Opel Corsa-e

Opel Corsa-e Rally: első helyen a biztonság

2020.10.08.

Első német autógyártóként fejleszt jelenleg az Opel teljesen elektromos hajtású raliautót, nemzeti bajnokságoknak. Lényeges szempont, amely az ADAC Opel e-Rally Cup előterében áll, a biztonság. A Corsa-e Rally kifejlesztése valódi pionírtett. Mivel még senki sem hozott össze elektromos rali-márkakupát, a versenyautóval egyszerre meg kell alkotni a megfelelő előírásokat és szabályokat is. Az Opel és a sorozat gazdája, az ADAC szorosan együttműködik a Német Motorsport-szövetséggel (Deutsche Motor Sport Bund – DMSB).

„Az Opelnél mindig első helyen áll a biztonság“, hangsúlyozza az Opel fejlesztési vezetője, Marcus Lott. „Mérnökeink a lehető legnagyobb dinamikára, és ezáltal vezetési örömre törekszenek – közúton éppúgy, mint versenypályán. Másrészt abszolúte fókuszban áll az üzembiztonság. E tekintetben is ránk bízhatják magukat az ügyfelek, a rendezők, és az ADAC Opel e-Rally Cup szurkolói. Mindannyian örülünk az eljövendő idény izgalmas és biztonságos versenyeinek.“

A Corsa-e Rally a szériamodellen alapul. Ez jelentősen megkönnyíti az Opel Motorsport mérnökeinek sokat követelő munkáját. Elvégre a Corsa-e máris kielégíti a homologizált járművek engedélyezésének nagyon magas európai standardját. A FIA Autósport Világszövetség és a DMSB kiegészítő versenysport-specifikus előírásai tovább fokozzák a biztonságot. Ennek szellemében a Corsa-e Rally bukókerete megfelel az új Opel Corsa Rally4-ének, amelyre már kiadták FIA homologizációját.

A Corsa-e Rally nagyszilárdságú acélból készült, széria padlóváza védi a 18 akkumodult, amelyeket külön házba építenek be. Ezenkívül van a versenyautónak kétrészes haspáncélja is, öt milliméter vastag alumíniumból. A Corsa-e Rally biztonsága 80 km/órás hátulról történő ütközésben megfelel az amerikai FMVSS-standardnak (Federal Motor Vehicle Safety Standard).

Ráadásul a Corsa-e Rally, akárcsak széria-megfelelője, kielégíti az UN ECE R100.02 szabályozást. Ez határozza meg az elektromos járművek típusjóváhagyásának a hajtóműre és a hajtóakkumulátorra vonatkozó speciális követelményeit, például a nagyfeszültségű komponensek és vezetékek minimális szigetelési ellenállását, vagy a tűzvédelmet. Előírják a hajtóakkumulátorok (REESS, Rechargeable Energy Storage Systems) ellenálló képességét mechanikai hatások, rezgés, hősokk, megrázkódtatás, tűz, túltöltés, túlmelegedés és külső rövidzárlat ellen is.

A versenyautó előírásos tűzoltó készüléke Lifeline Zero 360 típus. Oltóanyaga elektromosan szigetelő. Egy elektromos versenyautóban, benzin hiányában, amúgy is sokkal kisebb a tűzveszély, mint a belsőégésű motorosokban.

Aggályosan felügyelt nagyfeszültségű rendszer

Egy elektromos raliautóban fontos biztonsági tényező a nagyfeszültségű rendszer állandó kontrollja. Üzemzavaroknak különféle következményei lehetnek. Szigetelési hiba esetén kifinomult érzékelő jelzi azonnal a Master Alarm Indicator Systems riasztón keresztül a 434 voltos feszültséget elérő berendezés rendellenességét. Az elektromosságot manuálisan le lehet kapcsolni a vezetőhelyről, vagy kívülről is. Továbbá erős lassuláskor, például baleset hatására, kevesebb, mint egy másodperc alatt, teljesen lekapcsol a nagyfeszültségű rész, amelynek aktuális állapotát mindig fényjelekkel tudatja a Master Alarm Indicator.

Átfogó oktatás a biztonsági személyzetnek

Az, hogy egy rendezvény alatt mindig betartsák a szigorú biztonsági előírásokat, a Deutsche Motor Sport Bund hatásköre. Ide tartozik a versenyautók műszaki specifikációja, amelynek sarokadatait a nemzetközi sportszabályzat J-függeléke tartalmazza. Mivel azonban ennek a megfogalmazásai nagyon átfogók és specifikusak, a DMSB az Opellel és a TÜV Thüringennel közösen dolgozik egy biztonsági koncepción, amely szakembereknek és felhasználóknak is használható a gyakorlatban.

A DMSB egyik lényeges feladata a rendező személyzetének oktatása, a gyorsasági szakaszok pályabíróitól a szervizparkig. Mindenkire, aki elektromos versenyautóban, vagy körülötte teljesít feladatokat, eltérő biztonsági jogosultságok vonatkoznak, amelyeket kék, zöld, narancs, piros szín jelöl. Csak akinek piros színkódú bizonyítványa van, dolgozhat az Opel Corsa-e Rally vagy egyéb elektromos versenyautó nagyfeszültségű rendszerén.

Az ADAC Opel e-Rally Cupra kifejlesztett új biztonsági koncepció magában foglalja az elektromos versenyautók alkalmazásának valamennyi lényeges területét. Éppúgy benne vannak a műszaki specifikációk, mint a csapatok és a sportbírók képzése, vagy a nézők tájékoztatása a gyorsasági szakaszokról és a szervizparkról.

„A műszaki- és sport-előírásokat, amelyek közé nem utolsósorban a biztonsági szabályok is tartoznak, gondosan felügyeli a DMSB“, jelentette ki a szervezet sportigazgatója, Michael Günther. „Feladatunk, hogy az elektromos ralisport koncepciójának kifejlesztésével biztosítsuk valamennyi résztvevő biztonságát, illetve izgalmas versenyeket tegyünk lehetővé. Az első lépésben ide tartozik a felvilágosítás és a résztvevők ismerethiányának pótlása is.“

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.02.10
Halálosan láthatatlan: Az ÖAMTC – Osztrák Autóklub -  riasztást adott ki a silány minőségű....
2025.02.10
A Széchenyi István Egyetem meghatározó szereplője az élenjáró járműipari technológiák....
2025.02.10
Michael Breme, igazgatóságunk elnöke és Achim Grewe, vállalatunk pénzügy, IT, beszerzés, compliance....
2025.02.10
Egyre többször és egyre nagyobb mennyiségben érik el Magyarországot is a Szaharából induló....
2025.02.10
Nem csak nálunk, Ausztriában is lopják a közlekedési táblákat.   ..
2025.02.09
A japán gyártó elektrifikált hajtásláncos autóinak értékesítése 23,2 százalékkal nőtt világszerte,....
2025.02.09
A Kia legkelendőbb autója a K4 volt januárban.  ..
2025.02.09
Heti rajzunk készítője Kelemen István, karikatúrájának címe: Erzsi néni a grátisz tolatásjelző az....
2025.02.09
Először látható igazi fotókon a Vanwall első modernkori utcai autója, ami történetesen egy....
2025.02.09
Az Ariya NISMO nagyobb teljesítményt és feszesebb kormányozhatóságot kínál. ..