e-mobilitás

Musk mer nagyot álmodni

2022.09.18.

A Tesla célja, hogy 2030-ra évente 20 millió autót gördítsen ki a gyárkapukon, és ehhez 10-12, évi 1,5-2 milliós gyártókapacitású „gigafactory” felépítésére van szükség – jelentette ki Elon Musk, az amerikai e-autógyár tulajdonos-vezérigazgatója a részvényesek nemrégiben rendezett közgyűlésén. 

Szerző: Heimer György

Ha ez megvalósul, akkor minden idők legnagyabb járműgyártó gigásza jönne létre: egymaga uralná a világ autópiacának 20 százalékát, a VW és a Toyota együttes méretével lenne azonos, továbbá a következő nyolc év során hozzávetőleg 400 milliárd dollárt kellene fordítani új jármű-összeszerelő és akkugyártó üzemek építésére, és még 200 milliárdot az akkumulátorok gyártására vagy vásárlására, beleértve a nyersanyagokat is.

Mondani sem kell, az autós világ elképedve hitetlenkedik. „Olyan ez, mint a második világháborús Manhattan program, amikor az USA a semmiből kezdve építette meg az első atombombát” – jegyezte meg egy amerikai iparági szakértő Musk tervét elemző kommentárjában.

Annyi bizonyos, hogy a fanatikus autómágnás még messze van a 20 millió darabos kibocsátás víziójától. A Tesla tavaly valamivel több, mint egymillió autót gyártott, az idei áhított cél 2 millió, de már a 1,5 millió is látványos teljesítmény lenne  – figyelembe véve az iparágat gyötrő recessziós bajokat és az infláció gerjesztette áremelkedéseket. Jelenleg a Teslának négy autógyára van: Fremont (Kalifornia), Austin (Texas), Sanghaj (Kína), valamint Berlin-Brandenburg (Németország).

Az elemzők megjegyzik, hogy a nagyra törő tervek eléréséhez 13-szoros növekedésre van szükség. A világ e-autóiparát figyelő Benchmark Mineral Intelligence cég szerint a Teslának 2 millió tonna lítiumra, 1,3 tonna nikkelre, 0,2 millió kobaltra és 3,5 millió grafitra van szüksége, ahhoz hogy 2030-ra elő tudjon állítani 3 terrawatt-óra battériát. Ilyen tömegű gyártókapacitás ma még nem létezik, de Musk állítja: jó eséllyel 2030 előtt eléri a hihetetlent.

Eközben a Tesla ott tart a mindennapok teendői során, hogy házon belül a márka legújabb modellje a Model Y crossover átvette a vezetést a Model 3-tól és jövőre, minden bizonnyal az hozza majd a legtöbb bevételt. A legjobban várt új modell azonban a Cybertruck, amelynek gyártását a jövő év közepén tervezik beindítani a texasi gyártóműben.

Érdemes megjegyezni, hogy az év első felében, Nyugat Európában a tisztán elektromos autók értékesítésének első helyére 116307 darabbal a VW került, utána a Stellantis autóipari konglomerátum (105413) következett, a Teslának (78277) pedig csak a harmadik helyre futotta. A vén kontinens nyugati felén, idei év második negyedében az elektromos Fiat 500-as lett a legjobban eladott modell. 2020 vége óta először fordult elő, hogy nem valamelyik Tesla került e toplista élére.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.04.07
Egyedülálló méretű, egész Kína területét lefedő akkumulátorcsere-hálózatot épít ki a CATL és a....
2025.04.07
A számok jelenleg rosszul néznek ki, viszont a jövőben valószínűleg javulni fognak - az....
2025.04.07
A Toyota Gazoo Racing globális motorsport-igazgatója, Kadzsi Maszaja biztató híreket árult el a....
2025.04.07
A magyar-osztrák határszakaszon több átkelőnél is komolyabb torlódás alakult ki a kilépő irányban,....
2025.04.07
A globális logisztikai szolgáltató, a Dachser jelentősen növekedett 2024-ben, az értékesítés 13....
2025.04.07
Németországban történt a meglehetősen különös eset – írja a Bild.   ..
2025.04.06
Olyan mint a jó bor, a veteránautó értékét is növeli az idő, de nem mindegyikét. ..
2025.04.06
Jármű önkényes elvétele és lopás miatt folytat eljárást a Sárospataki Rendőrkapitányság egy 20 éves....
2025.04.06
Ha nem remeg meg egy kungfu mester térde, amikor a fekvőrendőrökön zötykölődő autó tetején egy....
2025.04.06
Az idén felújított Skoda Superb Combi radikálisan nagy autó – és ezúttal nem csak a méretei miatt.....