kenőanyagok
A gépek csapágyai általában olaj kenésűek. Egészen napjainkig igen nagy mennyiségű kenőanyag végzi a környezetben, ez csak Németországban egymillió tonna évente. A Fraunhofer kutatóintézet új fejlesztése vízzel váltja ki az olajat.
Az újfajta kenés az alábbi csapágykoncepcióhoz társul. A gyűrű egy forgó, acél tengelyt vesz körül. A gyűrű több rétegből épül fel, kívülről befelé haladva alumínium és szinterelt fém. A trükk abban rejlik, hogy kis csatornán keresztül víz juthat a forgó tengely és az alumínium réteg közé. A direkt kapcsolat létfontosságú tényező ebben az elektro-kémiai folyamatban.
Vízből kenőanyag
A kutatók a vízhez adalékolt ionizált folyadék mellett az alumínium és a vas között fellépő elektromos feszültséget használják fel ahhoz, hogy a vízből kenőanyag válhasson. A folyadék anionjai és kationjai összegyűlnek és rendeződnek a csapágygyűrűn, egyfajta galvanikus védőréteget alkotva, amelyen a tengely elfordul.
Hatékonyabb elektromotorok
Az ionizált víz nem ártalmas a környezetre az olajjal szemben, emellett kenőképessége még hatékonyabb ezzel a megoldással. A vizkozitás kisebb, vagyis a forgó alkatrész mozgási energiájának kevesebb része fűtődik el a súrlódás miatt.
Nem rozsdásodik?
Normál esetben a vízben lévő oxigén fémmel érintkezve rozsdásodáshoz vezet. Az elektromos mező azonban meggátolja ezt, nem ébrednek a rozsdásodást előidéző, úgynevezett kóbor áramok.
Új mérőgép
A kutatási projekt másik nagy eredménye egy olyan mérőgép létrehozása, amely az igen időigényes szétszereléses vizsgálatot elhagyva működés közben képes vizsgálni a csapágy hatékonyságát.