Opel
A rajtpisztoly néhány hete, augusztusban dördült el, jelezve, hogy az OnStar rendszer sorra bevonul az Opel márka személyautó sorozataiba. Az Opel Astra következő generációja, az Astra K, amely a Frankfurti Autószalonon ünnepelte premierét, az első teljesen új modell, amelyben már a piaci bevezetés pillanatában benne van az OnStar. Ezen túlmenően, országtól függően, már szinte valamennyi Opel modellhez megrendelhető. Egyelőre 13 európai országban indul el, Magyarországon 2016-tól lesz elérhető. Az Opel OnStar teljes szolgáltatási portfóliója az ügyfél rendelkezésére áll, beleértve az automatikus baleseti segélyhívást, a 24 órás műszaki segélyszolgálatot és a nagy teljesítményű WLAN-hotspotot, gyors és stabil mobilkapcsolattal – az első forgalomba-állítástól számított tizenkét hónapban ingyenesen.
WLAN-hotspot, 4G/LTE-kapcsolat
Az Opel OnStar 4G/LTE kapcsolata háromszor gyorsabb adatcserét tesz lehetővé a 3G-nél. Gyorsabban reagál, és támogatja az egyidejű hívást, illetve adatkapcsolatot, magasabb szintre emelve a mobil kommunikációt és a fedélzeti szórakoztatást. Az erős WLAN hotspottal akár hét mobil végkészülék csatlakoztatható a rendszerhez, az utazók így csetelhetnek, tévéműsorokat nézhetnek, vagy útközben dolgozhatnak.
A 4G/LTE-architektúrát a jármű elektronikájába integrálták, maximális hatótávról és stabil internet-kapcsolatról speciális külső antenna gondoskodik. Ennek köszönhetően az ügyfélnek nincs szüksége okostelefonra, hogy lehívhassa a kínált szolgáltatásokat. A 4G/LTE-technika először Hollandiában, Nagy-Britanniában és Németországban áll rendelkezésre, majd sorra következnek további országok.
Éjjel-nappal életmentésre kész
Vészhelyzetben mindig segít az Opel OnStar – függetlenül attól, hogy az autó utasai képesek-e önállóan segítséget kérni, vagy nem. Valódi őrangyal és életmentő ez a rendszer! Légzsák kinyílásos balesetkor automatikusan kapcsolatba lép a diszpécserközponttal, ahol munkatársak várják a hívást és kérdezik meg, kell-e segítség, és ha igen, akkor milyen. Ha senki sem válaszol az autóból, akkor jelentik az illetékes mentőknek a balesetet szenvedett jármű helyét, hogy minél előbb kiszállhassanak.
Az angliai Luton városának modern szolgáltatási központjában évi 365 nap 24 órájában tartanak ügyeletet az Opel OnStar tanácsadói. Egész Európában kapcsolatban állnak a mentőkkel, így garantált az azonnali beavatkozás, és szükség esetén értékes időt lehet nyerni.
Amint felhívja valaki a központot, az Opel OnStar tanácsadója mindaddig vonalban marad, míg oda nem ér a kívánt segítség. Az Opel OnStar hívógombja modelltől függően a tetőkonzolon vagy a visszapillantó tükör armatúráján található.
Az OnStar központ 120 munkatársa három területen dolgozik, ezek az Opel OnStar kapcsolati és tanácsadó központ, a mentésirányítás és az igazgatás. Nyolc nyelven, angolul, franciául, hollandul, olaszul, lengyelül, németül, portugálul és spanyolul beszélnek, ha a rendszer Magyarországon is bevezetésre kerül, természetesen magyar is bekerül a központ nyelvei közé. Híváskor az autó infotainment-rendszerének beállításai alapján azonosítja be az Opel OnStar a vezető nyelvét, és rögtön olyan személlyel kapcsolja össze, akit meg tud szólítani. Az autós által választott nyelvi beállítás akkor is változatlan marad, ha keresztül-kasul utazgat Európában. A rendszer segítségével egyszerű autómentőt hívni is.
Távvezérlés myOpel okostelefonos alkalmazással
Okostelefon-tulajdonosok egy alkalmazás révén is összekapcsolódhatnak autójukkal. A távvezérlés spektruma a következő funkciókra terjed ki:
- Kapcsolat egy Opel OnStar tanácsadóval, bárhonnan.
- Üzemi adatok, például abroncsnyomás vagy olaj-élettartam lekérdezése.
- A központi zár nyitása és zárása a helytől függetlenül (kivéve Meriva).
- Az autó helyének megállapítása.
- A kürt és a világítás aktiválása, például egy parkolóházban keresve a kocsit.
- Célmegadás a navigátornak.
- WLAN hotspot beállítások.
Autótolvajok sarkában
Az Opel OnStar lopási szükséghelyzetben támogatja az autótulajdonost és a rendőrséget, amennyiben megállapítja és közli az eltulajdonított jármű pillanatnyi helyzetét. Ezen túlmenően távvezérléssel be tudja kapcsolni a lopottként bejelentett gépkocsi indításgátlóját, így azzal nem lehet elhajtani.
Havonkénti diagnózis
Az Opel OnStar kívánságra e-mailben havi állapotjelentést küld a jármű legfontosabb üzemeltetési- és mérési adatairól. Természetesen egy ilyen adatsor bármikor, gombnyomással is lehívható – például egy hosszabb utazás előtt.
Átfogó európai adatvédelem
Az Opel OnStar felhasználói teljes mértékben kontrollálják saját adataikat, és maguk dönthetik el, milyen mértékben akarják igénybe venni a rendszert. Csak annak szabadítják fel az Opel OnStar szolgáltatásokat, aki aláírta a feltételeket. Függetlenül attól, hogy mit állít be az autóvezető, az Opel OnStar egy tisztán szolgáltató rendszer, felügyeleti funkció nélkül. A Privat gomb megnyomása esetén rejtve marad a pillanatnyi tartózkodási hely, légzsákos balesetkor azonban automatikusan közli a pozíciót az Opel OnStar, hogy a lehető leghamarabb odaérjenek a helyszínre a mentők. Ilyenkor az életmentésé az elsőbbség!
Útvonaltervezés, uticél meghatározás
Az OnStar központ tanácsadója, az autóban ülők kérésére útvonal és uticél információt ad és azt letölti az autó navigációs rendszerére.
A nagyobb felszereltségű Opel személyautó-modellekben már széria az Opel OnStar, a belépőmodellekhez pedig opcióként rendelhető meg. Az Opel OnStar szolgáltatások és a WLAN-hotspot igénybevétele az első forgalomba állítást követő tizenkét hónapban díjtalan. Országok, ahol az elsők között megjelent az Opel OnStar: Ausztria, Belgium, Franciaország, Hollandia, Írország, Lengyelország, Luxemburg, Nagy-Britannia, Németország, Olaszország, Portugália, Spanyolország és Svájc. A magyarországi bevezetés 2016-ban lesz.
dr. Nagyszokolyai Iván
Az Autótechnika folyóirat főszerkesztője