közlekedébiztonság
A tízéves magyarországi jelenlététét most ünneplő ITSH által november 7-9. között megszervezett esemény célja az volt, hogy az ENSZ Fenntartható Fejlődési céljai közül kiválasztott kihívásokra digitális megoldásokat találjanak ki, amelyek kidolgozását és megvalósítását hazai szakembergárdával tudja majd segíteni az ITSH.
Digitális megoldások a biztonságosabb közlekedésért
Az innovátorok által javasolt első megoldáscsomag az ENSZ 11. célkitűzéséhez (Fenntartható közösségek és városok), ezen belül is a közlekedésbiztonsághoz kapcsolódik. „Manapság az okos készülékeikbe belefeledkező járókelők gyakran a motorhang alapján érzékelik az autók közeledtét, amikor átkelnek az úttesten, ezért a jövőben egyre nagyobb kihívást és közlekedésbiztonsági kockázatot jelenthetnek a gyakorlatilag hang nélkül működő elektromos és önműködő autók, járművek” – magyarázta az egyik kiválasztott problémakört Jason Romeyko, az innovátorok csapatának vezetője.
Az innovátorok egy több elemből álló komplex közlekedésbiztonsági pilot programot dolgoztak ki, amelyet első körben a XIII. kerületben lehetne megvalósítani, ahol az egyik legmagasabb a közlekedési balesetek száma.
Az innovátorok komplex program több elemből építkezne:
· Alkalmazás segítségével a gyalogosok mozgásának monitorozása, összehangolása közúti adatokkal: az adatok továbbítása és elemzése a felhőben, erre épülő veszélyjelző, alkalmazások kifejlesztése a gyalogosok számára.
· Okos tartozékok/ruházat kifejlesztése: gyerekek számára pl. rezgő cipőfűző, amely előbbi adatok elemzését is figyelembe véve jelez, ha a járda széléhez, vagy veszélyzónához érnek. A javaslat szerint 10 ezer pár cipőfűzőt lehetne kiosztani pilot jelleggel iskolások között. A megvalósításhoz neves sportszergyártó céggel való partnerséget javasolnak az innovátorok. További „veszélyjelző” ruházatok/kiegészítők (például kabát) kifejlesztését is javasolják.
· Okos járda: a felhővel összekötött járda felszínére ledek beépítése, amelyek fénnyel jeleznek, ha veszélyhelyzet áll elő a forgalmi adatok szerint.
„Ezekkel a megoldásokkal biztonságosabbá tehetők az útkereszteződések a gyalogosok, a kerékpárosok és az autósok számára, és hatékonyan csökkenthető a halk elektromos autók térnyeréséből következő veszélyhelyzetek száma” – véli Jason Romeyko. Szerinte a XIII. kerületben végzett pilotra építve a javaslatuk globális megoldássá is fejleszthető.