járműgyártó

MINI STRIP: Fenntartható formatervezés meglepő csavarral

2021.08.14.

A Paul Smith-szel közösen megalkotott MINI STRIP augusztus 12-én, Londonban ünnepelte világpremierjét. A különleges, egyedi tervezésű modell a MINI és Paul Smith 2020 novemberében bejelentett együttműködésének gyümölcse, mely során a két ikonikus brit márka hónapokon át folytatott eszmecserét a fenntartható tervezésről. Az „egyszerűség, átláthatóság és fenntarthatóság” jegyében született modell inspiráló ötletekkel szolgálhat egy fenntarthatóbb autóipar számára.

Ahogy a MINI STRIP neve is sugallja, a tervezés a háromajtós MINI Cooper SE teljes lecsupaszításával kezdődött, hogy a tervezés a strukturális alapoktól kezdődhessen. Ezt követően csak olyan alkatrészeket adtak hozzá a felépítményhez – szem előtt tartva a fenntarthatóságot –, amelyek a tervező szerint feltétlenül szükségesek.

„Számomra a MINI STRIP bámulatosan példázza azt, hogy a MINI és Paul Smith hasonlóan merész módon gondolkodik a jövőről, az innováció és a design tekintetében – együttműködve pedig még többre vagyunk képesek. Paul már a tervezési folyamat elején rendkívül érdekes kérdéseket vetett fel, köszönhetően az autóipartól független és ezért újszerű nézőpontjának. Igazán büszkék vagyunk arra, hogy közös erővel ilyen karakteres eredményre jutottunk” – nyilatkozta Oliver Heilmer, a MINI Design vezetője.

A külső nézőpont fontos inspirációforrás

A MINI mindig is fogékony volt az univerzumán túl működő perspektívákra, hiszen azok segítik a márkát élesebb képet alkotni önmagáról, valamint arról, hogy hogyan reagál a kihívásokra. A kerékpárokért, a könyvekért és egy sor egyébért rajongó divattervezőként Paul Smith olyan kérdésekkel állt elő, amelyek új lendületet adtak a megszokott határok átlépéséhez. „Hihetetlenül hálás vagyok a lehetőségért, hogy újragondolhattuk az ikonikus MINI-t” – szögezte le Paul Smith. „Ismerem és szeretem a jelenlegi modellt, de tisztelettel adózva a múltnak, a jövőbe tekintve, valami igazán különlegeset sikerült létrehoznunk. Kiváltságosnak érzem magam, amiért a MINI csapata megadta nekem azt a bizalmat és a szabadságot, amellyel merőben új irányból közelíthettük meg az autótervezés folyamatát. Úgy vélem, hogy a közös erőfeszítéseink nyomán teljesen egyedi eredményre jutottunk: visszatértünk az alapokhoz, megszabadultunk mindentől, ami elhagyható és teljesen lecsupaszítottuk az autót.”

A koncepció: a tökéletes tökéletlenség

Oliver Heilmer, a MINI Design vezetője. Fotók: BMW

A közös tervezési folyamat alapelve a minimalizmusra való törekvés volt, megcélozva egy kifinomult, friss, szokatlan formavilágot. A háromajtós MINI Cooper SE külsejét számtalan egyedi megoldás varázsolja teljesen egyedivé. Különösen jellegzetes a nyersanyagok jelenléte: a csupasz karosszériát nem fedi színes festék, csupán egy vékony átlátszó bevonat, amely a korrózió ellen nyújt védelmet. A horganyzott acéllemezeken tudatosan meghagyták a gyári csiszolás nyomait, hogy azzal az autót, mint funkcionális tárgyat, és mint a mindennapi élet robosztus társát azonosítsák. A szándékosan durva kikészítés Paul Smith szerint a „tökéletes tökéletlenség” megtestesítője.

Az anyagokban rejlő elemi kifejezőkészség

A MINI modellekre oly jellemző fekete spoiler egyes részeit 3D nyomtatással állították elő, újrahasznosított műanyagból, miközben az anyagok alapvető tulajdonságai sok helyütt visszaköszönnek, így a fémpanelek esetén is. Smith kerékpárrajongóként maga is gyakran gyűri fel inge ujját, hogy kicseréljen vagy módosítson egyes alkatrészeket kerékpárján, így nem csoda, hogy hozzá köthető a kiegészítő alkatrészeket rögzítő csavarok látható módon történő elhelyezésének gondolata is, azt a benyomást keltve, hogy a jármű könnyedén szétszerelhető, darabjai pedig egyszerűen visszaforgathatók a nyersanyag-körforgásba az autó élettartamának végén. A teljességgel funkcionális, ugyanakkor szembeötlő kialakítású spoilerbetétek szintén 3D nyomtatással készültek, aminek a feltűnő textúrájukat is köszönhetik.

A MINI STRIP zárt hűtőrácsát, valamint keréktárcsáit úgy alkották meg, hogy csökkentsék a légellenállást, ezáltal is megnövelve az elektromos modell elméleti hatótávolságát. A rács, valamint a kerekek aerodinamikus burkolata újrahasznosított Perspex anyagból készült, amely amellett, hogy könnyebb, kisebb erőforrásigénnyel is bír. A belső karosszéria nagyrészt csupasz kialakítását láttató, nagyméretű panorámatető anyaga szintén újrahasznosított Perspex.

Rajongás a részletekért

A MINI szerint „szemet gyönyörködtető”, míg Paul Smith „meglepő fordulatot” emleget a klasszikus kialakításban, ezzel utalva az olyan váratlan részletekre, mint a kontrasztos színek használata, amely csak második vagy harmadik pillantásra tűnik szembe a tervezők munkája láttán, lerántva a fátylat a részletek iránti rajongásukról. Ugyanez igaz a MINI STRIP-re is: az ajtók nyitását követően Paul Smith jellegzetes vonalai tárulnak a szemünk elé, öt élénk színből álló kompozícióban. A töltő fedele neonzölden világít nyitáskor, míg az elektromos csatlakozó vésett rajzát maga Paul Smith tervezte.

Radikálisan minimalista belső

A MINI STRIP a belsőjét tekintve is hű marad az „egyszerűség és átláthatóság” mottójához, amely a radikális lecsupaszítás következménye. A kárpitozott részek szinte hiányoznak az autóból, a műszerfal, az ülések és a kalaptartó kivételével, így maga a karosszéria válik az utasfülke meghatározó vizuális jellemzőjévé. Paul Smith kifejezett kérésére kék színben pompázik, valóban szemet gyönyörködtető módon. A nyers alapanyagok és az intenzív kék szín látványa egészen különleges esztétikai élményt nyújt: az utasfülke csupasznak, mégis „jól öltözöttnek” hat.

A már megszokott többrészes kialakítás helyett a műszerfal egyetlen nagyméretű, félig átlátszó elemből áll, füstös bevonattal. A MINI formavilágára hagyományosan jellemző körkörös kialakításra alapozva, az autó vonalvezetése sokkal egyszerűbb, szem előtt tartva egy jóval grafikusabb értelmezést. Nincs klasszikus értelemben vett központi vezérlőegység – a felszabadult hely a sofőr okostelefonjának jár. Az okostelefon a középső kijelző helyén automatikusan rácsatlakozik az autóra, s onnantól kezdve médiavezérlő egységként működik. A belső tér egyetlen fizikai kapcsolói, az elektromos ablakemelők, valamint az indítógomb, a középső kapcsolópanelen találhatók.

Az innovatív anyagokkal takarékosan bánunk az erőforrásainkkal

A MINI STRIP fenntarthatóságát a minimalista, geometrikus kialakításán túl, az újrahasznosított, környezetbarát anyagok használata is alátámasztja. A belső tér teljesen bőr- és krómmentes; az üléseket kötött szövet borítja. Az üléshuzatok egyetlen anyagból készülnek, így teljesen újrahasznosíthatók, vagyis fenntarthatóvá válik az anyagok körforgása. A szőnyegek újrahasznosított gumiból készülnek. Terrazzo-mintázatuk az újrahasznosítás és a gyártási folyamat eredménye, ráirányítva a figyelmet az újrafeldolgozás révén új életet nyert színes anyagokra.

A műszerfal fedlapja, az ajtók betétjei, valamint a kalaptartó szintén rendkívül visszafogott geometriával jellemezhető, ráadásul újrahasznosított parafából készül. A felhasznált parafa nem tartalmaz szintetikus kötőanyagokat, és teljes mértékben újrahasznosítható. Meggyőző szilárdságának és puha tapintásának köszönhetően, a parafa a jövőben kiváló helyettesítője lehet a habosított műanyagoknak. A parafa nemcsak újrahasznosítható, hanem megújuló nyersanyagként a termelése „megköti” a szén-dioxidot, potenciálisan visszaszorítva az üvegházhatású gázokat. A kötött szövet és a parafa használatának másik nagy előnye, hogy mindkét anyag pórusszerkezetű, így javítja a belső akusztikát.

Minimalista és funkcionális – a részletek

A kormánykerék kidolgozása, amely szintén központi szerepet játszik a belső térben, csupán a legfontosabb funkciókra koncentrál. Szalagos borítása az országúti kerékpárok stílusát juttatja eszünkbe. A kormány három alumínium küllőt számlál, közepén pedig a hálós burkolat láthatóvá teszi a beszerelt légzsákot. Az autó külső részéhez hasonlóan, itt is jól észrevehető csavarokkal találkozunk, amely arra hívja fel a figyelmet, később milyen egyszerűen szerelhető szét egy-egy ilyen kormány az alumínium újrafelhasználása céljából. Az egy óránál helyet kapó Paul Smith szövetcímke a belső tér egyik jól látható eleme, amely az együttműködésről árulkodik.

Az ajtópanelek ugyanabból a hálós anyagból készülnek, mint a légzsák borítása. A keretbe fogatott háló alatt kiválóan kivehető az ajtók szerkezete. A kötött hálós anyag átláthatósága a látószög függvényében változik, amely újabb dimenziót kölcsönöz a belső kialakításának. Az ajtókarok hegymászó kötélből készülnek, a hozzájuk hasonló stílusú biztonsági övek pedig narancssárga színükkel élénkítik a teret. A húzófogantyúkhoz hasonlóan a mart alumíniumból gyártott ajtónyitók is a parafa ajtóbetéten kapnak helyet, a kiváló minőség érzetét kölcsönözve az ajtónak. Ahogy tekintetünk továbbsiklik az ajtón, a beszerelt légzsákra leszünk figyelmesek. Hatása a látható kábelvezetéshez hasonló: szándékosan felhívja a figyelmet a gyártás során általában elrejtett funkciókra, esztétikai szerepet biztosítva a számukra.

Ragyogó ötletek a fenntarthatóbb jövő érdekében

A MINI STRIP ötletekben gazdag részleteit elnézve, a forma követi a funkciót. A tervezés központi vezérelvei az egyszerűség, az átláthatóság és a fenntarthatóság voltak, ez pedig az autó minden részletében tetten érhető. A MINI STRIP esetén a MINI a kreatív térkezelés jegyében radikálisan új módon, alapjaiban alakította át a MINI-k vonalvezetését, különösen a belső térről szólva. Mindent összevetve, az autó akár katalizátorként is szolgálhat az erőforrások fenntarthatóbb felhasználásához a járműtervezés területén.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.26
Mentőautó ütközött össze egy személyautóval Budapesten a Nagykörúton, a Király utcánál péntek este....
2024.04.26
Izgalmas, sokoldalú és attraktív szakma, melynek minősége és tudásszintje rohamosan nő. ..
2024.04.26
Elődjeik sikereire alapozva érkezik meg az új CUPRA Formentor és az új CUPRA Leon. ..
2024.04.26
Látványosan megcsillogtatja különleges képességeit legújabb reklámfilmjében a Toyota GR Corolla. A....
2024.04.26
Mutatjuk, hol milyen óriási a bérszakadék.   ..
2024.04.26
A Peugeot immár tizenegyedik alkalommal nyerte el a nagy presztízsű Red Dot formatervezési díjat.....
2024.04.26
A Datahouse adatai szerint 2023-ban 128 ezer 469 új személygépkocsit és kishaszonjárművet helyeztek....
2024.04.26
- A kínai többségi tulajdonú Volvo Cars a közös és társult vállalkozásokat nem számítva 6,8....
2024.04.26
- Akkor és Most Jármű Expo néven rendeznek a hétvégén a régmúlt, illetve a jelen két- és négykerekű....
2024.04.26
Nico Hülkenberg, a Haas Forma-1-es csapatának német pilótája jövőre a Saubernél, majd annak....