elektromos átállás
A világ legnagyobb piacain az autóipar korszakos változásokon megy keresztül, amelyeket villamosítás és digitalizálás jellemez. Az átmenet jelentős költségekkel jár: a VDA (Verband der Automobilindustrie, Német Autóipari Szövetség) tanulmánya szerint akár 190 000-rel kevesebb munkahely lehet Németországban.
A folyamatban lévő átalakítások megváltoztatják az autóiparban végzett munka arcát: csökken a hagyományos készségek, például a gépgyártás és a fémmegmunkálás iránti igény, új területek jelennek meg, amelyek professzionalizmust igényelnek a számítástechnika, az elektrotechnika területén. Az elektromos mobilitásra való áttérés kevesebb munkaerőt igényel, mint a belső égésű járművek gyártása, ami hozzájárul az ágazat foglalkoztatásának általános csökkenéséhez.
Egyes ágazatokban azonban a foglalkoztatás növekedése tapasztalható: 2019 óta az autóiparban a számítástechnikával kapcsolatos munkahelyek mintegy 25%-kal, 2013-hoz képest 85%-kal növekedtek. A német elemzők szerint azonban még ezeknek a feltörekvő ágazatoknak a növekedése sem képes teljes mértékben kompenzálni a hagyományos ágazatok veszteségeit. Összességében a foglalkoztatás csökken és határozott fellépés nélkül várhatóan 186 000 munkahely szűnhet meg 2035-re 2019-hez képest.
A generációs forgalom szintén kritikus tényező: a következő tíz évben a német autóiparban dolgozók körülbelül egynegyede nyugdíjba vonul. Egyes esetekben ez a változás elősegítheti az átalakulást, de más területeken – különösen a villamosmérnöki, illetve a mechatronika – súlyos hiány várható a képzett munkavállalókból, ami kockázatot jelent az üzletmenet folytonosságára.
Hildegard Müller, a VDA elnöke hangsúlyozza, hogy a foglalkoztatás jövője a politikai döntésektől is függ. „Az iparunk átalakítása óriási feladat. A német autóipar vállalatai és alkalmazottai mindent megtesznek annak érdekében, hogy ez sikeres legyen. Semmi kétség. 2024 és 2028 között a német autógyártók és autóipari beszállítók világszerte mintegy 280 milliárd eurót fektetnek be a kutatásba és fejlesztésbe, további 130 milliárd eurót pedig üzemeik átalakításába. A beruházások aláhúzzák a német autóipar azon vágyát, hogy az átalakulás sikertörténet legyen.”
Forrás: sicurauto.i