Eurostar
Az EU statisztikai hivatala, az Eurostat által közzétett felmérés szerint tavalyelőtt az uniós tagországokban átlagosan 560 személygépkocsi jutott ezer főre, míg tíz évvel korábban, 2012-ben 490 volt az átlag.
Az ezer főre jutó személygépkocsik számát illetően az uniós tagországok közül Olaszországban volt a legmagasabb az arány: 684 gépkocsi jutott ezer lakosra tavalyelőtt. Olaszországot követte Luxemburg 678 autóval. Finnország és Ciprus is az élbolyban volt, az előbbi országban ezer lakosra 661 autó jutott, a szigetországban pedig 658, ami az ötödik helyre volt elegendő a 27 tagországot számláló közösségben.
Az „autósűrűségi” lista utolsó helyén Lettország áll, ott volt két éve a legalacsonyabb az autótulajdonosi arány: mindössze 414 autó jutott ezer lakosra. A viszonylag alacsony arány részben a társadalmi-gazdasági tényezőknek, részben pedig a várostervezési szempontoknak és a tömegközlekedési infrastruktúra minőségének is tulajdonítható, és nem magyarázható csupán az adott ország jólétével vagy az egy főre jutó GDP-vel.
Ami a hazánkat illeti: Magyarország is a lista vége felé található 424 autóval ezer főre, hajszálnyira megelőzve Romániát, ahol 417 autó jutott ezer emberre. Az alacsony arány ellenére elmondható, hogy az elmúlt tíz évben mindkét országban jelentős mértékben nőtt a személygépkocsi-tulajdonosok aránya, a növekedés tekintetében mindkét ország az élbolyban volt. Ráadásul Románia produkálta a legmagasabb, 86,2 százalékos növekedést tíz év leforgása alatt. A nagy lendület általában jellemző volt a közép-európai országokra: Romániát Horvátország követte 44,8 százalékkal, majd Magyarország következett 40,9, Szlovákia 40,1 és Észtország 39,7 százalékos növekedéssel 2012 és 2022 között. Észtország esetében érdemes kiemelni: amellett, hogy jelentős növekedést produkált az elmúlt tíz évben, az országok listáján az ötödik helyen volt tavalyelőtt az ezer főre jutó személyautók számát illetően.