elektromobilitás

Nagyon zöld és nagyon gyors: vezettük a BMW i8-at

2015.05.31.

A sportkocsik közül valószínűleg a legkörnyezetkímélőbb, a „zöld” autók között a leggyorsabb – ez a BMW i8. És van neki egy kistestvére, az i3, azt is vezettük.

A BMW márkafüggőek először akkor öntötték magukra a kávét, amikor megtudták, háromhengeres motor is kerülhet a fronthajtásos(!) autóba, arra viszont az egész abroszt magukra ránthatták, amikor kiderült, ez a háromhengeres motor dolgozik majd a márka büszkeségében az i8 sportautóban is – jó, némi villamos rásegítéssel.

A minap logisztikai segítséget kért tőlem egy márkakereskedés, a C-Mobil, miszerint segíteni kell A-ból B-be eljuttatni a BMW i-család két tagját, a 3-ast és a 8-ast. Mindkettő ott állt a márka vecsési főhadiszállásán, ahol egy külön erre felkészített úrtól kaptam egészen kimerítő, próbakörökkel megspékelt tájékoztatást az autókról. Ünneprontóként mindjárt az elején belekérdeztem, hogy miért látok olyan felületeket az i3-ban, amit a legelső Dacia Logan hátsó ajtókárpitjánál is kritizáltam volna? Kiderült, újrahasznosított anyagból készültek, s lehet, hogy korábban kólás flakonok voltak – ez üzenetértékű, nem akarta fóliával elrejteni a BMW. Mint amikor egy nagybanktól nem hófehér papíron, hanem láthatóan újrahasznosított lapon kapjuk meg – mondjuk a devizahiteles elszámolást.


Lajosmizséig az i3-ast vezettem, 115-re állított tempomattal, hogy ne szívjam le túl hamar a benzin- és villamos készleteket, s ami meglepő volt, az a magas építés ellenére tapasztalható stabilitás. Azután jött a környezetbarát nagy testvér, az i8-as, 145-re állított sebességautomatikával, hogy ne legyen újabb kapcsolatunk a rendőrökkel, akik a kocsiscserénél alaposan körbenézték az autót a mizsei pihenőben. Nekik is tetszett.

Összehasonlító áron számítva drágább autót vezettem már, bő tíz évvel ezelőtt több tízmilliós BMW-t és Audit is, 0-ról 100-ra rövidebb idő alatt katapultáló sportkocsihoz azonban még nem volt szerencsém. Ez tényleg rendesen beleszorítja vezetőjét és utasát az ülésbe, miközben fel sem merül a sofőrben, hogy ne uralná tökéletesen az autót. Legyen az padlógázos gyorsítás, vagy intenzívebben abszolvált körforgalom. Mindehhez olyan hang társul, amihez a legnagyobb BMW-rajongók is csak gratulálhatnak.


Márka őrült barátom robogóval jött elém a sztrádalehajtóig, s ő sem a gyorsulást, hanem a vele járó hangot emelte ki először. Az útépítés miatt persze többször is utolért és lelkesedett mint egy gyerek. Nem csoda, hogy ez az autó volt a fő száma a C-Mobil születésnapjának.

És most néhány tény: BMW i8-as a márka első plug-in hibrid hajtásrendszerrel szerelt sportautója, egyúttal a i-almárka második modellje. A 2+2 üléses kocsi utascellája szénszál-erősítésű műanyagból készült, ami 1485 kilogramm önsúlyt, 0,26-os légellenállási alaktényezőt, alacsony súlypontot és tökéletes súlyelosztást eredményezett. Jelszó a fenntarthatóság, a szénszál gyártási folyamataihoz és az összeszerelő üzem működéséhez szükséges elektromosságot megújuló energiaforrásból nyeri a BMW. A Lipcsében 2013 közepe óta működő négy szélturbina által termelt energia 100 százalékát a BMW i3 és a BMW i8 gyártására fordítják.


A képre kattintva gyári videó indul

Nem csoda, hogy az utóbbi nyerte a világ legzöldebb autójának járó díjat, vagyis a márka sorozatban második alkalommal győzedelmeskedett a World Green Car kategóriájában – megismételve a kistestvér, a BMW i3 tavalyi sikerét. (Az i8 egyébként a legjobb luxusautónak járó World Luxury Car 2015 kategória döntősei közé is bekerült.)

A BMW másban is világelső: lézer fényszórói körülbelül 30 százalékkal energiatakarékosabbak, mint az i8 modellhez szériafelszereltségként kínált LED technológiás fényszórók, miközben nagyobb fényerőt és fényszóró-tartományt biztosítanak, ami eléri a 600 métert. Több nagyteljesítményű fénydióda speciális lencséken keresztül, fluoreszkáló foszforanyagra bocsátja ki az erősen koncentrált fénynyalábot a fényszóró belsejében, ami ezt a hagyományos fényforrásoknál tízszer erősebb, fehér fénnyé alakítja.


Az i8-as - márka által kifejlesztett - plug-in hibrid hajtásrendszere a TwinPower Turbo technológiával szerelt háromhengeres belsőégésű erőforrásból és a BMW eDrive elektromos motor kombinációjából áll. Az 1.5 literes, 231 lóerős és 320 Nm forgatónyomatékú benzinmotor egy hatsebességes automataváltón keresztül a hátsó kerekeket hajtja. A 131 lóerős és 250 Nm forgatónyomatékú elektromos motor egy kétfokozatú automataváltón át juttatja az energiát az első tengelyre.

A 362 lóerős maximális teljesítmény igazi sportautóvá teszi a BMW i8 modellt, 0-ról 100 km/órára: 4,4 másodperc alatt katapultál. (Sport módban a BMW i8 mindössze 2,6 másodperc alatt gyorsul fel 80 km/órás tempóról 120 km/órás sebességre. A modell végsebességét 250 km/óránál korlátozza az elektronika.) Miközben csupán 2,1 literes az átlagfogyasztása 100 kilométeren és mindössze 49 gramm/kilométer a károsanyag-kibocsátás.


A képre kattinva német nyelvű bemutató videó indul

Természetesen nem azért veszik majd, hogy 2 litert egyen százon, de a hagyományos hajtáslánccal szerelt sportautóknál 50 százalékkal kevesebbet fogyaszt. Egy átlagos hétköznapi ingázás során a BMW i8 teljesen feltöltött akkumulátorral indulva kevesebb, mint 5 literes fogyasztással körbejár egy nagyvárost. Ha ez némi országúti autózással, sztrádás szakaszokkal is kiegészül, 7 liter alatti étvággyal lehet számolni. Tisztán elektromos meghajtással akár 120 km/órás sebesség és 37 kilométeres hatótávolság is elérhető, a teljesen feltöltött autó optimális esetben 600 kilométert is megtehet.

A közvetlen hűtésű, nagyfeszültségű lítium-ion akkumulátor teljes kapacitása 7,1 kWh – ez bármelyik háztartási aljzatról vagy nyilvános töltőállomáson feltölthető. A folyamat akár okostelefonon keresztül is követhető és kezelhető. Ha szükséges, kevesebb, mint két óra alatt, de maximum három órán belül teljesen feltölthető az i8.


A BMW i8-ba mindent beleadott a márka, van benne szélvédő-kijelző (Lead-Up Display), távfény-asszisztenssel (High Beam Assistant), tolatókamera, Surround View funkció, előzési tilalmak megjelenítésével (No Passing Info) kiegészített sebességkorlátozás-kijelzés (Speed Limit Info), ütközésveszélyre figyelmeztető rendszer (Collision Warning) gyalogos-felismeréssel (PedestrianWarning) és automatikus fékező funkcióval (City Braking), BMW Online Entertainment és internetelérés, intelligens segélyhívás (Intelligent Emergency Call), opcióként Concierge Service felvilágosítás, BMW ConnectedDrive szolgáltatások, valós idejű forgalmi információk (Real Time Traffic Information) és kifejezetten a i almárka számára kifejlesztett mobilitási szolgáltatások, valamint BMW i Remote applikáció

Néhány tény a kistestvérről, az i3-asról
A BMW i-almárka mindennapi közlekedésre kialakított városi prémium autója, a BMW i3 alapáron 11 millió 830 ezer forinttól érhető el. a teljesen elektromos kiadás 130-160 kilométer hatótávra képes, míg a hatótáv-növelő kis benzinmotoros megoldással (Range Extender) bővített verzió – mi is ilyet vezettünk – 300 kilométer megtételére alkalmas. Szuper takarékos üzemmódban is használható, ám akkor már olyan intenzív a motorfékes visszatáplálás, hogy azt azért szokni kell – és semmi estre sem egy lakodalmas ebéd után kezdjük ezt el.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.03
Connect workshopra invitálta minap az autós szakújságírókat az Audi Magyarország, ahol a márka....
2024.05.03
Jól szerepelt a marrákesi futam időmérőjén a Hyundai magyar versenyzője. ..
2024.05.03
Salzburgban komoly konfliktusok forrása a parkolás – írja a Heute című osztrák napilap. ..
2024.05.03
Visszatérnek a nosztalgiajáratok a fővárosba, ismét megjelennek az utakon és a vágányokon a....
2024.05.03
14 éves a Dacia legsikeresebb modellje, a világszerte szép karriert befutott Duster. Kipróbáltuk a....
2024.05.03
Balesetek, torlódások, rendkívüli közlekedési események az Útinform jelentése alapján. ..
2024.05.03
Noha a hazai jövedelmek reálértéke ismét felfelé ível, a kereslet növekedése az autópiacon ezt csak....
2024.05.03
A Budapesti Rendőr-főkapitányság budai kerületi kapitányságai közlekedésrendészeti akciót tartottak....
2024.05.03
A Nissan családi SUV-jának N-Trek változata a kalandvágyóbb családokat célozza meg. ..
2024.05.03
A Los Alamos Nemzeti Laboratórium (LANL) kutatói egy alternatív elektródszerkezetet - egy hornyolt....