utánpótlás

Ne bántsd a robogóst!

2023.01.20.

Bejárta a hazai médiát az elmúlt hetekben a Levegő Munkacsoport javaslata a Fővárosi Közgyűlés 2023-as munkatervének összeállításához. Ebben szennyezőként titulálták a közlekedési eszközt, és fokozatos kitiltását is szorgalmazták. Nézzünk egy kicsit jobban utána annak, kit, és miért zavarhatnak a segédmotorosok? Illetve annak is, hogy miért ütik ezt a kategóriát, holott környezetvédelmi aktivistaként is kézzel-lábbal kellene érvelni amellett, hogy a dugó csökkentésének ez a legoptimálisabb megoldása.

A belvárosból eltűnnek majd a kávéző mellett parkoló csodák? Fotó: pixabay.com

Először jöjjön a Levegő Munkacsoport javaslatából egy részlet (idézet)

„A motorkerékpárok és különösen a segédmotorkerékpárok üzemeltetése az esetek túlnyomó részében fajlagosan sokkal környezetszennyezőbb, mint a többi közúti járműé. A legtöbb robogó egészségkárosító szénhidrogén-kibocsátása például ezerszerese egy teherautóénak, rákkeltő benzolból is százszoros mennyiséget bocsát ki, mint egy személyautó. Az utcán közlekedő belső égésű motorral hajtott robogók orrfacsaró bűze és zaja rendkívül zavaróan hat a többi közlekedőre, valamint az utcában élőkre, és ez esetenként balesetveszélyt is okozhat. Ezt a veszélyt az is növeli, hogy a robogók magas zajszintje megnehezíti azt, hogy például a kerékpáros megfelelően figyeljen a közlekedés többi résztvevőjére. A szabályozás szigorítása azért is indokolt, mert az autóforgalom tervezett korlátozásai esetén várhatóan a jelenleginél is többen használnának motoros kétkerekű járműveket, amelyek fajlagos levegő- és zajszennyezése a legtöbb esetben jóval nagyobb, mint a személygépkocsiké.”

Menő sportrobogó, gyári kipufogóval semmi zavaró nincs benne 

Fotó: pixabay.com

Miért mindig a robogóst ütik?

Mivel magam is egész évben robogóval közlekedem a városban, így az átlagosnál is jobban magaménak érzem a benünket érintő megjegyzéseket, vagy megbélyegzést. Mik is ezek? Az elmúlt pár hónap terméséből következzen néhány szösszenet: egyszer egy fiatal srác szólított le az utcán, és kérdezte, hogy milyen robogóval járok? Mondtam neki, hogy ez egy húsz éves japán robogó, ami köszöni szépen nagyon jól működik még mindig. Erre ő megjegyezte, hogy váltanom kellene elektromosra, mert az a jövő. Az nem büdös, és nem fogyaszt üzemanyagot. Megköszöntem a tanácsát, és folytattam utamat. Amikor majd nem bőven 1 M Ft felett lesz egy használható, a segédmotorkerékpár teljesítményét tudó elektromos robogó, akkor elgondolkodhatunk a váltáson. Egyébként meg, ha ma mindenki kidobná a robogóját, hogy elektromosra váltson, akkor a bontóban lévők megsemmisítéséből mennyi károsanyag keletkezne? Mikor hagyok magam után nagyobb ökológia lábnyomot, ha életemben egyszer veszek autót, és azt használom (lásd 25 éves robogó), vagy akkor, ha öt évente mindig új járművet veszek?

A másik aranyos történet egy zebra megközelítésekor született: a feltorlódó álló kocsisor mellett haladtam el, hogy elsőként haladhassak tovább a gyalogosok átkelését követően. Ezt a sorban másodikként álló autóbusz sofőrje nem nézte jó szemmel, és semmirekellő robogós ámokfutónak titulálva hordott el mindennek. Halkan kérdem, így mutat példát egy hivatásos gépkocsivezető?

A jó öreg Typhoon, a menő ballonos kerekeivel. Neki is távoznia kell?

Fotó: pixabay.com

Az utamat eltorlaszoló, direkt feltartó autósok napi szinten megnehezítik a haladásomat, tőlük persze csak a sisakom alatt kérdem mindig, hogy miért nem próbálják ki ők is azt, amit én naponta csinálok? Kitehetik magukat a szélsőséges időjárási körülményeknek, és a közlekedés legveszélyeztetettebb résztvevőjeként rájönnek majd, hogy minden nap egy újabb kihívás. De sokunknak mégis megér ennyit a megspórolt idő, és a stresszmentes közlekedés. Engedjenek élni, úgyis teljesen más dinamikában mozgunk mint egy átlag autós, egy szempillantás, és már ott sem vagyunk. Aki nem próbálta, annak úgyis hiába magyarázom mennyivel más így közlekedni..

Mi lehet a valóban zavaró azoknak, akik még csak távolról láttak robogót?

Mindig meg kell vizsgálni a másik oldalt is. Így beszélnünk kell azokról, akik visszaélnek a járműkategória előnyeivel, és agresszívan közlekednek az autók között, esetleg egy vélt, vagy valós problémát egy visszapillantó letörésével büntetnek. A járdán parkolásra is láttam már pofátlan megoldást, amikor gyalogosokat, babakocsit tolót akadályoztak. És motorsként én is minden robogón használt herélt, vagy rezós dobot ellenőriztetnék az illetékes hatósággal, hogy az teljesíti-e a gyárilag engedélyezett zajkibocsátási limitet. Mert nincs rosszabb, mint egy repedtfazék hangon üvöltő kávédaráló hangját hallgatni három méterről. A kétütemű robogó pedig büdös. Pont. Bármit is állítunk a karburátoron, bármilyen csodaolajat, vagy adalékot használunk, jobb lehet talán valamennyivel, de jó sosem lesz. Viszont azt se felejtsük el, hogy ez a legolcsóbb kategória. Ilyet azok használnak, akik pénzt keresnek járművükkel (tehát futárok, kézbesítők), illetve azok, akik a 100-200 ezer forint közötti ár sávban tudnak maguknak venni valamit, mert nincs pénzük autóra, éves bérletre, de közlekedni szeretnének, nem pedig menetrendhez igazodni. És tudom, hogy ott van alternatívának a kerékpár, amit a Levegő Munkacsoport is hangsúlyoz, de zuhanyozási lehetőség nélkül nem lehet életképes alternatíva sem magunk, sem kollégáink érdekeit nézve sem.

Valóban bosszantó, ha egy ilyen illegálisan tuningolt kávédarálót üvöltetnek

Fotó: pixabay.com

Óvjuk, védjük a kerékpárost, és ne zavarjuk meg haladását a zajos belsőégésű motorjainkkal. De akkor legyen szíves leszállni a zebrán átkelés előtt, és tolja át a kerékpárt. Még ha ezzel, és más stiklijeikkel heti szinten bosszantanak is, mégsem szüntetném be a renitensek miatt a tekerési lehetőséget a belvárosban. A kollektív tiltás mindig azért rossz, mert közben olyanok is sérülhetnek, akik már egyébként sem hobbiból, hanem kényszerűségből szorultak a segédmotoros járműkategóriába. Egyébként meg a robogózás, illetve minden kétkerekű közlekedési eszköz jó, sőt a legjobb, hiszen minél kevesebb autó, annál kisebb dugó. Álljunk meg egy percre Budapest tetszőleges pontján, és nézzük meg, hogy hány autó közlekedik teljes kihasználtságban (4-5 fővel). A segédmotorok, robogók általában mindig kihasználják teljes kapacitásukat. Nem tiltani, bántani, hanem ösztönözni kell az embereket arra, hogy legalább a nyári hónapokban próbálják ki. Mert ha nincs szükség az autóra (személyszállításhoz), saját magunknak még mindig a leggazdaságosabb megoldása a közlekedésnek a segédmotoros járműkategória. Úgy tűnik, hogy az üzemanyag nem lesz olcsóbb, az élet viszont folyamatosan drágul, így keresnek majd egyre többen olcsóbb közlekedési eszközt. A legzöldebb a bringa, de ha valaki ezt mégsem tudja/akarja vállalni, akkor ne vegyük el a  kedvét egy kézenfekvő alternatívától.

Mi lesz a kedves veteránokkal? 

Fotó: pixabay.com

Régen minden jobb volt?

A kétütemű robogó évtizedek óta az életünk része, hiszen a második világháború után egy nemzetet állított talpra, és adta vissza nekik a mobilitást. Érdekes, akkor nem jelentett problémát, hogy a kávészürcsölés közben a lágy illathoz egy kis szemet csípő 2T füst is csapódott? De ha a robogók elviselhetetlen bűzétől nem lehet megmaradni a belvárosban, akkor a vegyestüzelésű kazánok égésterméke vajon kevésbé egészségkárosító? Mert az ősember óta ugyanúgy jut meleghez korunk városi polgára is. Ezek szerint továbbra sincs erre élhetőbb alternatíva? A tengerjárók vajon milyen euro emissziójú gépek? De nem menjünk annyira messzire: a Dunán korzózó sétahajók dízelmotorjait is megmérhetjük. És mi van a gigagyárak emissziójával? Az akkumulátor, vagy az eldobható elektronikai eszközök gyártása is karbonsemleges már? Sokkalta nagyobb a probléma a háttérben, mégis mindig azt támadják, ami legjobban szem előtt van, úgy tűnik már nem elég az autó, most pellengéren a kétkerekűek.

A jövő? Eletromos robogók

Fotó: pixabay.com

Szerkesztői végszó

A cikk megírásával egy időben jelent meg egy blogposzt, ahol a Levegő Munkacsoport pontosította a korábbi javaslatát. Itt már sokkal kevésbé kirekesztő megfogalmazásban, és a hátrányos környezeti osztályba tartozó járművek tulajdonosainak alternatívát felajánlva fogalmaztak meg egy javaslat csomagot. Külön kitértek az ételhordók, és futárok által használt segédmotorok fokozatos lecserélésére, és kiváltásra állami támogatás igénybevétele mellett: elektromos robogókra, vagy elektromos rásegítésű kerékpárokra.

További autós tartalmakért kövessen minket Facebookon is.

 

Az oldal fő támogatója

 

2023.01.29
Több olajat importált Németország 2022 első tíz hónapjában, mint egy évvel korábban, az....
2023.01.29
Az Inception első pillantásra a távoli jövő autójának tűnik. A koncepció azonban már most is....
2023.01.29
Hamisított adásvételi szerződésekre bukkant egy használtautó-kereskedő cégnél az adóhatóság,....
2023.01.29
Története legnagyobb forgalmát érte el tavaly a főként robogókat és motorkerékpárokat gyártó olasz....
2023.01.29
A heti rajzunk készítője Kelemen István. Rajzának címe: Nagyon nagy a baj! ..
2023.01.29
Egy az M3-as autópályán lerobbant tehergépkocsi mentését végző autómentő vezetőjét gázolta halálra....
2023.01.29
Itt a koriszezon, Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjaiban megmutatjuk a legfontosabb....
2023.01.29
A dinamikus kupé japán belpiacos változata esett át egy enyhe ráncfelvarráson - a belső teret új....
2023.01.29
Sikeresen startolt a BME (Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem) Aerospace Team által....
2023.01.29
A Pirelli Elect, az e-járművek és plug-in hibridek technológiai csomagja mostantól a gumiabroncs-....