vámtarifák
Donald Trump amerikai elnök pár nappal ezelőtt hivatalosan bejelentette, hogy 25%-os vámot vet ki az Egyesült Államokba importált és külföldön gyártott személyautókra és könnyű haszongépjárművekre, beleértve a pótalkatrészeket is. A rendelkezések erősen érintik az Európai Uniót is, amely egyébként jelenleg 10%-os vámot alkalmaz az amerikai autók behozatalára.
Trump emellett aláírt egy elnöki rendeletet a viszonossági vámtarifákról is, mellyel eltérő mértékben sújtja a különböző országokat. Ami minket leginkább érint, az természetesen az Európai Unióra kiszabott 20%-os importvám.
Az autókra vonatkozó új vámtarifák azonban mégsem realizálódtak. Legalábbis egyelőre nem. Az amerikai elnök ugyanis közzétett egy posztot, melyben Kínával szemben ugyan megemelte a vámterheket, viszont 75 országgal szemben 90 napra felfüggesztette annak hatályba lépését.
Egy röpke 3 hónapos időtartamra talán fellélegezhetünk. De hogy mi várható ezután? Vagy akár már menet közben is, egy esetleges újabb elnöki rendelet hatására?
Az intézkedés legaggasztóbb következménye a vámtarifák által érintett autók listaárainak növekedése lenne. A Bloomberg gazdasági magazin számításai szerint a külföldről származó autók behozatalára kivetett amerikai vámok először a német és a dél-koreai gyártókat sújtanák.
A VOLKSWAGEN tavaly 8 millió új személygépkocsit és könnyű teherautót importált Amerikának, több mint 240 milliárd dollár értékben. Az új rendelet jelentősen érinti a német vállalatot, ezért a VW egyfajta adót szándékozik hozzáadni az Egyesült Államokba szállított járműveinek listaárához.
A MERCEDES-BENZ, legalábbis egyelőre, megpróbálja növelni termelését az Egyesült Államokban a tarifák elkerülése érdekében.
A VOLVO is arra törekszik, hogy növelje az Egyesült Államokban gyártott autóinak számát azáltal, hogy egy modell gyártását áthelyezi a dél-karolinai üzemébe.
Ami az EGYESÜLT KIRÁLYSÁGOT illeti, az amerikai fogyasztóknak valószínűleg többet kell fizetniük a következő modellekért: Range Rover, Mini, Bentley.
A TOYOTA 2024-ben 3,12 millió autót gyártott Japánban és 530 000 autót exportált az USA-ba. Jelenleg mégsem szándékozik emelni az Egyesült Államokban értékesített járműveinek árait, annak ellenére, hogy a japán autóimportra 25%-os vámot vetnek ki.
A STELLANTIS reakciója egyelőre abban áll, hogy be akarja zárni a kanadai Windsor városában lévő Chrysler gyárát, amely a Stellantis három kanadai gyárának egyike, ahol a Chrysler Pacifica-t és az elektromos Dodge Charger-t gyártják.
A FERRARI úgy döntött, hogy frissíti kereskedelempolitikáját, ennek eredményeként a 2025 április 2. előtti megrendelések feltételei változatlanok maradnak, függetlenül az import dátumától. A fennmaradó tartomány esetében azonban 10%-os áremelés várható.
Az árak tehát jelenleg elsősorban az Egyesült Államokban fognak növekedni, de később, a vámoknak a globális autóiparra gyakorolt torzító hatásai miatt, az európai piacokat is érinthetik.
Forrás: sicurauto.it