Volánbusz
A sorakozó már jóval a 10 órai ünnepi sajtóesemény előtt megkezdődött, ennyi és ilyen méretű járműnek kell egy kis idő, mire minden a helyére kerül. Persze, profi buszsofőrök a szegediek, az alakzatban nem lehetett hibát találni. A helyi lakosok pedig hálás közönségnek bizonyultak az előkészületek alatt éppen úgy, mint a frappánsan lényegre törő beszédek alatt.
Sorakozó a szegedi városháza előtt.
A Volánbusz 80 járművel, 36 vonalon biztosítja Szegeden a helyi autóbusz-közlekedési szolgáltatást, évente 534 ezer járaton mintegy több mint 35 millió utast szállít. A járműállomány fejlesztésében és a kiszolgálás színvonalának emelésében jelentős mérföldkövet jelent a február elején érkezett tíz gázüzemű, MAN Lion’s City 12 típusú autóbusz forgalomba állítása. Két autóbusz már másnaptól szállította az utasokat, a többi jármű az utastájékoztatási eszközök beszerelése után, fokozatosan kapcsolódott be a helyi közlekedésbe.
A fejlesztésnek köszönhetően a helyi járműállomány 12,5 százaléka megújult, átlagéletkora 10,1 évről 8,9 évre csökkent.
Felszállást segítő rámpája is van a busznak.
A Szegeden forgalomba állt 10 jármű nettó beszerzési ára csaknem 920 millió forint. A légkondicionált buszok mindegyike 106 utas szállítására alkalmas, az ülőhelyek száma – a sofőrével együtt – 28. Az akadálymentes kialakítású járművek kerekesszék és babakocsi elhelyezésére szolgáló speciális férőhellyel, valamint felszállást segítő rámpával is rendelkeznek.
Utóbbi működését be is mutatatták a sajtótájékoztató utáni próbaúton, kerekesszékes és babakocsi utas is felszállt az újságírók és a város, illetve a Volánbusz vezetői mellé. Az utasok kényelmét wifi és USB-csatlakozók is szolgálják, az előbbire másodpercek alatt, mindenféle nehézség nélkül sikerült felcsatlakozni, a jelerősségre, az átviteli sebességre sem lehetett panasza az újságíróknak. A fedélzeten vizuális és hangbemondásos utastájékoztató berendezés, valamint kamerarendszer üzemel.
Hatvani József a próbaút egyik buszsofőrje.
A járművek töltését a Volánbusz szegedi telephelyének közvetlen közelében lévő közforgalmú töltőállomás biztosítja – ide vezetett a próbaút a Széchenyi térről. Lényegében egy nagy kört tett az útnak induló két autóbusz, be is állt a gáztöltő állomásra, ám magát a műveletet, a tankolást nem mutatták meg. Vagy biztonsági okokból – csak ipari területen voltunk –, vagy azért, mert tele voltak a buszok tartályai.
Nagy Sándor, Szeged alpolgármestere még a próbaút előtt, az ünnepélyes átadáson elmondta, hogy Szeged a zöld város koncepció jegyében kiemelten fontosnak tartja a közösségi közlekedés fejlesztését, mivel egy százhatvanezres település napi működése elképzelhetetlen a közösségi közlekedés nélkül. Ennek jegyében a Volánbusszal kötött hosszú távú megállapodás a járműpark folyamatos fejlesztését írja elő, mert az a cél, hogy a szegediek magas színvonalú szolgáltatást tudjanak igénybe venni.
Nagy Sándor és Németh Tamás.
– Örömünkre szolgál, hogy a Volánbusz a rendszeres járműcserék révén egyre jobb minőséget tud biztosítani az utasoknak, és ezzel hozzájárul ahhoz, hogy a városi közlekedésben meg tudjuk őrizni a közösségi közlekedés kiemelt szerepét – hangsúlyozta a fejlesztési alpolgármester. Azt külön is kiemelte, hogy a Volánbusszal kötött szigorú szerződés szerint maximum 12 év lehet a Szegeden futó járművek átlagos életkora, ám az ettől korábban is jóval elmaradt és inkább a 10-hez közelített. Az érkező buszokkal pedig bement 9 év alá is.
Németh Tamás, a Volánbusz általános vezérigazgató-helyettese azt hangsúlyozta, hogy a fenntartható közúti közlekedés a közösségi közlekedéssel biztosítható, különösen most, a szélsőséges energiapiaci változások idején. Az emelkedő energia- és üzemanyagárak, illetve a karbonsemlegesség 2050-es elérésére vonatkozó európai uniós elvárás arra készteti társaságot, hogy minél több alternatív – elsősorban elektromos és CNG – meghajtású járművet állítson forgalomba.
Itató...
Elmondta, hamarosan 48 elektromos autóbusz is érkezik öt nagyvárosba – nyolc Szegedre – a Zöld Busz Program támogatásával, így 5900 darabos járműállomány 5,3 százalékát különösen környezetkímélő, alternatív hajtású autóbusz alkotja majd.
A Volánbusz még 2021 nyarán írt ki közbeszerzést 164 új, sűrített földgázzal (CNG, Compressed Natural Gas) üzemelő autóbusz beszerzésére. A nyertes ajánlattevő az MAN Kamion és Busz Kereskedelmi Kft. lett. A 2022. február végén aláírt szerződés értelmében MAN Lion’s City 12 típusú, alacsony padlós, kéttengelyes, szóló járművekkel bővül a közlekedési társaság flottája.
Igazán vaskos "használati utasítás" is jár az új buszokhoz.
A járművek közül 10 Szeged helyi közlekedésében, 75 a fővárosi agglomerációban, 40 Szolnok környékén, 39 jármű pedig a zalaegerszegi helyközi vonalakon áll forgalomba. Valamennyi új autóbuszt Euro 6-os környezetvédelmi besorolás. A sűrített földgáz a hagyományos hajtóanyagokhoz képest alacsonyabb szén-dioxid- és koromkibocsátást eredményez. Emellett a CNG-motorok lényegesen csendesebben üzemelnek, mint a dízelüzeműek, így csökkentik a környezet zajterhelését is.
Kovács András
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!