elektromos autótöltő
A cím riadalmat sugallhat, és bár feszültség van, vész nincs. Sőt, egy remek hírrel jövünk.
Miközben az európai országok sietve készítik elő a fosszilis üzemanyagoktól mentes mobilitáshoz szükséges infrastruktúrát, Svédországban nem kelt riadalmat a 2035-ös dátum, nem kongatnak vészharangot és nem kapkodnak. Már rég kikísérletezték, hogyan lehet megoldani az autók töltését menet közben. És ez részükről nem csak egy koncepció, egy számítógépen futó projekt, hanem maga a valóság. Immáron öt éve.
2018. április 11-én adták át az eRoadArlandát, Svédország első olyan útját, amely menet közben tölti fel az elektromos személygépkocsikat és teherautókat. Az út a stockholmi repülőtér közelében található és két kilométer hosszú.
A technológia – igencsak leegyszerűsítve – így néz ki: a forgalmi sáv közepén futó sínhez a jármű egy karral kapcsolódik és amikor mozgásban van, ez a kar továbbítja a sínekben futó energiát az autó akkumulátorába. A sínek 50 méter hosszú szakaszokra vannak osztva, amelyek mindegyike csak akkor kap áramot, ha a feltöltendő jármű áthalad rajta. Amikor a jármű megáll, az áramellátás megszakad.
A rendszer képes nyomon követni és felismerni a járműnek szolgáltatott energia mennyiségét. A feltöltés költségeit ezután közvetlenül a jármű tulajdonosának számlázzák ki.
A biztonság garantált, mivel az áramot nem az útfelületen, hanem körülbelül 5 centiméterrel az útburkolat alatt vezetik, akár mezítláb is sétálhatnánk rajta.
Ráadásul a kivitelezés jóval olcsóbb, mintha hagyományos villamospályát építenének - állítják a svéd szakemberek.
Arról nem szólnak a hírek, hogy miként fogják megoldani az előzést, a sávváltást, az autópályáról letérést vagy a lehúzódást például mentőnek utat engedve és még arra sincsenek infók, hogy milyen sebességnél alkalmazható ez a technika és hogy ez a megoldás azt jelenti-e, hogy a villanyautósoknak külön sáv lesz-e fenntartva. Amint élesben tesztelik majd a rendszert, biztosan választ kapun kezekre a kérdésekre is.
Az elektromos járművek feltöltésére alkalmas utak nagy lehetőséget jelenthetnek a gyártóknak is, hiszen csökkenthetnék az akkumulátorok méretét, ezzel pedig a gyártási és értékesítési költségeket is. Az autósok is profitálhatnának, hiszen nem kellene időt vesztegetniük a töltőállomásokon, arról már nem is beszélve, hogy mennyivel nagyobb komfortérzetet és biztonságot jelentene, hogy nem kell rizikózni, vajon kibírja-e az akksi a következő e-kútig.
A projektet a Svéd Közlekedési Hivatal (Trafikverket) finanszírozza a kormány elektromos útitervének részeként. A technológiát ki akarják terjeszteni annyira, hogy 2030-ig 70%-kal csökkentsék a közlekedési ágazat CO2-kibocsátását.
Ezért most egy autópályát alakítanak át állandóan villamosított úttá, a világon elsőként.
A kiválasztott autópálya, az E20-as, ami összeköti a Hallsberg és Örebro közötti logisztikai csomópontokat.
A projektnek 2025-re kell megvalósulnia.
Svédország azt tervezi, hogy 2045-ig további 3000 kilométerrel bővíti elektromos útjait.
Forrás: corriere.it, YouTube
Képek: YouTube képernyőfotók