abroncs

Négy évszakos gumiabroncs: ne kössünk kompromisszumokat

2014.04.23.

A tavaszi abroncscserék idején sok autótulajdonosban felmerül a gondolat, hogy négy évszakos abroncsra váltson. Logikusnak tűnhet ez a lépés, hiszen miért kellene állandóan a téli és a nyári abroncsokat cserélgetni, amikor van helyette minden időszakhoz passzoló gumiabroncs?

Ez a gondolatmenet azonban téves és a későbbiekben nem várt kellemetlenségekkel is szembesülhet az, aki ezt az utat járja. A négy évszakos elnevezés is utal arra, hogy az ilyen abroncsok kompromisszumot követelnek meg a használóktól, ráadásul éppen azon a területen, ahol a gumiabroncsnak kiemelten fontos szerepe van: a biztonság területén.

Szemléletes példával illusztrálható a négy évszakos abroncsok hiányossága: a Forma 1 verseny nagyon jó példa arra, hogy alátámassza az évszaknak megfelelő abroncsválasztás szükségességét. Ott pár fokos hőmérséklet különbségre más-más keverékkel ellátott abroncsokat használnak a csapatok. Vajon létezhet olyan keverék, ami biztosítja az autós számára az elvárt képességeket -20 és +30 Celsius fok között? A válasz egyértelmű: nem.

A téli időjárási körülményekhez készített mintázat rontja a komfortérzetet nyáron, hiszen a strukturált blokkszerkezet, ami az abroncs vonóerő átviteli szerepét hivatott betölteni zord időjárási körülmények között, nyáron a zajszintet zavaró mértékűre növelheti. Sőt, ez a futófelület kialakítás rosszabb irányíthatóságot és fékezhetőséget eredményez a nyári időjárási körülmények között.

Vannak autótulajdonosok, akik azt mondják, ők sosem használják az autójukat extrém körülmények között, mint például télen havas hegyi utakon, vagyis nem is kell nekik az évszakhoz illő abroncs. Ez azért rossz érvelés, mert bármikor adódhat olyan helyzet, amikor nincs mérlegelési lehetőség, az autós egyszerűen belesodródik a nem várt helyzetbe, akkor pedig egy rosszul megválasztott abroncs könnyen balesetet is okozhat.

Tesztek bizonyítják, hogy szélsőséges körülmények között nem működik úgy egy négy évszakos abroncs, mint az adott szezonra tervezett abroncs, de átlagosnak tekinthető viszonyok között is vannak gyenge pontjai. Ilyen például a vizes úton történő fékezés és kanyarstabilitás vagy a jégen elindulás, hogy csak néhányat említsünk. Az autósoknak meg kellene tanulniuk, hogy az évszaknak megfelelő abroncs a jármű elengedhetetlen tartozéka, akár, mint egy légszűrő vagy éppen az üzemanyag.

A négy évszakos abroncsváltozatok híveinek egyik fontos érve a költség, azaz, hogy egy garnitúra gumiabronccsal, sokkal jobban jönnek ki anyagilag, mintha állandóan cserélgetnének kettőt. Ha abból indulunk ki, hogy egy autósnak két szett abroncsa van, akkor nagyon egyszerű kiszámolni a kilométerenkénti költséget: ez mindössze kettő szezonális csere árával lesz több, mivel a két garnitúra kétszer akkora futásteljesítményt is jelent. Így, évi 30.000 kilométeres futást feltételezve, kilométerenként legfeljebb 0,5 forinttal nőnek az üzemben tartási költségek külön téli és nyári gumiabroncs használatával.
 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.01.28
Előző héten 14 olyan sofőrt szűrtek ki a rendőrök, akik ittasan ültek volán mögé, egyikük egy....
2025.01.28
Utasforgalmi próbaüzemre indult az Alstom Astride-villanymozdony a Mecsek IC-k élén - közölte a MÁV....
2025.01.28
A BMW Steyr-i gyára teljes egészében távfűtésre áll át: a rendszeres működéséhez szükséges energiát....
2025.01.28
Ha tetszik a VW T3 stílusa, de inkább járnál egy modern, erős és megbízható furgonnal, költözz....
2025.01.28
Minden eddiginél nagyobb, 9 milliárd font (4370 milliárd forint) értékű megrendelést kapott a Rolls....
2025.01.28
Balesetet szenvedett két kisteherautó az M3-as autópálya 160-as kilométerénél, a Budapest felé....
2025.01.28
A Tokiói Autószalonról és a Dakar Rallyról szólt a január autós szempontból, így kevésbé meglepő,....
2025.01.28
Komoly bírságra számíthat, aki elfeledkezik arról, hogy nagyon fontos határidő jár le autósoknak....
2025.01.27
Két újabb könyv jelent meg Horváth Edéről, a Rába Vagon és Gépgyár (MVG) hajdanvolt vezetőjéről,....
2025.01.27
A Toyota úttörő modellje, az 1997 óta világszerte 5 modellgeneráción át több mint 5,3 millió....