NiT

A NiT Hungary az EU-ban is sikeresen képviseli a fuvarozókat

2015.12.23.

A Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete – NiT Hungary a munkáltatói oldal hatékony és aktív szakmai szervezeteként a kritikus hazai gépjárművezető-hiány megoldása érdekében az állami finanszírozású hivatásos gépkocsivezető-képzési program sikeres elindításában eddig is meghatározó szerepet vállalt. Most azonban újabb siker koronázta ipartestületünk érdekvédelmi tevékenységét, melyet annak érdekében fejtett ki, hogy az EU tegye lehetővé 21 év helyett már 18 éves kortól a „C” kategóriás vezetői engedély megszerzését.

A NiT Hungary levélben fordult Violeta Bulchoz, az Európai Bizottság közlekedésért felelős biztosához, kérve a gépjárművezető-hiány megszüntetése és folyamatos utánpótlás biztosítása érdekében, az EU közös piacára hatást nem gyakorolva kizárólag a belföldi fuvarozás vonatkozásában tegyék lehetővé Magyarországon a 18 éves korhatár visszaállítását a „C”, illetve a 21 éves korhatár visszaállítását a „D” kategóriás vezetői engedély megszerzése tekintetében.

Szervezetünknek az Európai Bizottság közlekedési biztosáhozintézett szakmai megkeresését siker koronázta. Violeta Bulc válaszlevelében a hivatásos gépkocsivezetők korhatárát illetően megerősítette, hogy az Európai Bizottság nem ellenzi, ha Magyarország a 2003/59/EK irányelv által elrendelt minimális korhatárt alkalmazza azon gépkocsivezetők esetében, akik szakmai alapképesítés megszerzésére is kötelezettek. Így a hazai közúti közlekedési szolgáltatóknál jelentkező munkaerőhiányt enyhítő jogszabály-módosítás várhatóan 2016. január 1-n hatályba lép.

Az EB biztosa válaszlevelében kiemelte, hogy megfelelő számú jól képzett és alkalmas gépkocsivezető biztosítása ténylegesen fontos egy jól működő közúti közlekedési szektor számára.

 

A jelenlegi helyzet előzményeit áttekintve a kötelező jogharmonizáció folytán a most érvényben lévő szabályozás szerint a „C” és „D” kategóriás jogosítvány megszerzésének alsó korhatára 2013-ban emelkedett 18 évről 21 évre, illetve 21 évről 24 évre. A magyar képzési rendszer sajátosságaiból adódóan – mint az EU-tagállamok többségében is – a fiatal felnőttek jelentős része 18 éves korban érettségizik, és ekkor dönti el, hogy milyen szakmát válasszon, merre induljon tovább, milyen képzésen vegyen részt. Mivel a „C” kategóriás jogosítvány megszerzésére még 3 évet vámi kell, ezért a nagy többségük más foglalkozást vállal, a gépjárművezetői szakma utánpótlása így nem vagy csak nehezen biztosított, a gépjárművezetők korfája idősödő tendenciát mutat. A rendelkezésre álló baleseti statisztikák sem igazolják azt a feltételezést, hogy a fiatalabb korosztály körében nagyobb lenne a közlekedésbiztonsági kockázat ezekben a járműkategóriákban.

 

A NiT Hungary évek óta következetesen dolgozika válságos hazai gépkocsivezető-hiány megoldása érdekében, melyben hosszú távon a szakmai képzési rendszerbe történő beemelés jelenthet perspektívát, ami a NiT Hungary által létrehozott és koordinált, 2014 óta működő fuvarozói képzési munkacsoport részéről is deklarált alapcél volt. A munkacsoport által kitűzött cél elérését, a belföldi árufuvarozási tevékenység esetében mindvégig a 18 éves korhatár visszaállításának lehetőségével összefüggésben vizsgálta, mely alapjavaslatként jelent meg a NiT Hungary által koordinált fuvarozói munkacsoport elvárásai között is.

 

A NiT Hungary további lépéseket is tett, amikor konzultációt kezdett a Nemzetgazdasági Minisztérium Versenyképességi Főosztályának vezetőjével, egyebek mellett annak érdekében is, hogy a képzési normatívákat illetően kedvező változásokat érjen el a munkáltatói igényeknek és a mindennapi szükségleteknek megfelelő hatékony és magas színvonalú képzés érdekében.

 

A témában a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium Kommunikációs Főosztálya 2015. december 8-án az alábbi közleményt jelentette meg.

 

KÖZLEMÉNY

Fiatalabbak is elkezdhetik

Lejjebb szállítható a teherautós jogosítvány megszerzésének alsó korhatára

 

Az Európai Bizottság nem emel kifogást ellene, ha Magyarország a kormányzati terveknek megfelelően 21 helyett már 18 éves kortól lehetővé teszi a C kategóriás vezetői engedély megszerzését. A hazai közúti fuvarozói ágazat versenyképességét erősítő jogszabály-módosítás 2016. január elsejétől hatályba léphet.

 

A tehergépkocsi-vezetői engedély megszerzésének életkori határát 2013-ban uniós irányelv alapján kellett 21 évre felemelni. A kormány 2015 júliusában döntött a logisztikai, közúti árufuvarozási és személyszállítási vállalkozások versenyképességének növelését szolgáló intézkedésekről. E lépések egyikeként a fejlesztési tárca felülvizsgálta a 18 éves korhatár visszaállításának lehetőségét a belföldi árufuvarozásban. Becsey Zsolt közlekedésért felelős helyettes államtitkár a tervezett szabálymódosításról szeptemberben előzetes bizottsági állásfoglalást kért Violeta Bulc közlekedésért felelős biztostól.

 

A biztos a napokban beérkezett válaszlevelében kifejti, hogy az egymásnak némileg ellentmondó irányelvi rendelkezések miatt a jogi helyzet nem egyértelmű. A tagállamok jelenleg is eltérően alkalmazzák a minimális korhatárra vonatkozó követelményt. Az Európai Bizottság a hivatásos gépkocsivezetők sokhelyütt tapasztalható hiánya miatt a C kategóriában 18 éves, a D kategóriában 21 éves egységes minimális korhatár alkalmazását tervezi. A testület értelemszerűen a közösségi szándékokkal egybevágó magyar intézkedések meghozatalát sem ellenzi.

 

A kapcsolódó jogszabály-módosítás várhatóan a következő hetekben megjelenik. A leszállított korhatár a jövő év elején hatályba is lép. Az intézkedés összhangot teremt a vezetői engedély életkori határa és Gépjárművezetői Képesítési Igazolvány megszerzésének szintén uniós szabályozáson alapuló feltételrendszere között. Az előírások egységesítésével megnőhet a kamionsofőr életpályát választók száma, és ezzel enyhülhet az ágazat fejlődési lehetőségeit visszafogó munkaerőhiány.

 

Nemzeti Fejlesztési Minisztérium Kommunikációs Főosztály

Budapest, 2015. december 8.

Forrás: 
http://www.nit.hu/index.php/2014-02-27-11-34-43/egyeb-hirek/420-a-nit-hungary-az-europai-unioban-is-sikeresen-kepviseli-a-hazai-fuvarozok-erdekeit

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.19
Két ember meghalt, miután három autó összeütközött a XVIII. kerületben, a 4-es főút Liszt Ferenc....
2024.04.19
Ideiglenes kényszermegoldásokkal hozná versenyképes pozícióba az európai gyártókat az Európai....
2024.04.18
Vadat gázolt egy autó Fertőboz és Hidegség között - írja a Katasztrófavédelem az esti tíz után. ..
2024.04.18
A HangZóna mai vendége Piri András, a Q-Service partnerhálózati vezetője, a Young Car Mechanic....
2024.04.18
A rendőrség kijelölte a péntek reggeltől szombat reggelig tartó ellenőrzések helyszíneit - írja a....
2024.04.18
A Hyundai az éllovas ezen a furcsa sztrádán.   ..
2024.04.18
A gyermekek önállóan alapvetően gyalogosként vagy kerékpárosként vesznek részt a forgalomban, míg....
2024.04.18
Elsősorban szórakoztató divattermék és csak másodsorban autó az új Mini Countryman. Ez persze nem....
2024.04.18
A Peugeot tovább szélesíti a teljesen vagy részben elektromos modelljei számát, hiszen a kizárólag....
2024.04.18
A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. Zöld....