aukció
Lejtmenetben a veteránpiac, egyre általánosabb az érdektelenség az aukciókon. Az eddig sem volt meglepetés, hogy a Teslák, meg úgy általában az elektromos új autók kevésbé fogynak a piacon, az viszont már annál inkább, hogy a korábban jó befektetésnek számító oldtimerek iránti kereslet is visszaesett.
Az idei aukciókon már a többször lefelé módosított kikiáltási árakkal sem sikerült élénkíteni a forgalmat. Olyannyira befagyott a piac, hogy az eladásra kínált darabok a tulajdonosok nyakán maradtak. Pedig nem éppen tucat modellek, vagy gagyi darabok közül lehet válogatni immár másodszor. A kínálat is bőséges, sőt mi több szélsőséges: van közte 600 fontos Toyota RAV4 és százezer fontnál drágább Ferrari, sőt elérhető áru Rolls-Royce is.
De napjainkban már a gazdagok is rászorulnak a takarékosságra, mert egy veterán autó tárolása az átlagosnál nagyobb figyelmet igényel, az állagmegóvás akkor drága hobbi, ha nem használják mindennap.
Jelenleg is tart a licit a különleges rendszámokért és több kultikus autóért. A hibátlan T Bulli kempingbusz 10 millió forintnyi fontnál tart. Ami lezárult: az 1961-es évjáratú, kék Volkswagen Type 1-esr mechanikus javítására már költöttek 14 millió forintot, és még nem biztos, hogy ötmilliót fizetnek érte. Ráadásul van még rajta bőven karosszéria meló. Nem kevésbé kockázatos a Vissza a jövőbe című film 1981 DeLorean DMC-12-es: az 1981-es darab kikiáltási ára 36,5 ezer €.
Továbbra is menők a ritkaságok: egyszer már elárverezte a Batmobile-t, 2013-ban alkotója, az akkor 87 éves Barris az eredetileg Lincoln Futura autója 4,62 millió dollárért kelt, új gazdája, Rick Champagne arizonai üzletember és autógyűjtő most ismét aukcióra viszi a legendás filmautót.
Egyelőre még tart a licit, de az biztos, hogy az általános kereskedést befagyott árak, bennragadt autók jellemzik, még az olyanok esetében is, amik eddig az old timer piac sztárjai voltak
Nem kelt el több korábbi favorit egy monstre aukción, ahol tényleg ritka darabok kerültek kalapács alá. A tíz példányban készült Bugatti Centodieci hatodik legyártott és mindössze 437 kilométert futott darabja az RM Sotheby’s párizsi árverésén a svájci első tulajdonos által remélt 10-15 millió euró (4-6 milliárd forint) helyett a licit megállt 9 millió eurónál (3,6 milliárd forint).
Az aukció rekordere az 1965-ös Le Mans győztes Ferrari 250 LM versenyautóért 14 milliárd forintnyi eurót fizetettek.
A gazdák nyakán maradt a holland Classic Car Auctions másodszor is eladásra kínált több darabja. A kollekció legdrágábbja, az Adenauer német kancellárról elhíresült W186-os Mercedes 300 SE modellért 310 ezer eurót ajánlottak, ami 140 ezerrel elmaradt az eladó álmától, így megtartotta.
Hasonlóan eredeti gazdájánál maradt a 240 euróért kikiáltott 1961-es évjáratú Jaguar Mark IX, melynek licitje 11,5 ezer eurónál állt meg. A tulaj nyakán maradt a 17 ezer euróért kínált 1972-es Alfa Giulia, amiért csak 12,5 ezret kínáltak és az 1976-os Mazda Coupé sem talált új gazdára, mert a remélt 17 ezer euró helyett csak 6500-at kínáltak érte.
Mit ajánlanak a szakértők: RAV4-es Toyota hatszázért, Ferrari százezerért, igaz angol fontban is ekkorák az eltérések az árakban.
A Hagerty globális veteránpiaci elemzésében tíz olyan autót mutat be, amik jó befektetések lehetnek 2025-ben. A kollekcióban található a 90-es évek városi rohangálósaitól a klasszikus roadsterekig, melyek között szerepel Austin-Healey 3000-es, Porsche 912-es és Rolls-Royce Silver Shadow II, vagy Alfa Romeo 147 GTA, Ferrari F355 és Subaru Impreza P1.
Egyesek az előrejelzések szerint a jövőben felértékelődnek, másokat pedig kiváló ár-érték arányuk és kifizetődő tulajdonosi tapasztalatuk miatt választottak ki.
A Hagerty UK Bull Market listáján szereplő autók mindegyike értékbecslési szakértői által végzett intenzív kutatás eredményeként került kiválasztásra a járművek értékének változásairól. Ezek a szakemberek összeállítják a nagy tekintélynek örvendő Hagerty Price Guide-ot, biztosítva, hogy egyedülálló képzettséggel rendelkezzenek ahhoz, hogy betekintést nyújtsanak az Egyesült Királyság klasszikus és modern klasszikus autóinak piacán uralkodó árakba és trendekbe.
2025-re modellek széles választékát választották a szerény Peugeot 106-tól a kultikus Subaru Impreza P1-ig. A Rolls-Royce Silver Shadow II-ben bőség, az Austin-Healey 3000 és a Porsche 912 pedig vezetési kalandok várják.
Árkategória: 8500–20,5 ezer font
2001-2005 Alfa Romeo 147 GTA visszafogott megjelenése és hihetetlen teljesítménye miatt a Hagerty Hot Hatch Pick-et választja. Az értékek folyamatosan emelkedtek az elmúlt években, a legjobb példák jóval több mint 20 ezer font értékben.
A 147 GTA teljesen az Alfa Romeo, olasz karakterrel és teljesítménnyel. 3,2 literes hathengeres Busso motorja a valaha gyártott egyik legjobbnak számít. A belső tér a korszak olasz kivitelezését tükrözi, példás anyagokkal és sportos részletekkel kombinált kényelemmel.
Ez a hot hatch egyre népszerűbb, és sok fiatalabb vásárló keresi meg, hogy élvezhesse az egyik legjobb Alfa Romeo élményt.
Azért választották a 147 GTA-t, mert rendkívüli vezetési élményt kínál viszonylag ésszerű áron. Ez a 105-ös sorozatú Alfa Romeo GTA kupék szellemi utódja, amely az 1960-as és a 70-es években ekkora hatást gyakorolt az utakra és a versenypályákra egyaránt.
Árkategória: 22,9 ezer–87,5 ezer font
1959-1967 Austin-Healey 3000-es egy klasszikus brit sportautó, amelyet 1959-es gyártás óta több generáció is szeretett. Az egyik legnépszerűbb nagy Healey modell, 1967-ig gyártották, ezalatt négy fő modellváltozattal. Az Austin-Healey 3000 nemcsak roadster-jellegével és varázsával hódította meg a szíveket, hanem a világ néhány nagyszerű versenypályáján is jól teljesített, köztük Le Mans-ban és Sebringben. Ez egy igazi használható klasszikus, rengeteg klub kínál támogatást a tulajdonosoknak, és rengeteg rendezvényen vehetnek részt. Továbbra is megfizethető klasszikusnak számít, amely az elmúlt években sok fiatalabb vásárló tetszését is megtalálta.
Értékét tekintve az Austin-Healey 3000 hosszú időn keresztül nagyon lapos volt: 2015 májusa óta az Egyesült Királyság Hagerty Price Guide értékei egy kiváló példánál kevesebb, mint tíz százalékkal változtak, és jelenleg 45 ezer GBP körül mozog, bár nemrégiben lemerült. Reálértéken, az inflációt figyelembe véve, ez azt jelenti, hogy a modell sokkal megfizethetőbb, mint néhány évvel ezelőtt.
Árkategória: 50,6 ezer-105 ezer font
1994-1999 Ferrari F355-ös értékei jelentősen emelkedtek az elmúlt években. Ez az 1990-es évek közepén készült olasz sportautó a híres maranellói jelvényt, a felugró fényszórókat, a gyönyörű dizájnt és a kiváló, középre szerelt 3,5 literes, kézzel épített V8-ast tartalmazza.
Az 1994 és 1999 között gyártott F355 a Ferrari 348-ra épült, jobb teljesítménnyel, aerodinamikával és használhatósággal. Ötszelepes hengerfeje segített nagyobb teljesítmény előállításában, a sebességváltó változtatásai pedig megbízhatóbbá tették, mint a 348-ast. A hatfokozatú manuális modellek a gyűjthetőbbek, de az F355 úgy is bevonul a történelembe, mint az első közúti autó, amely F1-es stílusú automata kézi váltókapcsolóval rendelkezik.
Az F355 Berlinetta kupé, Spider és GTS targa-top változatban volt elérhető. Azok, akik még nagyobb teljesítményre vágytak, választhattak egy Fiorano kezelőcsomagot, ezek a modellek manapság ritka leletnek bizonyulnak. Az F355 rendkívül gyűjthető, kényelmes sportautó, amelyet rendszeresen élvezhet.
Az F355 a Ferrari csúcsgépét az 1980-as évek dizájnja és analóg tervezése ihlette. Az árak a közelmúltban emelkedtek, az elmúlt három év során 6,2 százalékkal, 73,3 ezerre GBP-ra nőtt egy kiváló állapotú normál Berlinetta. Az Egyesült Államokban a növekedés még szélsőségesebb volt, és ugyanennek a modellnek az irányára most 196 ezer, bár ez magában foglalja a 25 százalékos felárat a kézi sebességváltók esetében.
Árkategória: 9400 és 55 ezer font között
A Maserati az 1960-as évek óta három modellen is használta a Ghibli nevet, az AM336-ost 1992 és 1998 között gyártottak. A Marcello Gandini által tervezett 90-es évek Ghibli a Maserati Biturbo továbbfejlesztése volt. A kiszélesedő kerékjárati ívek, a magas csomagtartó és a kézzel készített belső tér elődeinél komolyabb megjelenést és stílust adott a kétajtós kupénak. A motorok jelentették az igazi vonzerőt, 2,0 literes, vagy 2,8 literes duplaturbós V6-ost akkoriban a Ghibli Cup 325 lóerős literteljesítménye azonos volt a McLaren F1-essel.
A Maserati Ghibli modellcsalád vonzereje az, hogy sok különböző árkategóriában kapható autó. Normál, alap Biturbók közepes futásteljesítménnyel kaphatók 10 ezer font alatt, egy jó Spyder ennek duplája, egészen a Shamalig, amit 53 ezer fontra becsülnek. A legolcsóbb szélvédővel rendelkezők karbantartása azonban drágább lehet, és egy 1980-as/90-es évekbeli Maserati esetében a számlák jelentősek lehetnek.
Árkategória: 8 900–16 400 font
A Peugeot 106-ot gyakran háttérbe szorította testvére, az 1990-es évek versenyzői kedvence, a Citroen Saxo. Az 1991 és 2003 között gyártott 106-os az 1,0 literes benzines változattól a szórakoztató GTi és Rallye változatokig bármiben elérhető volt.
Kisautó, de nagy egyénisége volt a belső térrel, amely egyesítette a francia különlegességet a praktikus egyszerűséggel.
A Peugeot 106-ot nagy értéknek tartják néhány riválisához képest. A kiváló állapotú első szériás 106-os Rallye változat 12,4 ezer font, ami 32 százalékkal kevesebb, mint régebbi rokona, a Peugeot 205 Rallye. A homologizációs okmányukkal, korlátozott számukkal és azonnal felismerhető megjelenésükkel számos követelményt teljesítenek a gyűjthető autókkal szemben, bár az eredetiség kritikus.
Árkategória: 26,9 ezer -90,1 font
1965-1969-ben a Porsche olyan autót szeretett volna, amely a 356 és 911 közé illeszkedik: az utóbbi megjelenését örökölte a 912-es, olcsóbban, azonos minőséggel és kényelemmel. A fenntartás is kevesebbe került a 356-ból származó négyhengeres 616-os motornak köszönhetően.
Manapság a 912 egyre keresettebb, nemcsak nagy értéke miatt, hanem azért is, mert egyszerre dinamikus és használható, a 911-hez képest könnyebben kezelhető és teljesítőképes. A 912,
árai stabilak, nem várható drasztikus emelkedés, a balkormányosok ára 57,8 ezer font.
A Porsche 912-es 911-es árának töredékéért nyújtja ugyanazt az élményt. A nagyon korai 912-es modellektől eltekintve az autók túlnyomó többsége megegyezik a hathengeres testvérével, ugyanaz a belső tér, a karosszéria, a felfüggesztés és az elektromosság, csak a motor különbözik
Árkategória: 800 -15,8 ezer font
A Range Rover P38 1994-ben érkezett az eredeti klasszikus modell utódjaként. Lekerekített külső kialakítást kapott, míg a belső térben a modell minden jellegzetessége megvan, beleértve a sok fát és bőrt, valamint a megemelt vezetési pozíciót, amely azt az érzést keltette az utasokban, mintha mindenki felett állnának.
A P38 a hagyományos Rover V8 frissített változatával, vagy a BMW turbódízel motorjával volt elérhető. A fényűző luxus és a legendás terepképesség kombinációja miatt jó ár-érték arányú modell. A P38 Range Rover jelenleg rendkívül kedvező árú autó, a legolcsóbb futókat ezer font alatt hirdetik, a csúcskategóriás, limitált szériás, alacsony futásteljesítményű darabok sem érik el a 15 ezer fontot. Ráadásul egyre ritkábbak: a közösségi média csoportok tele vannak alkatrésznek tört vagy terepen való használatra erősen átalakított autókkal. Keressen egy eredeti, jól karbantartott példát, amely sok ár-érték arányt kínálhat.
Árkategória: 5700–28,7 ezer font
Sok filmben is szerpelt, de nem éppen a legszebb, legértékesebb az 1977-1980-ös évjáratú Rolls-Royce Silver Shadow II, melyet 1965-ben mutatott be a márka. A kerékkereskedőktől az esküvőszervezőkig és a világ gazdagjaiig mindenki szeretett, a Silver Shadow II a korabeli luxusautózás csúcsát nyújtotta. Ma is adja a csillogás élményét, a kiváló menetkényelmet és a híres Spirit of Ecstasy státuszát. Az értékek rendkívül eltérőek, és a karbantartási költségek is változnak, ezért körültekintően kell kiválasztani.
A Silver Shadow II árai viszonylag statikusak, ma már csak 100 fonttal magasabbak, mint 2021 decemberében. A nagy különbség a legjobb példákban volt, a concours feltétel értéke ugyanebben az időszakban több mint 20 százalékkal, 31 900 GBP-ra nőtt. Ez jó jel, mivel a legjobb példák számának növekedése gyakran arra ösztönöz, hogy többet költsenek más, kevésbé érintetlen autók karbantartására
Árkategória: 25 ezer -72, 5 ezer font
A 2000-2001 közötti Subaru Impreza P1-ek mindig keresettek. Az első generációs Subaru Impreza árai emelkednek, de semmivel sem jobban, mint néhány elismertebb modellé. Ezek közé tartozik a zászlóshajó 22B és a Prodrive 1 vagy P1. Mindössze ezer példány készült, mindegyiket a híres motorsport cég, szállította. Ez magában foglalta a McLaren F1 tervezője, Peter Stevens által végrehajtott tervezési változtatásokat és a motorok 276 lóerős teljesítményének javítását.
A P1 csak Sonic Blue színben volt elérhető, alvázát és felfüggesztését kifejezetten sportos pilótáknak szánták. Az elektromosan állítható Recaro üléseken a P1 logó látható, amely az ikonikus hátsó szárnyat is díszítette. A 22B áraihoz képest a P1 lehetőséget kínál arra, hogy bekerüljön egy legendás, rallye által kifejlesztett sportszalonba.
Az árak sokat emelkedtek az elmúlt néhány évben: 2022 szeptemberében 32 ezer font volt, két évvel később pedig 50,5 ezer font, és várható az árak további emelkedése. Sok ilyen autót keményen vezettek, és óriási a szakadék a felső és a legalsó értékek között. Az alacsony futásteljesítményű autók értéke növekedik majd a legtöbbet, de a rendszeresen vezetett, kissé durva szélű autók sokkal megfizethetőbbek és nagyszerű szórakozást nyújtanak.
Árkategória: 600–5100 font
A Toyota RAV4 az a modell, amely elindította a kompakt crossoverek és kis SUV-k modern korszakát. Az 1994-ben bemutatott autó azóta több mint tízmilliós számban kelt el.
A négykerék-hajtású szabadidőjármű megfelelő utas- és csomagteret biztosít, nagyobb hasmagasságával terepre is, magasabb vezetési pozíciójával jobb a kilátás is. Készült rövid és hosszú tengelytávú változatbank, és létezett teljesen elektromos változat is, a RAV4 EV.
A Toyota gyártási minősége, az azonnal felismerhető dizájn és a nagyon alacsony jelenlegi árak együttesen azt jelzik, hogy a RAV4 egy nagyszerű belépő szintű klasszikus.
Fotók: RM Sotheby’s, Classic Car Auctions, Hagerty Price Guide
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!