automatizált járművek

Önvezetés vagy automatizált vezetés?

2022.10.01.

Az automatizálás rohamosan fejlődik - az utakon, de különösen a járműiparban. Gyakran esik szó mind az autonóm, mind az automatizált üzemeltetésről, illetve vezetésről. A kifejezéseket gyakran szinonimaként használják, de nem teljesen felcserélhetők egymással.

 

A digitális forradalom - nevezhetjük Ipar 5.0-nak is - kellős közepén vagyunk, amelyben az automatizálás kulcsfontosságú szerepet játszik. Míg Németországban nemrég vezették be az önvezető autókra vonatkozó jogi szabályozást, és az Egyesült Királyságban már tárgyalják a vonatkozó a jogszabálytervezetet, addig az autóiparban/intralogisztikában már évek óta elterjedtek a vezető nélküli járművek. De vajon ezek az automatizált vezetésű járművek (AGV-k) autonómok (önvezetők) vagy automatizáltak?

Amikor a vezetőből utas lesz

A német szövetségi autópályabiztonsági Intézet (BASt) az iránymutatás érdekében egy egyszerűsített modellt dolgozott ki három kulcsfogalommal: támogatott, automatizált és autonóm üzemmód (utóbbira mondjuk, hogy önvezetés). Az asszisztált vagy támogatott üzemmódban a járművezetőt egy (vagy több) intelligens rendszer támogatja, de a vezetőnek folyamatosan figyelemmel kell kísérnie a járművezetést, és képesnek kell lennie a beavatkozásra. Ezzel szemben az automatizált üzemmódban a járművezető sokkal többet pihenhet, a támogató rendszerek önállóan vezetnek. Ugyanakkor a sofőrnek ébernek kell maradnia, és képesnek kell lennie arra, hogy bármikor átvegye az irányítást. Ebben az esetben a technológia támogatja például a kormányzást, az irányjelzést, a gyorsítást és a fékezést. Az autonóm, azaz önvezető üzemmód a legfejlettebb. Az utasok egyszerűen csak utasok, és nincsenek vezetéssel kapcsolatos kötelezettségeik vagy feladataik. A jármű teljesen önállóan cselekszik, saját döntéseket hoz, és megfelelően reagál a váratlan helyzetekre - olyan módon, hogy az emberi beavatkozásra nincs szükség. A SAE International J3016 nemzetközi szabványa árnyaltabb taxonómiát alkalmaz, és a vezetési funkciókat 0-tól 5-ig terjedő automatizáltsági szintekre osztja: a "vezetés automatizálása nélkülitől" a "teljes vezetés automatizálásáig". Jelenleg a 2-es szintű támogatott vezetés terjed egyre általánosabban az új autók között, de némely prémiumautó-gyártó már a hármas szintű rendszereket is elérhetővé teszi.

A vezető nélküli nem feltétlenül autonóm

Természetesen egy autó helyzete az utakon nem teljesen összehasonlítható egy zárt és jól feltérképezhető raktárban dolgozó autonóm ipari járművekkel (AGV, AMR). Az AGV-k esetében az automatizált vagy autonóm kifejezések használata elsősorban a navigáció formájától függ. Az AGV-k mindig automatikusan irányítottak, azaz automatizáltak: egy vizuális vagy virtuális pálya segítségével érik el a céljukat. Meghatározott útvonalakon közlekednek, előre meghatározott feladatokat látnak el, és ezért nem feltétlenül autonómok. Vannak azonban olyan AGV-k, amelyek legalább bizonyos fokig autonómok - például képesek emberi beavatkozás nélkül, maguktól kikerülni az akadályokat. Az autonóm mobil robotok (AMR) ezzel szemben, ahogy a nevük is mutatja, teljesen önállóak, szabadon és rugalmasan mozognak a raktárban.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.02.05
A BMW egyike azoknak a márkáknak, amely az idén jó eséllyel tovább tudja erősíteni éllovas....
2025.02.05
A busz csütörtöktől odamegy, ahol az emberek vannak, akik Debrecen utcáin, Hajdú-Bihar legkisebb....
2025.02.05
Vízre bocsájtották Kínában a világ legnagyobb autószállító hajóját: a BYD Shenzhen „gyomrában” 9200....
2025.02.05
Egy éve indult a vállalati e-autó program: 2024. február 5. óta pályázhatnak a hazai gazdasági....
2025.02.05
Nézze meg a videót! ..
2025.02.05
Kamion és személyautó karambolozott az 1-es főút 95-ös kilométerszelvénye közelében, Ács térségében....
2025.02.05
A túlélés nagymestere, Bear Grylls vadonatúj televíziós sorozattal jelentkezik 2025-ben, amelyben....
2025.02.05
Vádat emelt a Fővárosi Főügyészség egy 53 éves férfi ellen, aki riasztópisztollyal fenyegetőzve....
2025.02.05
A kész járműveket szállító berendezések gyártói és a fuvarozók türelmi időt kértek a német VDI....
2025.02.05
Sok találmánya van az emberiségnek, amely megmaradt egyszerű használati tárgynak. Például a....