ICDP
Vegyünk például egy műszaki áruházat: ha akarunk venni egy új tv-t vagy mobiltelefont, több választási lehetőségünk van: megrendelhetjük online az adott lánc webáruházában, besétálhatunk a legközelebbi egységbe, vagy rendelhetjük az adott terméket az áruházlánc valamelyik digitális boltjából, vagy ha gyorsítani szeretnénk a folyamaton, kérhetjük a terméket a digitális boltba, ahova jelentősen gyorsabban kiszállítják, mintha házhoz kérnénk.
Made Of Cloud
Ideális esetben a különböző csatornák között tökéletes az átjárhatóság, a vásárlás bármelyik lépésénél dönthetünk úgy, hogy inkább más módon folytatnánk a vásárlást. Az autóvásárlás jelentősen több lépésből áll, mint például egy televízió vásárlása és a lépések döntő többsége továbbra is a hagyományos módon, személyesen, egy kereskedésben zajlik. Ugyanakkor az ICDP 2017-es felmérése alapján az ügyfelek 20%-a ha tehetné, online véglegesítené a rendelést és annak pénzügyi vonzatait. Persze ezt nem tennék akármilyen partnerrel: Vagy közvetlenül a gyártótól, vagy egy megbízható márkakereskedőtől. Az utóbbi években megnyíló lehetőségek mögött elsősorban előbbiek álltak, a kereskedések – szűkösebb anyagi lehetőségeik miatt – még nem igazán teszik lehetővé a vásárlás bizonyos lépéseinek interneten keresztül történő megtételét.
Wards Auto
Az ilyen lehetőségek megnyitása gyakran a marketing része, limitált szériás, egyedi modelleket kínálnak eladásra online, a rendelést pedig a foglaló bankkártyával történő kifizetése után véglegesíthetjük is. Otthon, a kanapéból. Így történt a francia sportautó, az Alpine feltámasztásánál 2017-ben, vagy a Volvo XC90 limitált szériás modelljénél még 2014-ben.
CBT
Van példa sokkal kiterjedtebb online vásárlási lehetőségre is, a Dacia az Egyesült Királyságban, a Smart pedig Olaszországban teszi lehetővé, hogy a honlapon konfigurált autót azonnal meg is rendeljék az érdeklődők. Mások, mint a Citroen és a Peugeot Franciaországban a kereskedőknél álló bemutató és raktári autók vásárlását könnyítik meg, bár egyelőre csak a foglaló kifizetése történik online, a véglegesítéshez a vásárlók kénytelenek elmenni az adott kereskedésbe.
Ezekben a koncepciókban közös, hogy a vásárlás online kezdődik, de szinte minden esetben offline ér véget, tehát a teljes mértékben az interneten történő vásárlás kora még nem jött el és talán soha nem is fog. Ugyanakkor van, aki már tovább jutott: az autóipari innovációban mindig is élen járó Rockar kereskedői hálózattal közösen indította el online platformját a Mitsubishi, érdemes megnézni, mennyire egyszerűvé tették a vásárlást (www.buy.mitsubishi-cars.co.uk).
Az első vásárló Mitsubishi Matters
De akarunk-e online autót vásárolni? A legtöbben minden bizonnyal nem. A cél nem az, hogy be se tegyük a lábunkat egy kereskedésbe, hanem hogy ne kelljen minden egyes teendőt személyesen intézni. Miért ne fizethetnénk ki a foglalót online? Miért ne foglalhatnánk időpontot a tesztvezetésre, egy erre alkalmas platformon keresztül?
Bizonyos esetekben, mint a limitált modellek, amelyeknél az alapverziót már jó eséllyel ismerik az érdeklődők, valóban van létjogosultsága egy teljes mértékben online vásárlási folyamat létrehozásának, hiszen ezekben az esetekben nem feltétlenül van szükség tesztvezetésre, hiszen az alapmodellt az érdeklődők már nagy valószínűséggel kipróbálták és az alapján döntöttek a limitált szériás modell megvásárlása mellett, de egy hagyományos modell esetében nincs az virtuális teszt vagy 360 fokos kamera, ami helyettesíteni tudná az autó kipróbálását. Persze, a vásárlási folyamatoknak fejlődniük kell és kényelmesebbé kell válniuk, de biztosak lehetünk benne, a kereskedésekben még hosszú időn át szeretettel fogják várni a tesztvezetésre jelentkezőket. Ki tudja, talán előbb vagy utóbb ez lesz az elsődleges feladatuk.