban térhetnek majd el a biztosítók annak függvényében, okozott-e balesetet a gépjárművezető.

 

(MTI)

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.02.05
Sok találmánya van az emberiségnek, amely megmaradt egyszerű használati tárgynak. Például a....
2025.02.05
A jövő mérnökei csapnak össze a szombati RobonAUT versenyen   ..
2025.02.05
Elbontják a határőrség őrhelyeit és a sávelválasztó betonelemeket a Nagylak II-Csanádpalota....
2025.02.05
Európában tart egy újabb kínai márka, amelyről feltehetően még a rendkívül sokszínű kínai piac....
2025.02.05
Az elmúlt héten a megengedett sebességhatárokat regisztráltan 1016-an lépték át. - A....
2025.02.04
A centenáriumi évben az energiavállalat a jövő alakítására fókuszál. ..
2025.02.04
Izgalmas események az autók világából, háborúból, versenypályákról, titkos töréstesztekről,....
2025.02.04
A fővárosi közösségi közlekedés sohasem unalmas. Naponta több mint hárommillió utazás valósul meg a....
2025.02.04
„Ha egyetlen gyártó hibázik, akárcsak egyszer is, az a komplett ipart visszaveti évekkel” –....
2025.02.04
Felvette palettájára a Land Cruiser 250-est az Arctic Trucks. Az izlandi specialista által épített....