tesztelés
A legújabb Mini Countryman-sorozat benzines csúcsváltozata szélsebes: 5,2 másodperc alatt katapultál százra, végsebessége meghaladja az óránkénti 240 kilométert. A suvszerű összkerekes ugyanakkor simán elmegy családi kompaktnak. Ötszemélyes, 460 literes csomagtartója tisztességes méretű.
A kissé kacifántos nevű All4 John Cooper Works Trim Countryman azonban csak a német-brit márka széles modellválasztéknak egyik darabja, a kínálat a háromhengeres benzinestől a dízelesen át a villanyosokig terjed – prémium kivitelben. A sportos teljesítményeket villogatató JCW ugyanakkor egymagában is érzékelteti, miért olyan menő az autócsalád. Amióta a BMW még a kilencszázas években megszerezte, majd az ezredforduló tájékán bemutatta az Issigonis féle, korszakos konstrukciójú Mini prémiumos kivitelre felturbózott modelljét, a kisautó nagyon bejött. A nemzetközi autós publikum – legfőképpen a fiatalabb korosztályhoz tartozók – rajonganak érte. Mindenekelőtt gokartos menettulajdonságaiért és legalább ennyire dizájnjáért, amely az ős-Mini vonalait őrizve évről évre eredeti formai ötletekkel sziporkázik. Ám a BMW marketingeseinek arra is rá kellett jönniük, hogy ha egyszer a szingli Mini-tulajok családot alapítnak, kinövik a törpe méreteket, akkor megtartásukhoz, a vevőkör bővítéséhez szükség van egy „maxi-Minire” is. Így született 2010-ben a Countryman, az idén pedig színre lépett a harmadik nemzedék.
Az új széria megtartotta dobozszerű suv-formáját, de tovább hasasodott: az elődmodellhez képest hosszában, 13, magasságában 6 centit nőtt (hossza 4433, magassága 1661, szélessége 1843 mm), méretben beérte a rivális Range Rovert. Családi kompakthoz mérten, elöl, hátul van benne hely, kényelmes, ezt érzékelteti, hogy a hátsó üléspad sínen 13 centit tologatható, s a támla dőlésszöge 6 különböző állásban állítható. A Countryman a brit dizájniskolából is merít, de a karosszérialemezek alatt színtiszta BMW technika lapul. A kocsi a bajor prémiummárka UKL (Untere Klasse – alsó osztály) platformjára épül: fronthajtásos, ahogy a BMW 1-es és a 2-es Gran Coupé, (bár egyes motorverziókhoz alapáron jár a négykerék-hajtás). Már nem is az oxfordi Mini-gyárban, hanem Lipcsében, az előbb említett, azonos padlólemezen osztozó testvérmodellek gyártósorán készül.
A Countryman belépő modelljének 1,5 literes motorja háromhengeres, 156 lóerős, a hozzákapcsolódó villanymotorként működő integrált generátor 20 lóerős, az összteljesítmény egy hétfokozatú dupla kuplungos robotváltón át jut a mellső kerekekig. Mindennek eredményeként az alapmodell 8,2 másodperc alatt fenn van százon, végsebessége 212 kilométer óránként. Ha az autós nem kerget olyan sportos menetteljesítményeket, amelyeket a hovatovább túlmotorzilált, 300 lovas John Cooper csúcsváltozat produkál az alapmodell még autópályás közlekedésben is több mint elegendő. Ráadásul a pergő, három hengeres motor úgy van kapszulálva, hogy a motorhang – bent az utastérben – még húzatáskor, vagy magas fordulatszámon sem hallatszik zavaróan. A kínálatban van azonban hangtalanul surrogó, tisztán elektromos is, amelynek hajtásrendszere megegyezik a villanyos BMW iX1 és az iX2 típusokéval. Prospektusadatok szerint a Countryman E és a négykerékhajtású SE All4 teljesítménye 150, illetve 230 LE, gyorsulása 100 km/órára 8,6 és 5,6 másodperc, a hatótáv 423-462, (399-432) kilométer, normál töltéssel több, mint 6 óra kell a telepek feltöltéséhez, viszont 10 percnyi villámtöltéssel 120 kilométernyi távolság nyerhető.
Hanem az új Mini Countryman enteriőrje – ahogy a korábbi nemzedékeké – most is dizájnparádé – az anyaghasználattól kezdve a vezetői kezelőszerveken át a kacattartókig. Az ajtók és a műszerfal kárpitját újrahasznosított poliészter textília borítja világosbarna és kék színátmenetben. A látványt tovább fokozza a középkonzolon kialakított fizikai gombsor, köztük a motor indításához, vagy leállításhoz egy jobbra-balra is elfordítható kapcsoló, vagy a másik, a billenő pecekké nemesedett „sebességváltó”. A Countryman többi között megkapta a számos BMW modell extravastagságú kormányát, amelynek megmarkolása némileg szokatlan lehet, de hát alighanem az is vevőfogó divatelem. Nem kevésbé geg a műszerpult közepén trónoló 9,5 collos, kerek érintőképernyő. Túl azon, hogy az oled-kijelző az ős-Mini kör alakú óracsoportjára hajaz, tűéles felbontásban, színesen jeleníti meg az információs-szórakoztató adatokat. Így például a menetprogramokat, köztük a Timeless nevű klasszikus grafikájú sebességmérőt, vagy éppen a Go-kart menetet, amely rábökés után kurjantással és morgó kipufogó-hanggal kísérve adja tudtul, hogy a sofőr agilis tempóra váltott. A kijelző menüjét ugyanakkor átlengi egyfajta játékosság. Így például a képernyőn megjelenő stilizált kocsi grafikáján is villog az irányjelző, vagy világít a tompított lámpa, ha azok bekapcsolásával közlekedünk. Itt is igaz, hogy a display már nemcsak vezetéstámogató műszeregység, hanem egyfajta digitális szórakoztató központ.
Egy szó, mint száz, aki a BMW technikát kedveli, az a Countrymanben sem fog csalódni. Kábító a variációk száma is. A benzines, dízel és az elektromos hajtásláncok mellett ötféle felszereltségi szint, Essential, Classic, Favoured és John Cooper Works Trim, továbbá a még magasabb JCW All4 közül lehet válogatni, nem is sorolva az extra felszerelések béemwésen végtelen listáját. Ráadásul itt van még a Countryman és a Mini Cooper közé besorolt tisztán elektromos crossover, az Aceman. Ahogy azonban a prémiumok világában lenni szokott a Mini család nem Olcsó János. Az alapverzió, a háromhengeres Countryman C induló ára 13,5 millió forint, viszont a JCW csúcsmodell felextrázva milliókkal szökhet feljebb, akár jóval 20 millió fölé is.