ikarus
Az egyetlen példányban létező emeletes autóbuszt 1968 decemberére készítette el a MÁVAUT Béke téri főműhelye hat hónap alatt, két Ikarus 556 összeépítésével. A budapesti tesztüzemet követően a 12. számú AKÖV-nél, Pécsett állt szolgálatba, mivel a 4,24 méteres magassága a nagyvárosokban sok helyen nem tette lehetővé a szabad közlekedését (ma is útvonalengedély kell hozzá). Alul 36+2, felül 28 személy számára van benne hely, 1976-ig amerre csak közlekedett, mindenhol igazi látványosságként tartották számon. Jelenleg a Volánbusz nosztalgiaflottájának zászlóshajója, a felújítása másfél évbe telt, és 2022 tavaszára készült el.
Az emeletes busz 10,8 méter hosszú, 2,5 méter széles és 4,24 méter magas, a tömege 11 580 kg. Már nem az eredeti, 9,5 literes JÁFI Csepel 619-es, hanem egy D10-es, 10,35 literes, sorhatos Rába turbódízel motor hajtja, amely 180 lóerőt képes leadni a 6+1 fokozatú ZF gyártmányú kézi váltón keresztül a hátsó kerekekre. A jármű legfeljebb 80 km/h-val tud haladni, átlagfogyasztása 28 l/100 km. Az emeletes Ikarus pécsi üzemeltetését végigkísérték az első futóművel kapcsolatos problémák, annak korlátozott terhelhetősége miatt, így a busz a restauráláskor a későbbi Ikarus 200-as típuscsalád némileg módosított futóműveit (elöl LiAZ, hátul Rába), illetve kormányművét kapta meg.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!