hibrid

Nem engednek a 48-ból…

2015.10.18.

Ma minden motorfejlesztésről szóló értekezés arról szól, hogy az érintettek szorgos útkeresésben vannak. Jó tíz éve már a csapból is az alternatív hajtás témája folyik. A gondolat pedig egyidős az automobillal. Az útkeresés jellemzője, hogy mindenki másképp csinálja! Mindenki (értsd az autógyártót és velük együttműködő kutató-fejlesztőket) minden vasat a tűzben tartanak, mindenkinek van mindenféle alternatívja, mert ma még bizony nem tudni, merre fog haladni a világ, milyen meglepetések érnek bennünket.

Csak lépésenként!

Csak annyit tesznek meg a gyártók, a nagysorozatú modelleket illetően, amennyit az előírások megkövetelnek. (Vannak elismert „előresietők” már évek, sőt több, mint egy évtized óta – ők többnyire hibridek, közöttük is a full-hibridek és egyre több a tisztán villanyautó – de egyelőre még nem fordították meg a trendeket.)

A gyártóknak – sok minden mellett – a vevők igényeit (jobbára pénztárcáját) kell figyelembe venniük. Ma egy akkumulátoros villanyautót, egy tüzelőanyagcellás villanyautót, egy full hibridet még sokan nem engedhetnek meg maguknak.

A „tenni kell valamit” követelményét a széndioxid-kibocsátás ún. gyártói flotta előírásai (szerte a világon) határozzák meg. A 2020/2021-ben (ez a dátum itt van a kertek alján) életbe lépő 95 gramm CO2/teszt km érték teljesítéséhez – ez ma már biztosan látszik – valamilyen mértékben alternatívvá kell tenni a járműhajtást. Avatott szakértők szerint Európában 2020-ra valamilyen mértékben az új autók 70%-a hibrid lesz. A Bosch szerint a 2020-ban a 48 V-os mild-hibrid újautók száma a világban meghaladja a 4 milliót. (Az akkor várt közel 80 milliós új személyautó gyártáshoz képest ez viszonylag szerény darabszám, de ne feledjük, nincs – ma még nem tudunk róla – egyedül üdvözítő megoldás.)

A Bosch áttekintése rendkívül informatív, és cikkünk témájaként megjelölt 48 V-os (az ábrán <60 V) mild hibrid megoldást emeli ki.

Az ábrán látható BRS rövidítés is viszonylag újkeletű, Boost Recuperation System a feloldása, mely a feltöltés fokozását, a fékezési energia visszanyerését jelenti. Az első megjelölt előny a „coasting”, melyet  „vitorlázásnak” is nevezünk. Ez a „stop-start” rendszer kiterjesztését jelenti, akkor is leáll a motor, ha szabadon, gázelvétellel gurulunk, mert enyhe lejtőn megyünk, vagy utolérésnél motorfékkel vagy üresben gurulunk.

A mai autók (személyautók) fedélzeti üzemi (szabályzott) feszültsége 14 V. Ennek hálózatát mutatja az ábra.

Ábrán az EBS egység az Electronic Battery Sensor, az akkumulátor állapotának, töltöttségének érzékelője.

Ha a segédberendezések hajtását egyre inkább villamosítjuk, tehát villanymotor hajtja a klímakompresszort, a szervókormány elektromos, a feltöltő kompresszort, az olaj és vízszivattyút, a szelepvezérlést (pl. a fázisállítást) elektromos beavatkozó működeti, az asszisztensek sem kis fogyasztók, gyakran kell újraindítani a motort, szerencsés dolog a fékezési energiát visszanyerni villamos energia formában és a sor bizonyára folytatható, akkor igen nagy áramigény jelentkezik.

Azt tanulják gyermekeink (mi pedig tudjuk), hogy egy berendezés hajtásához, ha ismert, és ismert annak teljesítmény-igénye, akkor a P=U.I összefüggés szerint, 14 Voltos feszültség melletti áram értéke kiszámítható. Egy mild-hibridnél is elérheti az 1000 A értéket. Ehhez pedig vezeték (átmérő) is szükséges, ez tömegnek, költségnek sem semmi. Ha a rendszer feszültsége 48 V, akkor az áram mintegy 3,5-szeresére esik vissza.

Egy ilyen hálózatot mutat az ábra.

A mild hibrid a belépő a hibridek közé. Önálló elektromos járműhajtás nélküli kialakítás, de a fékezési energia visszanyerésén túl „booster”, azaz hozzáadott teljesítmény leadásra képes. Számos korábbi modellnél láttuk, hogy a generátor olyan villamos gép, mely egyben motor is. Motorüzemben szíjjal hajtja a belső égésű motor főtengelyét, ezen keresztül az autót, kb. 10 kW-tal növelve gyorsításkor a teljesítményt. Ebben nincs újdonság. Az újdonság az, de ez sem igazán mai jövevény, hogy mindennek a fedélzeti feszültsége 48 V. Ma ez a téma nagyon foglalkoztatja a szakembereket, még nem késő jelentkezni a „3rd International Conference Automotive 48 V Power Supply Systems” tárgyú konferenciára, melyet 2015. november 24 – 26-a között tartanak, Düsseldorfban, a Hotel Hiltonban.

A mild hibrid előnyei számosak:
- a rendszer nem növeli ugrásszerűen a költségeket,
- a gépjárműfogyasztást a jelenlegi NDEC teszten legalább 8-15%-kal csökkenti és a várt WLTP ciklusban is számottevő,
- nincsenek jelentős üzemletetési, karbantartási gondok,
- viszonylag egyszerűek a villamos berendezések,
- az akkumulátor sem okoz komoly gondot, mint a nagyfeszültségű (kb. 600 V-os) rendszereknél, ahol nemhogy a hűtésről kell gondoskodni, hanem külön termomenedzsment rendszert kell alkalmazni,
- az akkumulátor lehet olcsó savas ólomakku, de nagy erőkkel folyik a kutatás a nanofoszfát EXT (EXtreme Temperature) Li-ion akkuknál is, melynek – ezt célozza a fejlesztés – nincs szüksége hűtésre,
- a vezetési komfortot, a sportosságot kedvezően fokozza, így az ügyfél elégedettséget növeli,
- a világ bármely részén alkalmazható.

A 48 V-os rendszer kialakításában sokféle lehetőség van, ma még többesélyes a kialakítás. A Bosch egy, a lehetőségeket taglaló vázlatát mutatjuk az ábrán. A villanymotor/generátor elhelyezésre van több alternatíva. 

A 48 V-os feszültség mellé a fedélzeten szükség van a hagyományos 14 V-os feszültségre is, így szükséges a DC/DC átalakító, hiszen a generátor (lásd az egyik legkorszerűbb típust) 48 V-os.

Szükség van egy 12/14 V-os akkumulátorra és egy 48 V-osra is.

Az előbbi ólomakku, a második Li-ion, ma ez a párosítás „dívik”.

Vajon kezdődik, felerősödik vagy kifut a „48-as” mild hibrid történet? A mild hibrid sokáig megoldás lesz! A „48-as” változat előnyösnek tűnik. Ma nem engednek a 48-ból…

Nem lenne kétségünk efelől, ha nem szólnának hírek, hogy a „14 V-os” hálózatú mild hibrid rendszereket sikerül eredményesen továbbfejleszteni…

 

Dr. Nagyszokolyai Iván
az Autótechnika főszerkesztője

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.05
Egy elektromos autó használata csak akkor klímasemlegesebb, mint egy belsőégésű motoros autóé, ha....
2024.05.05
Két gyermek életveszélyesen megsérült egy közlekedési balesetben Ceglédnél vasárnap - közölte az....
2024.05.05
Ennél nagyobb átalakuláson autó nem is eshet át, mint a többszörös Le Mans-i győztes hibrid Porsche....
2024.05.05
A vitorlázó gép a Turócszentmártonhoz tartozó Tomčany melletti, az Aeroklub Martin polgári társulás....
2024.05.05
Ma már alap, hogy az autóra ötvenezres garanciát adnak. Az első autóknál nem volt természetes a....
2024.05.05
Az egykori Győri Keksz- és Ostyagyár vezetőjének tiszteletére emléktáblát avattak a Széchenyi....
2024.05.05
A heti rajzunk készítője Kelemen István. Rajzának címe: Nem iszik, nem dohányzik, de... ..
2024.05.05
Idén a Beregi kör lett az Év kerékpárútja, a festői útvonalat és a bringatúrázás legfontosabb....
2024.05.05
Magyarország területén 2024. május 4-én 0 óra és 24 óra közötti időszakban a rendőrök 45 személyi....
2024.05.05
A Porsche Hungaria április 25-től visszatért a fix, forint alapú autórendeléshez, teljes....