környezetvédelem

Mobilitás füst és zaj nélkül

2014.09.24.

Autómentes napnak indult, aztán mobilitási hét lett belőle: a kerekes járművet forgalmazó cégek be is dobtak mindent, persze zöldbe csomagolásban, aztán megint jöttek a hétköznapok, beteg gebékkel és száguldó paripákkal.

Bokszutca az Akadémia parkolójában    A szerző felvételei

Vannak a végletek: a dugókkal teli napok és az autómentesek, előbbiekből évente 364, utóbbiakból egy. Ráadásul még az sem teljes, részlegesből persze többet is bejelölhetnénk a naptárban, hiszen Magyarországon is létezik a kamionstop intézménye, a rendezvények miatti időleges útlezárás, meg még sok egyéb. Például a szelektíven autómentes övezet, ami többségünknek behajtási tilalmat jelent, ám nem vonatkozik a kiváltságosokra, vagyis az engedéllyel rendelkezőkre, jó esetben a tömegközlekedési eszközökre sem.

Az első európai autómentes nappal 1998-ban szeptemberében próbálkoztak, akkor 35 város, két évvel később már tizenöt ország 350 települése csatlakozott a felhíváshoz. Drasztikusan csak 1974-ben, egy háborús olajbojkott hatására sikerült megtisztítani az utakat az autóktól. Napjainkban a dinamikusan fejlődő kínai járműállomány olajszomja, háborús helyzet vagy természeti katasztrófa veri fel az üzemanyagárakat, így csökkentve némileg az európai utak forgalmát. De van egy másik megoldás, az autómentes nap, vagy hét.

Rajtceremónia a Széchényi téren

Zöld futam a cityben

Vannak cégek, melyek egész napos ingyenes programokat is rendeztek a közlekedésbiztonságra nevelés és a környezetvédelem jegyében. Beszálltak a magyarországi villanyautókat és hibrideket forgalmazók, így a Citroën, a Nissan, az Opel, a Peugeot, a Škoda és a Toyota is. A gyáriak mellett megjelentek az egyedileg kreált Aixam, Suzuki, Trabant, és Kis-Polski modellek, de bemutatkozott villamosított old timer és fagyis kocsi is. A IV. MVM Energia Futamon a Jövőnk Energiája Interaktív Kamion mellett voltak járműiparhoz kapcsolódó fizikai és kémiai bemutatók. A gyermekfoglalkoztató sátorban a legkisebbek saját kezűleg gyártottak járműveket újrahasznosított anyagokból, közben pedig a lezárt Lánc hídon kialakított KRESz tanpályán rollerezhettek, kerékpározhattak a legkisebbek.

Palackváltás verseny közben

Levegővel is mentek

Az Akadémia előtti parkolóban kialakított bokszutcában alternatív hajtású járművek készülődtek: a gyönyörű Széchényi téren negyedik alkalommal mérték össze tudásukat egyetemisták, amatőrök és profik saját építésű környezetbarát járműveikkel. A kettő-, három- és négykerekű zöld technológiával működő járművek versenyén hatvan csapat napelemes autója, különleges prototípusa, átalakított szériaautója, elektromos és sűrített levegővel hatott sportautója állt rajthoz. Az immár nemzetközivé vált futam célja annak bemutatása, hogy a mérnökök találékonyságának köszönhetően elérhető közelségbe került a fenntartható városi közlekedés.

Nem hiányoztak a hírességek sem a IV. MVM Energia Futamról: villany gokartok Famous Futamán többek között Kozmann György világbajnok, olimpiai bronzérmes kenus, Drávucz Rita világ- és Európa-bajnok vízilabdázó, Lepe, a Balkan Fanatik frontembere, Delov Jávor, a Random Trip alapítója, Szivák Zsolt, a Cloud 9+ énekese, Endi, a Hooligans együttes dobosa, Szekeres Adrien EMeRTon-díjas magyar énekesnő, dalszerző és Kemon, az Irie Maffia zenekar egyik frontembere mérte össze erejét Budapest belvárosában, a forgalom elől lezárt Széchenyi téren, a Lánchíd pesti hídfőjénél.

Beveteésre várva

Látványos akciók helyett P+R parkolókat!

Autózni drága, de kell, mert hogy sokaknak, különösen a peremkerületekben vagy városokon kívül lakóknak ez marad. Persze könnyű látványos műsorokat tartani az autók elől elzárt Andrássy úton, hiszen alatta a metrónál is gyorsabb, és kellemesebb közlekedési eszközzel utazhatunk, akár tömegesen. Imádom a földalattit, mert néhány fok megmászása után elérhetem a szerelvényt vagy a felszínt, nem úgy, mint a metróban, ahol hosszú perceket kell mozgólépcsőzni az óvóhelyszerű kürtőkben, melyekben sokszor magamat is alig tudom kikerülni, az oszlopokról és utastársakról nem is beszélek.

Sajnos millennium földalattiból csak egy van, és metróból sincs elég. Az utakat tönkretevő kamionforgalmat is csak a városokat elkerülő körgyűrűkkel lehet elterelni, teljes pedig még Budapestnek sem jutott, annak ellenére, hogy naponta hatszázezres autóforgalmat kell elviselnie.

Nyolcvan százalékos a személyautók aránya

Egy uniós felmérés szerint a személyszállítás nyolcvan százalékát autókkal bonyolítják, többek között azért is, mert az agglomerációkból, csak így lehet bejárni dolgozni, a gyerekeket óvodába vagy iskolába vinni, bevásárolni. Ám a P+R ötlet, vagyis „autózz tömegközlekedési csomópontig, onnan pedig utazz tovább vonattal, hévvel, busszal, metróval vagy éppen elővárosi vasúttal,” egyre nehezebben megvalósítható. A korábbi P+R parkolókból csak mutatóba maradt néhány, bár a statisztikák közel négyezerről szólnak, és további négyezer létesítését is tervezik Budapesten. Többségük fizető, ráadásul egyiken sem vállalnak felelősséget az autókért, márpedig a rendszeresen védtelenül álló kocsi a legalkalmasabb célpontja tolvajoknak. A budafoki bevásárlóközpontnál létesített P+R parkolóból a sűrűn közlekedő vonatokkal lehet bejutni a belvárosba, a Kőbánya-Kispest metró végállomásnál lévőt is bővítették, de nem eléggé. A Hatéár úton egy metrójegy árárért lehet egy napot parkolni. Általában nincs elég hely és ha van, akkor a terület körüli viták miatt akadnak el a kisebb rendezésre vonatkozó elképzelések is. Pedig valamennyi nagyobb tömegközlekedési végállomáson bővíteni kellene a parkolási lehetőségeket.

Átalakított és gyári villanyautók

Autózni kell!

Bármennyire szeretjük vagy utáljuk, az autó szükséges rossz, vagy jó, és nem csak azért, mert a járműipar fontos gazdasági és export tényező, munkaalkalom, hanem azért is, mert a szép és motorikusan is tiszta autó része a városnak, városképnek, jelképe szabadságnak, mobilitásnak. Igazából nem is az autókkal, hanem az autósokkal van a baj, hiszen a balesetek 95 százaléka emberi hibára vezethető vissza, és a dugókért is mi vagyunk felelősek. Kellő rálátással, akár egy emeleti ablakból is megfigyelhető a közlekedési káosz kialakulása: az autósok többsége nem indul el időben a zöld jelzésre, de rendszeresen áthajt a piroson. Szóval szabad jelzésnél beteg lovakként poroszkálunk, tilost látva paripaként száguldunk. Állati ötleteik persze vannak a szakembereknek is, akik az új csomópontokba szinte tudatosan beépítik a potenciális dugót, balesetveszélyt, hogy elvegyék az immár közel százharminc éves találmány, a belsőégésű motorral hajtott automobil előnyeit.

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.12
Úgy tűnik, hogy a Toyota Gazoo Racing zakatoló vonatán nincs fék, ugyanis kiterjedt sport- és....
2024.05.12
Hat jármű sérült a közlekedési balesetben a Róbert Károly körúton – írta a katasztrófavédelem. ..
2024.05.12
Az elektromos autók iránti kereslet közelmúltbeli csökkenése arra készteti az autógyártókat, hogy....
2024.05.12
Különleges pályázatot írt ki külső szakértők számára a Toyota kutatóintézete: jelentős támogatással....
2024.05.12
Élénk, sárga színű, a nagyobb méretű járművek holtterére figyelmeztető matricákat helyez ki....
2024.05.12
A Nissan bemutatta a Townstar Evalia változatát, ami egy élvonalbeli kombi autó, amely egyaránt....
2024.05.12
Sébastien Ogier közel áll ahhoz, hogy megdöntse Markku Alén portugáliai győzelmi rekordját, feltéve....
2024.05.12
Gondoktól mentesen zárta a 2024-es Riverside Baját a Varga Racing Team alakulata: Varga Imre és....
2024.05.12
Egyre fontosabb szempont utazás során, hogy megóvjuk a környezeti és helyi értékeket, ebben segít....
2024.05.12
Holttestet találtak egy kiégett autóban Tinnyén - közölte az Országos Katasztrófavédelmi....