Bosch

A mobilitás jövője: Bosch és TomTom

2015.08.06.

Az automatizált járművezetés fejlesztése nagyban hasonlít a sok darabból álló kirakós játékokhoz. A Bosch ezúttal a térképek és közlekedési információs szolgáltatások holland készítője, a TomTom segítségével illeszti helyére a kép egy újabb elemét.

A két vállalat a magas fokon automatizált járművezetéshez szükséges térképadatok területén folytatott együttműködésről állapodott meg, amelynek keretében a TomTom készíti a térképeket, míg a Bosch – rendszerfejlesztői tevékenysége alapján – azok pontosságának követelményeit határozza meg. Az első részleges térképeket már a német A81 és az amerikai egyesült államokbeli I280 Interstate autópályán folytatott tesztjei során jelenleg is használja a Bosch.

– Csakis kellően nagy pontosságú térképek segítségével közlekedhetünk 2020-tól automatizált üzemmódban az autópályákon – hangsúlyozta az együttműködés fontosságát Dr. Dick Hoheisel, a Bosch igazgatótanácsának tagja. – 2015 végére már Németország autópályáinak és gyorsforgalmi útjainak teljes hálózatáról új, nagypontosságú térképekkel szeretnénk rendelkezni az automatizált járművezetés számára – emelte ki Jan Maarten de Vries, a TomTom autótechnikai részlegének alelnöke. Ezt az európai és az észak-amerikai úthálózat újbóli feltérképezése követi majd.


A magas fokon automatizált járművezetéshez használt térképeket alapvetően két tulajdonságuk különbözteti meg a napjaink navigációs rendszereiben alkalmazottaktól. Méter- helyett immár deciméter-nagyságrendű pontosságuk mellett az automatizált járművezetés térképei több rétegből állnak. A hagyományos alap-navigációs réteg segítségével határozza meg a rendszer az A-ból B-be vezető útvonalat és az egyes igénybe vett utak sorrendjét.

A lokalizációs réteg újszerű eljárással szolgál nagypontosságú adatokkal, amelyek alapján a jármű már az éppen igénybe vett forgalmi sávban határozhatja meg pozícióját. Ennek során a gépkocsi környezet-megfigyelő érzékelőinek információit veti össze a térkép lokalizációs rétegének megfelelő adataival. Ennek eredményeképpen az úthoz és annak környezetéhez viszonyítva egyaránt pontosan meghatározható a jármű helyzete.


A lokalizációs réteg felett elhelyezkedő tervezési réteg a további fő jellemzőkön – például útburkolati jelek, közlekedési táblák és sebességkorlátozások – túl többek között az út geometriai adataira vonatkozó információkat is tartalmaz, például a kanyarívek sugarát vagy a lejtők, illetve emelkedő meredekségét. E tervezési réteg igen részletes információi alapján dönt az automatizált vezetésű jármű, például a sávváltásairól.

A magas fokon automatizált járművezetés biztonsága és kényelme szempontjából kulcsfontosságú e térképanyag frissítése. A közlekedési torlódásokra, balesetekre, építési szakaszokra vagy sebességkorlátozásokra vonatkozó információknak egyaránt aktuális formában kell rendelkezésre állniuk, csakis így választható meg minden esetben előrelátó módon a lehető legkedvezőbb stratégia.


A Bosch és a TomTom többféle megoldással kívánja biztosítani a térképek állandó aktualizálását. A TomTom térképészcsapata továbbra is folyamatosan járja az utakat, pontosan rögzítve azok új elemeit és esetlegesen megváltozott vonalvezetését. A rövidtávú változások, mint például a közlekedési torlódások vagy a frissen kihelyezett jelzőtáblák naprakész követésére a TomTom és a Bosch további flották információit kívánja felhasználni, amelyek járművei az ehhez szükséges érzékelőkkel is rendelkeznek.

Az aktuális közlekedési helyzetről ily módon nyert adatok egy szerverbe futnak majd, amely ellenőrzésüket követően a központi digitális térkép-adatbázisba táplálja őket, immár aktuális formában bocsátva a magas fokon automatizált vezetésű gépkocsik rendelkezésére. A jármű így olyan közlekedési információkhoz is juthat, amelyek jóval túlmutatnak fedélzeti környezet-érzékelők hatótávján.

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.01.28
A Mercedes Sprinter éppen a pálya közepén állt meg. ..
2025.01.28
A Nemzetgazdasági Minisztérium 2024-ben az új ügyvezető kinevezésével megkezdte a Debrecen....
2025.01.28
Hosszú, szinte prémium hangulatú, kupésított városi terepjárót hozott a KG Mobility az Actyon....
2025.01.28
A rendőrök elfogták azt az 51 éves devecseri férfit, aki Magyarországra szállította a járműveket. ..
2025.01.28
Nézze meg a videót! ..
2025.01.28
Nagy teljesítményű, 800 voltos elektromos hajtásláncot fejlesztett a Bosch nagyobb méretű vízi....
2025.01.28
Előző héten 14 olyan sofőrt szűrtek ki a rendőrök, akik ittasan ültek volán mögé, egyikük egy....
2025.01.28
Utasforgalmi próbaüzemre indult az Alstom Astride-villanymozdony a Mecsek IC-k élén - közölte a MÁV....
2025.01.28
A BMW Steyr-i gyára teljes egészében távfűtésre áll át: a rendszeres működéséhez szükséges energiát....
2025.01.28
Ha tetszik a VW T3 stílusa, de inkább járnál egy modern, erős és megbízható furgonnal, költözz....