Toyota
Mindösszesen csak két globális autógyártó van ma a világon, aki volt elég bátor, innovatív, jövőbe látó, hogy letérjen a kitaposott útról és megkísérelje megteremteni azt az új járműkategóriát, amely nem autó, nem motor de a kettő előnyeit ötvözve megteremtheti a jövő egyéni mobilitásának kereteit. A Toyota és a Renault volt olyan bátor és nagyvonalú, hogy egymástól teljesen függetlenül belevágjon egy megtérülésében egyenlőre kétséges de egy zöldebb mobilitás megteremtéséhez elengedhetetlenül szükséges járműtípus megálmodásához. Ennek a munkának az eredménye a Twizy, az I-Road és a nemrégiben zárult idei genfi autószalonon bemutatkozott I-tril.
A Twizy neve ma már viszonylag sokak előtt ismert. Magyarországon mondjuk nem az utakról és a Renault szalonokból, de például a világhírű DJ David Getta egy egész klippet szentelt ennek a csodás kis francia öko város járónak.
Képre kattintva galéria nyílik!
A Toyota I-Road-ját Európában élőben csak az láthatja, aki a dél-franciaországi Grenoble városában jár, ott ugyanis egy minta projekt keretében bérelhetőek és használhatók a Twizytől teljesen eltérő stílusú, de célját tekintve ugyan abban a kategóriába tartozó kis járművek. A Toyota által Genfben most bemutatott I-Tril egyébként azt engedi sejtetni, hogy a világ legnagyobb és környezetvédelemben is élen járó autómárkája vélhetően egy egész "I" sorozatot készül megteremteni a városban jól használható, költség és hely takarékos, környezetkímélő, egy, kettő, három személyes járművek piacán.
Képre kattintva galéria nyílik!
A szó pozitív értelmében óriási a tét, hiszen ha a Twizyhez, I-Roadhoz, I-Trilhez hasonló kis városi járművek elérhetővé válnának és elterjednének, egyik pillanatról a másikra lecsökkenthetnék a városok zsúfoltságát, környezetterhelését anélkül, hogy a város lakóknak le kellene mondaniuk az egyéni közlekedés nyújtotta néhány, kétségtelen előnyéről és kényelmi szolgáltatásáról.
Képre kattintva galéria nyílik!
E három jövőbe mutató trendi kis város járónak voltak persze előzményei. A második világháború utáni Isettától és ma már feledésbe merült nevű angol mikro autóktól a francia és olasz moped autókig sokan próbálkoztak azzal, hogy megőrizve egy autó kényelmét csökkentsék annak tömegét, káros anyag kibocsátását és helyfoglalását. Tény, hogy sok volt körülöttük a jogi szabályozatlanság is, de talán legfontosabb oka annak, hogy végül nem váltak tömegcikké az az: egyikük sem vált vágyott divatcikké. Meg persze az ötvenes, hatvanas, hetvenes években a környezetvédelem és a fenntartható mobilitás is ismeretlen kategóriák voltak. Ilyen előzmények után és az említett okoknál fogva tűnik úgy, hogy a Twizy az I-Road és az I-Tril talán nem jut korai elődei sorsára. Ma már sokkal fontosabb a fenntartható mobilitás és az sem elhanyagolható, hogy a Renaultnak és a Toyotának sikerült igazán divatos kis öko járműveket alkotnia. Respect a francia és a japán gyártónak a bátorságért és az innovatívitásért.
Egyébként ha minden igaz a Twizy, a Renault többi villanyhajtású járművével együtt az év második felétől hivatalosan elérhető lesz Magyarországon. Aki teheti ilyenekkel közlekedjen és mutassa meg, hogy autózás és környezetvédelem nem zárják ki egymást.