gumiabrocs

Nem kap levegőt és cukorból készül a jövő abroncsa

2022.04.04.

Természetes anyagokra és új formákra váltanak az abroncsgyártók.

Azt már egy óvodás is tudja, hogy miért fontos az évszaknak megfelelő abroncs, pláne, ha autósport rajongó. A hétköznapi autósok lehetőségei persze nem olyan gazdagok, mint a Forma-1-es pilótáké, ráadásul közúton a bukótér is kisebb, már ha van egyáltalán, szóval minden milliméter számít. Pláne futófelületben: a nyári nyári abroncsnál négy milliméterig mondható biztonságosnak, bár a jogalkotók - vélhetően szociális megfontolásból - ennél engedékenyebbek, mert az előírások szerint az 1,6 milliméter még megfelel a szabályoknak.

Ex katedra

Képeslapnyi felület? Ezt is mindenki fújja: ekkora egy abroncs kapcsolata az úttal. Ijesztően kevés, de már ez sem igaz így, mert a technológia fejlődésével a gumigyártók rohamtempóban írják át a hatezer éves kerék történetét. Felejtsük el a klasszikus felni-gumi koktélt, a jövő ennél izgalmasabb! A tesztpályákon némely abroncs nem csak méretében múlja felül a járművet, de minden korábbinál nagyobb mértékben képes változtatni alakját, akár levegő nélkül is.

Vannak szabályok, amiket mindig komolyan kell venni: tilos az autón egyszerre használni téli és nyári gumikat, és egy-egy tengelyre azonos típusú és mintázatú abroncsot kell felszerelni.  Kopottat, sérültet használni veszélyes, ezért tilos!

Ha „takarékosság” miatt csak az egyik tengelyre kerülnek új abroncsok, akkor a hajtástól függetlenül a nagyobb profilmélységgel rendelkezőt mindig a hátsó kerekekre kell felszerelni.

Forrásveszély

Kockázatos használtat, vagy kétes eredetű, ismeretlen forrásból származó új abroncsokat vásárolni.

Érdemes néhány percet rááldozni tankolásonként és ellenőrizni az abroncsok nyomását, ha kell pótolni a hiányt, mármint a levegőét. Mert a lapos gumi miatt intenzívebb a kopás, nő a fogyasztás és romlik a jármű stabilitása. Az újabb modellekben ez már a műszerfalról leolvasható.

Egy kis történelem

Tömörgumival kezdődött, aztán jött a pneumatik korszak, mostanság megint jönnek a levegő nélküli próbálkozások, pedig nincs új a nap alatt.

Déja vu érzést sugallnak napjaink fejlesztései, nem véletlenül, hiszen 1889-ben már volt hasonló kísérlet: A. Butscher és M. Finzel Chemnitzben benyújtott szabadalmának lényege, hogy tekercsalakú küllőkkel csökkentik a kerékpár, gyerekkocsi rezgését, rázkódását, különleges szerkezetükkel a kerekek teljesen kiváltják a rugók szerepét.

Próbálkozások

A feledésbe merült ötletet két évtizede vette elő a Michelin, majd a Bridgestone, aztán a többi abroncsgyártó is megpróbálkozott légmentes abroncsokkal, ami felkeltette erdészeti gépgyártók és a hadsereg érdeklődését.

A kvadokat, hómobilokat, jet-skyket és motorkerékpárokat gyártó Polaris 2012-ben megvette a Resilient Technologies céget, mely saját szabadalma alapján fejlesztett NPT-t. A Non-Pneumatic Tyre, vagyis levegővel fel nem töltött gumiabroncs anyaga és térbeli szerkezetű héja szilárdan megtartja a futófelületet, miközben torzulásaival biztosítja az abroncsoktól elvárt önrugózást.

Teszt a Halálvölgyben

Ilyen abroncsot használtak már a korábbi földönkívüli járműveken, például a Marson és ilyennel tesztelik a Death Valley területén jelenleg is a NASA legújabb Hold járóját, melyet a Venturi Astrolab fejleszt az Artemis küldetéshez.

 



Közútra még nem ajánlott

A ballonos abroncsoknál szélsőségesebb körülmények között, akár sziklás terepen is pontosabban irányítható az NPT, mely ráadásul golyóálló, ami előnyös a katonai járműveknél. A defektmentes megoldású kerékkel akkor is tovább lehet haladni, ha 50-es kaliberű lövedéket lőnek bele.

Jól bírja a terhelést, a függőleges erőket, de az oldalirányú torzulás lehetőségei korlátozottak, ezért még kérdéses, hogy mennyire alkalmazható nagy sebességű közúti járműveknél. A katonai teszteknél sárban is nyúzták, és nem jelentett hátrányt a nyitott szerkezet.

100 százalékban reciklálható

Az új abroncs előnye, hogy nem igényel folyamatos ellenőrzést és javítja a biztonságot, mert nem kell félni a defektektől. A Bridgestone Air Free abroncsok második generációjának sebességhatára 55 km/h, ezzel a tempóval már tesztelték közel féltonnás járműveken is.

Környezetvédelmi szempontból pedig azért előnyös, mert könnyen újrafutózható, a Bridgestone méhsejt szerkezetű abroncsa például száz százalékban újrahasznosítható.

NDLab

A Next Driving Lab által fejlesztett abroncs az útviszonyokhoz igazodva változtatja formáját, ezért menettulajdonságai mindig optimálisak. A különleges megoldást a Hankook szakemberei a Szöuli Nemzeti Egyetem Mechanikai és Repülésmérnöki Tanszékének Biorobotikai Laboratórium. 

Magfloat

A magyarországi gyártóbázissal is rendelkező Hankook a kerekek új világába kalauzol futurisztikus tanulmányaival. A Magfloat a mágneses mező kiterjedési és forgási elvére épülő egyszemélyes gép, de nem kevésbé látványos az iPlay, melyen a vezető két hatalmas kerék között ül, rugalmas felfüggesztési rendszerével pedig még a nagy sebességű kanyarodásnál is megfelelő stabilitású a jármű, mert mindig optimális szögben dőlnek a kerekei.

Kapszulás kerék

A Goodyear villanyautókra tervezte a Recharge nevű kereket, melynek közepébe épített kapszulájának keverékével az időjárási viszonyokhoz igazítható, sőt személyre szabható, akár színesíthető az abroncs. A folyadékkal változtatható és akár növelhető, sőt, javítható a futófelület a kapszulához járó távirányítóval.

A Transforming tire, vagyis az alakváltó abroncs alaposan kibővítette alkalmazhatóságát. A gumiforradalom már elkezdődött a giroszkóppal kombinált labda abronccsal, miközben évek óta kísérleteznek agyhullámokkal történő kormányzással is.

Abroncs pitypangból

A teljesen megújuló energiaforrású bio-butadién technológiával készül az Eni-hez tartozó polimer és elasztomer gyártó Versalis és a Genomatica abroncsa, miközben a cukor alapanyagúval egyidőben már tesztelik a pitypangból készült változatokat.

Flower Power

A bringásoknak már pitypangból is gyárt abroncsot az Apollo Vredestein, mely a világon elsőként gyermekláncfűből nyert természetes gumiból készít kerékpárabroncsot. A Fortezza márkájú bringákhoz fejleszett Flower Power gumi az Európai Unió által támogatott DRIVE4EU kutatási program keretében, a hollandiai Wageningen Egyetem és Kutatóközponttal közösen készült.

A gyermekláncfű Kazahsztánban őshonos fajtája, a gumipitypang (Taraxacum kok-saghyz vagy TKS) gyökeréből nyert természetes gumiból készült Flower Power neve visszautalás a hippiemozgalom szimbólumára, a békére, a szerelemre, a világ megváltoztatásának szándékára.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.29
A világ legsikeresebb üzleti limuzinjának nyolcadik nemzedéke maradéktalanul meggyőzte a nemzetközi....
2024.03.29
Több szempontból is sokat fejlődött és ezért pozitívan értékeli a Formula 4 Winter Series-ben....
2024.03.29
- A nehéz-tehergépjárművek hétvégi forgalomkorlátozása a húsvéti hétvégén összesen 72 órán át lenne....
2024.03.29
Egyelőre csak koncepció formájában látható az első elektromos Isuzu D-Max pickup, de valószínű nem....
2024.03.29
A magyar rendőrök a francia hatóságok által körözött járművet foglaltak le Csanádpalota autópálya-....
2024.03.28
2024. április 1-től bevezetésre kerül a napi e-matrica Magyarországon. Az úthasználati jogosultság....
2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.03.28
Új hajtáslánccal bővül a Lexus első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, a....
2024.03.28
Négy új hajó siófoki felavatásával vette kezdetét a 178. balatoni hajózási szezon csütörtökön. ..
2024.03.28
Két kulcsfontosságú modelljükhöz is ráncfelvarrást mutatott be a Seat és további két modell kaphat....