BMW iX3

Oda fogsz érni – BMW iX3 teszt

2021.07.30.

Filozófiájában ugyanazt tudja a BMW iX3, mint közvetlen versenytársa, a Mercedes-Benz EQC: egy teljes értékű kompakt prémium SUV – vagy ahogy a BMW nevezi SAV.

Pont fordítva ugrott bele a villanyosításba a BMW. Sokakkal ellentétben a bajorok előbb csináltak egy apró, dedikált villanyautót, és csak később kezdték el átformálni meglévő modelljeiket elektromossá. Úttörő volt az i3, és csak most kezd igazán körvonalazódni, hogy mennyire meghaladta korát. Aminek meg is fizették az árát, viszont ha pénzt is szeretne keresni a BMW az egyre szigorodó CO2 korlátozások közepette, akkor az olyan méregdrágán adható, mégis olcsóbban kifejleszthető modellekre lesz szüksége, mint az iX3.

Filozófiájában ugyanazt tudja a BMW iX3, mint közvetlen versenytársa, a Mercedes-Benz EQC: egy teljes értékű kompakt prémium SUV – vagy ahogy a BMW nevezi SAV –,  csupán annyi különbséggel, hogy itt egy 286 lóerős villanymotor, és egy nettó 74 kWh kapacitású akkumulátorcsomag jelenti a hajtáslánc legfontosabb elemeit. Hiába nem dedikált, tehát a kezdetektől villanyosnak tervezett autó az iX3, ettől függetlenül nem vették félvállról a feladatot, és ez már az első méterek után érződik.

Magától értetődően könnyed és stabil. Hátul hajt, de nagyon kell forszírozni, hogy meginduljon a fara. Ha meg is indul, rendkívül kiszámíthatóan viselkedik, mintha csak a bajorok egyik belsőégésű motoros sportautóját vezetnénk. Ami csak azért furcsa, mert egy 2,2 tonnás guruló nappaliról van szó, aminek az elektromotor azonnal érkező bitang erejével is meg kell küzdenie. És pont ebben verhetetlen egy villanyhajtás: ekkora tömeget is semmissé tud tenni.

Egyszerűen semmi más nem képes ennyire lineárisan, puhán gyorsítani, miközben a fizikát meghazudtolva repül pillanatok alatt 100-ra a 4,7 méteres SUV. Olyan könnyű kezelni és vezetni, mint egy játékautót. Beülsz, bekötöd magad, benyomod a Start gombot és már gurulsz is. Másodpercek alatt menetkész. Igazából az iX3 után nehéz megindokolni miért választaná valaki egy belsőégésű motoros autót inkább, pláne akár kéziváltósat.

A hatótáv-para, meg a hosszú töltések, tudom. Ugyanakkor ez az autó itt, a rövid tesztidőszak átlaga alapján könnyedén teljesíti a WLTP-ciklus szerint ígért 450 km-es, emissziómentes hatótávját. Tömött városban, klímával, 14 kWh-s fogyasztásokat produkált 100 km-re vetítve, de autópályán se ment érdemben 17 kWh/100 km fölé a fogyasztása. Örömmel láttam, hogy a hagyományos BMW modellek meglepő fogyasztási adatait itt is sikerül produkálni, ráadásul DC kombinált töltőről villámgyorsan szívja magába az elektronokat.

Ilyen adatokat csak a legkomolyabb villanyautók tudnak, csakhogy itt egy batárról van szó, kényelmes, tágas, prémium utastérrel. Ennyit számítanának a lezárt vesék, az aerofelnik, vagy a teljesen lapos padlólemez? Nem tudom, de az biztos, hogy ettől a néhány apró részlettől még futurisztikusabb lett az összkép, és persze még polgárpukkasztóbb. Legalábbis egyetlen autó esetében sem kaptam ennyi negatív jelzőt még. Sokan nem értik a lényét és lényegét, pedig, ha csak egyszer vezetnének villanyautót, megváltozna a véleményük a zöldrendszámról.

El kell fogadni, hogy ez a méret éri meg a gyártóknak, és szerencsére vannak, akik megveszik. Ezzel pedig teret adnak a villanyautózás terjedésének, hogy az egyszerűsödjön, formálódjon. Fejlődjön az akkumulátor gyártás, a töltési struktúra, és egyre olcsóbban lehessen majd hozzájutni olyan villanyautókhoz, amik valódi alternatívát nyújtanak kisebb méretben is. Jelenleg 23,1 millióról indít az iX3 a konfigurátor szerint, a tesztautónk ára inkább közelít a 25 millióhoz. Ezzel már most valódi alternatíva az X3 kínálatában, és bár még mindig groteszknek tűnik egy 2,2 tonnás nappalival világot menteni, ha ez kell, hogy a villanyautózás érdemben elterjednek és fejlődhessen, ám legyen.

Már csak az is jól mutatja, hogy mennyire komprossziummentesen használható az iX3, hogy a teszt során egyszer sem kellett volna töltenem. Ilyen most történt először egy velem egy villanyos teszt során. Pedig Budapestet kétszer is átjártuk, és elugrottunk vele Várpalotára is, ahol WRC-re vadásztunk a kietlen lőtéren. Azért visszavitel előtt feldugtam tölteni a helyi Lidl parkolóban, ahol 46 kW-tal szívta magába az 50 kW-os töltő ingyenes elektronjait. Ekkora hatótáv adatokat látni a digitális műszerfalon megadja a kellő magabiztosságot. Igen, oda fogsz érni.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.23
A Csongrádi úti tanyák megállóhely közelében történt a baleset – jelentette a katasztrófavédelem. ..
2024.04.23
Az új autók eladása Spanyolországban januárban 7,3 százalékkal 68 ezer 685-re nőtt az előző év....
2024.04.23
A cseh versenyhatóság engedélyezte, hogy az AutoWallis felvásárolja a Stratos Auto BMW üzletágát, a....
2024.04.23
A japán csapat megszerezte az első győzelmét a 2024-es Hosszútávú-világbajnokságon annak....
2024.04.23
Közzétette az egyhetes ROADPOL akció eredményét az ORFK Kommunikációs Szolgálata. ..
2024.04.23
Egy eddig soha nem látott koncepciót húzott elő a Peugeot a tarsolyából.  ..
2024.04.22
A legsikeresebb európai autó fél évszázados történelme eddig nyolc nemzedéket ölel fel. ..
2024.04.22
Alig futott és egy fűtött garázsban pihent mintegy harminc éven át az a Honda NSX szupersportautó,....
2024.04.22
Összeütközött két személygépkocsi Budapest I. kerületében, a Hegyalja úton, a Sánc utcánál hétfő....
2024.04.22
Az ABB Motion legújabb, „Körforgásos jelleg: Nincs vesztegetni való idő” című jelentése szerint az....