Bugatti

Most belelapozhat a világ legdrágább autós könyvébe

2022.09.06.

Megkésve bár, de parádésan ünnepelte reneszánsz modelljét a legendás márka.

 

Tizenkilencmillió forintot egyetlen könyvért? Van, aki megadta ezt a pénzt a Bugatti ünnepi kiadványának egyetlen példányáért. Nem véletlenül, mert ez volt 001-es számú a 330 darabos sorozatból.

A márka autóihoz méltó 46 ezer dolláros árat licitáláson ért el, nem is akármilyen helyszínen, a kaliforniai Pebble Beach-en.

A könyv címe The EB110 & The Last Bugatti Racing Cars, szerzője Johann Petit & Pascal van Mele. Ha valaki még elég gyors és van 900 dollárja, akkor megrendelheti a 110% nevű kiadónál a 700 fotóval illusztrált 440 oldalas könyvet, melynek van fekete borítós GT, kék borítós LM és ezüst színű IMSA kiadása, mindegyikből 110 példány készült. A 33x33 centis könyv nem csak drága, de nehéz is, a súlya 6 kg, szóval tetemes a szállítási költsége is.

Csodás a tartalma, ahogy a márka története is, melynek csak egyik fejezete az EB 110-es, melynek apropóján a könyv készült, igaz, a Bugatti kicsit lekésett a modell harmincadik születésnapjáról, melyet harminc eredeti autóval ünnepeltek 2021. szeptemberében, Campogallianóban.

Kemény pofonnal indult a márka története: „Csinálhat maga akármilyen gyors és szép autókat, bizonyos társadalmi osztályoknál nem számít az ár, csak a luxus, ezért mindig is Rolls-Royce-t vesznek, és nem Bugattit.”

Az angol arisztokrata hölgy szavai szíven ütötték az akkor már másfél évtizede autókat gyártó Ettorét, aki elhatározta, hogy ledönti a brit autómítoszt a trónról, és megalkotta a Royale-t. Nincs még egy autó, mely első látásra ennyi eleganciát és erőt sugall, nem véletlenül, hiszen a festőművészi tehetséggel és műszaki érzékkel alaposan megáldott Ettore Bugatti minden idők legdrágább személyautóját alkotta.

Ettore Bugatti 1881-ben született Milánóban, tizenhét évesen a Prinetti&Stucchi nevű kerékpárkészítőnél motorokat épített triciklikhez. 1909. szeptember 12-én saját vállalatot alapított Molsheim városában, ami akkoriban Németországhoz tartozott. Első autóit egyszerűen kezelhető, négyhengeres ( 800-1300 cm3) motorok hajtották, 1914-ben Bugatti már hengerenként négyszelepes motorokat gyártott.

Az I. világháború idején repülőgépmotorokat tervezett, majd 1920-ban tért vissza az immár francia fennhatóság alá tartozó Molsheimbe, és az őszi Párizsi Autókiállításon bemutatta legújabb modelljeit, melyekből évi 100-150-et adott el.

Az igazi sikert az 1921-es Brescia-i Grand Prix győzelem hozta meg, a formájuk miatt Tanknak is gúnyolt T35-sö modellek 1924. és 1929. között minden versenyt megnyertek. Sikereinek köszönhetően megnőttek a rendelések és Molsheimben ezerkétszázra bővült a dolgozói létszám.

A virágzás idején Ettore és fia már csak a tervezésre összpontosíthatott, ekkor alkotta meg Jean Bugatti a jellegzetes patkó alakú hűtőt, mely az Atlantic és Atalante modelleket is fémjelezte.  A gyönyörű családi kastély parkjában apa és fia minden vásárlónak személyesen adta át új Bugattiját.

1926-ban készült a 6,5 méteres csodaautó, melynek hosszú orrába nyolchengeres, 12,7 literes, 300 lóerős motort építettek, ezt eredetileg repülőgépekhez tervezték. A T41 Royale modellből hét év alatt hat készült, napjainkban is a legértékesebb autók között van.

A gazdasági világválság a gazdagokat és a luxuscikkeket gyártó cégeket is nehéz helyzetbe hozta, ezért a Bugatti kisebb, egyszerűbb és olcsóbb modellek gyártására állt át, ekkor született a 40-es típus, melyből nyolcszázat gyártottak.

Az 1934-ben bemutatott 57-es karosszériáját és 3,2 literes, kettős vezérműtengelyes motorját is Jean Bugatti tervezte, a modell több versenyt nyert, többek között a 24 órás Le Mans-t.

1939 augusztus 11.-én Jean Bugatti tesztelése közben halálos balesetet szenvedett Molsheim közelében, a II. világháború pedig véget vetett az autógyártásnak.

1947 augusztus 21.-én meghalt a cégalapító Ettore is, kisebbik fia, Roland nem tudta talpraállítani a romokban heverő gyárat. Alapításától bezárásig 6006 Bugatti készült Molsheimben, a céget és a márkát 1963-ban megvásárolta a Hispano-Suiza-Mericier.

Aztán több évtizedre eltűnt az autógyártók közül a Bugatti, melynek feltámasztásában Romano Artioli dél-tiroli bróker látott fantáziát, a cégalapító születésének 110-ik évfordulójára 1991-ben Modenában elkészült az EB, vagyis Ettore Bugatti nevének kezdőbetűivel és 110-es számmal jelzett utcai sportkocsi, mely 352 km/órás sebességre volt képes.

Az ős EB 110-es fejlesztése 1988-ban indult, formáját Marcello Gandini tervezte, a márka autói akkoriban még Modena közeli Campogallianóban. Készültek. 1992-ben, a genfi autószalonon bemutatott Super Sport volt az utolsó olaszországi darab. Az ezüst színű, 39040-es alvázszámú és 355 km/órás sebességre képes EB110-es 1995-ben készült.

1993-ban még bemutatták az ItalDesign tervezésű EB 112-est. Artioli 1995-ös csődjéig még 139 darab Bugatti 112-es készült Modenában.

A Bugatti márka 1998-ban került a VW tulajdonába, a német konszern új gyárat épített Molsheim közelében. 1999. szeptemberében mutatták be az EB Chiron 218-as kódú tanulmánymodellt: a négyüléses, négy-kerékhajtású luxuslimuzint 6,3 literes, 18 hengeres, 555 lóerős teljesítményű motor hajtotta. Októberben, a Tokyo Motor Shown tartották a Veyron premierjét. Az 1001. lóerős autó az egykori Le Mans győztes Bugatti csapat egyik pilótájáról, Pierre Veyronról kapta nevét. Többéves halasztás után, 2005-ben indult meg a világ legerősebb és leggyorsabb közúti autójaként beharangozott Bugatti sorozatgyártása.

Több alkalmi modell és méregdrága Bugatti is készült: a dallamos nevű Centodieci is megidézi a legendás EB110-et. A Centodieci a nem kevésbé attraktív Chiron műszaki alapjaira épül és mindössze tízet gyártottak belőle Molsheimben. Megörökölte az ősmodell formáját, de közben vékony LED-fényszórókat, kisebb patkó alakú maszkot és oldalán ovális légbeömlőket kapott, változott az ablak és a tetővonal. W16 hengeres, 8 literes, 1500 lóerős motorjával álló helyzetből 2,4 másodperc alatt éri el a százas tempót, végsebessége pedig négyszáz feletti.

A limitált Centodieci különkiadás minden példányáért nyolcmillió eurót, vagyis, 3,2 milliárd forintnyi összeget kellett leszurkolni, de a pénz nem volt elég, mert csak a márka törzsvevőinek kis rétege juthat hozzá. Ahogy a legújabb Mistral modellhez is.

Napjainkig több mint nyolcezer Bugatti márkájú autó készült, ehhez jön még az a több ezer baby modell, amit gazdagok gyerekeinek gyártottak, ezekről is külön könyv jelent meg korábban.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.05
Egy elektromos autó használata csak akkor klímasemlegesebb, mint egy belsőégésű motoros autóé, ha....
2024.05.05
Két gyermek életveszélyesen megsérült egy közlekedési balesetben Ceglédnél vasárnap - közölte az....
2024.05.05
Ennél nagyobb átalakuláson autó nem is eshet át, mint a többszörös Le Mans-i győztes hibrid Porsche....
2024.05.05
A vitorlázó gép a Turócszentmártonhoz tartozó Tomčany melletti, az Aeroklub Martin polgári társulás....
2024.05.05
Ma már alap, hogy az autóra ötvenezres garanciát adnak. Az első autóknál nem volt természetes a....
2024.05.05
Az egykori Győri Keksz- és Ostyagyár vezetőjének tiszteletére emléktáblát avattak a Széchenyi....
2024.05.05
A heti rajzunk készítője Kelemen István. Rajzának címe: Nem iszik, nem dohányzik, de... ..
2024.05.05
Idén a Beregi kör lett az Év kerékpárútja, a festői útvonalat és a bringatúrázás legfontosabb....
2024.05.05
Magyarország területén 2024. május 4-én 0 óra és 24 óra közötti időszakban a rendőrök 45 személyi....
2024.05.05
A Porsche Hungaria április 25-től visszatért a fix, forint alapú autórendeléshez, teljes....